Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vidvinkel vs fisheye.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

Sv: Vidvinkel vs fisheye.

Heisann,

Her er det mye forvirring.

En må skille mellom rettegnende objektiver og fisheye objektiver. De er konstruert helt forskjellig og objektiver med samme brennvidde (f.eks 10mm) har helt ulike bildevinkler. De fleste fisheye objektiver ligger mellom 180 og 160 grader i diagonalen, noe mindre i resten av bilde feltet. Rettegnende objektiver har maksimalt rundt 110 graders bilde vinkel.
    En må også skille mellom DX (Nikon croppet format) og FX (fullformat) formatet. En 10mm DX linse tilsvarer en 15mm FX linse. DX linser kan ikke brukes på FX kamera uten at man får stygg vignettering. De fleste FX linser kan brukes på DX kamera, men man vil da få redusert bildevinkelen med faktoren på DX formatet. En 14mm rettegninde linse gir 114 grader på FX og vil gi ca 21mm og 90 grader på DX.

Når det gjelder å plassere rettegnende og fisheye linser bak en dome skjer det mye med kvaliteten til objektivene. Rettegnende linser får raskt mer uskarpe hjørner. Hvor uskarpe de blir er avhengig av størrelsen på domen og brikken (formatet) som blir brukt. Generellt vil jeg si at des større dome, og des mindre brikke, des bedre blir resultatet. Det værste er derfor en liten dome på et fullformats kamera. Det beste er stor dome med Dx sensor.
    Pga vinkelen fra en fisheye i mye større grad er vinkel rett på dome glasset vil slike linser ha mindre brytninger mellom glass og vann og bildene vil se mye skarpere ut enn hva en vil se i rettegnende oppsett.
    Hva en bruker er en smaksak. Personlig bruker jeg fisheye til det meste av mine bilder. De er mer kompliserte å bruke, nettopp pga vinkelen, men de kan gi bedre sluttresulateter. Jeg bruker vel kun rettegnende linser når jeg skal fotografere portretter av større marine dyr. F.eks spekkhuggere, haier, sel osv...

Når det gjelder kvaliteten så er 10.5mm fra Nikon den skarpeste linsen. 10-17 har mye kromatiske feil og jeg bruker kun denne i konkurranser da zoom fordelen her er fin å ha.
    Fx så er 15mm Sigma en linse som fokuserer nærmere enn Nikon sin 16mm. Sigmaen har imidlertid mer problemer med solflekker og reflekser.

Håper dette klarnet ting opp litt og ikke gjorde alt mer forvirrende.

Espen
    If you're pictures are'nt good enough, you're not close enough.

Robert Capa

Comment

Sv: Vidvinkel vs fisheye.

Sigma sin 10-20 er et DX(APS-C cropfaktor 1,5) objektiv som tilsvarer en 15mm på fullformat når man er på 10mm og kommer til å gi kraftig vignettering med en gang man går under 17-18 mm på et FX(Fullformat "35mm")

Dette med at vidvinkler ofte blir litt myk i kantene er noe man ikke kommer unna rett og slett, det er bare sånn optikken er, men om man tar et F 1:2.8 objektiv så kommer dette også til å være tilstede da de store blenderåpningene gjerne blir mykere i kantene.

Sannheten er at de fleste objektiv er skarpest ca 1-2 hele blendertrinn over sin største blender så det kan være værdt å ta med i betraktningen det også
      Drømmer om undervannshus til min kjære D300 :/

Comment

Working...
      X