Jeg har tenkt å kjøpe undervannshus til min Nikon D200. Jeg tror jeg går for et Ikelite hus. Vil gjerne ta bilder av vrak, men også andre ting. Jeg har en Tokina 12-24mm fra før, men har sett en del på fisheye og lurer på om jeg skal bytte ut min 12-24 mot en Nikon 10,5 fisheye, evt en Tokina 10-17. Er det smart eller vil jeg få vide nok bilder med 12-24?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vidvinkel vs fisheye.
Collapse
X
-
Sv: Vidvinkel vs fisheye.
Hai,
Jeg selv bruker D300. Jeg har begynnt med 12-24mm Nikkor. MEN: den er meget lysintesiv...vil sige at du virklig trenger gode lysforhold. 12-24mm er vel nok til vrak.
Vidwinkel har en ulempe til: ofte er bildet ikke skarpt i hjörnern. (undervanns) Du trenger en perfekt tilpasset Dome for ae ikke fae de problemer.
Nu bruger jeg Fisheye 10,5 mm, F 2,8; et absolut souveränt Objektiv.
Jeg er meget glad med det, den er lyssterk og jeg har ingen problemer mer med uskarpe hjörner i bildet.
Tokina skal ogsae väre meget godt og populärt hos undervannsfotografer.
Ellers er vel Sigma 15 mm Fisheye en alternative.
Häper det hjalp litt.
Hilsen,
tica
-
Originally posted by roydahl View Post
Hei,
går med de samme vurderingene selv...
Til Tica: Du er fornøyd med 10,5 mm? Har hørt av andre
UV fotografer at 10 mm iblant blir litt mye vidvinkel????
Ole.
Comment
-
Hei Frammatekaren!
Jeg har en Tokina 10-17. Har bare tatt noen får runder med bilder med den, men den virker absolutt som et veldig godt alternativ til 10.5mm - robust byggekvalitet og fine optiske egenskaper. Dessuten får du muligheten til å zoome som kan være et bra alternativ i vanskelige posisjoner under vann. Prisen er som du sikkert har sett også en del lavere for Tokinaen.
Som det blir nevnt her, vidvinkel på 10mm (15mm i FF-verdenen) fanger typisk opp et meget vidt utsnitt. Både Nikkor og Tokina gir her hele 180 grader på 10mm. Det blir fort da et problem ved at man får strølys fra blitzer eller tilogmed hele blitzhodet med som "kreative innslag" i bildet. Bobler blir også noe man må passe på.
Får du tak i en Tokina brukt er kanskje det et alternativ? Så kan du spare noen kroner og heller bytte inn mot en Nikkor hvis du møter begrensninger.
Noen gode tanker om linsevalg her:
http://www.uwphotographyguide.com/un...ography-lenses
mvh.
/Pål O
Comment
-
10 mm gir sikkert 180 grader på diagonalen av bildet, men dette gjelde bare fullformat. på D200 og D300 blir synsvinkelen mindre. (Har ikke regnet på det, men en del mindre).
Om 10.5 mm muligens er litt i meste laget på fullformatkamera tror jeg det må være helt greit på 1.5 crop kameraer som de to overnevnte.
Selv fotograferer jeg dessverre bare med kompakt under vann, men på land bruker jeg ofte 10 mm på min D80 (samme utsnitt som D200 og D300)
Comment
-
Originally posted by Eksilbergenseren View Post10 mm gir sikkert 180 grader på diagonalen av bildet, men dette gjelde bare fullformat. på D200 og D300 blir synsvinkelen mindre. (Har ikke regnet på det, men en del mindre).
Comment
-
Du vil ikke merke store forskjellen på 10 og 12 mm, så hvis lysstyrken er nogen lunde den samme og optisk kvalitet ellers er lik, så ville i alle fall jeg ha brukt det jeg hadde liggende. Ville i alle fall ikke bytta til nytt zoom-objektiv. En nikon 10,5 mm har vikret brillefint for alle de jeg kjenner som bruker den (bruker canon selv, men da med 15 mm som også funker på fullformaten)Rune Edvin Haldorsen
https://runehaldor.foto.no/
Comment
-
Har en 10.5 mm og den er suveren til sitt bruk, men en kan fort få flere bilder av blizen sin enn en ønskerDet er som med alt annet snakk om prøving, feiling og trening og kanskje litt mer for en 10.5 enn en 20 mm.
Comment
-
Originally posted by twistah View PostOriginally posted by Eksilbergenseren View Post10 mm gir sikkert 180 grader på diagonalen av bildet, men dette gjelde bare fullformat. på D200 og D300 blir synsvinkelen mindre. (Har ikke regnet på det, men en del mindre).
Comment
-
Originally posted by roydahl View Post
Bare 102 grader?? Så vidt over 90???
Kan det være riktig?
http://www.sigmaphoto.com/lenses/len...01&navigator=6
Men det er muligens horisontalt, og da blir vel diagonalen litt over 120 grader?
Comment
Comment