Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke objektiver til Nikon F80?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Hvilke objektiver til Nikon F80?

Har nettopp anskaffet meg et Nikon F80 og Sea&Sea NX80 uv-hus men er litt usikker på hvilke objektiver som vil egne seg til dette.
    Jeg har en Nikon AF-S 105mm VR som jeg tror bør kunne funke til makro men hva med vidvinkel?

Har tittet litt på disse:
    Nikon AF 16mm 2.8 Fisheye (litt i dyreste laget tror jeg)
    Nikon AF 20mm 2.8 (er denne vid nok?)
    Sigma AF 14mm 3.5 Fisheye

Andre forslag? eller noen erfaringer med noen av disse?

Asbjørn

Sv: Hvilke objektiver til Nikon F80?

Hei Asbjørn!

Jeg har brukt både 16- og 20mm'ern. Ikke alt for mye, men noe.
    Jeg synes 16mm'ern (som er en fisheye) er nesten for vid slik at det ofte er for lett å få med strølys og elementer inn i motivet. Med mer trening ville nok jeg fått litt mere styring på dette.
    Derfor fungerte 20mm'ern bedre for meg for vidvinkel.

16mm'ern er nok hakket bedre fordi den tillater deg å komme nærmere motivet samtidig som du får mer i bildet. Den dekker en bredere vinkel. Så ved å få litt mer føling på hvor blitzer må stå tror jeg dette er det beste valget på sikt.

Sigmaen kjenner jeg ikke, men du mister et stopp og du trenger det du kan få her i Norge så jeg ville heller gått for en av de andre.

PS! Jeg kjøpte min 16mm brukt for 5000,- Brukte objektiver kan ofte spare deg for mye penger.
    Pål Oliver Kristiansen
    http://www.paal-oliver.com
    http://cornix.no

Comment

Sv: Hvilke objektiver til Nikon F80?

Takk for tipsene!

Brukt er nok det som gjelder ja, kamera og uvhus var billig og brukt. Men det blir vel som regel optikken som koster mest.

Har kikket litt rundt etter brukt optikk og fant f.eks en Sigma 20mm 1.8 som kanskje kan være enda mer aktuell enn Nikon 20mm 2.8
      Sigma 14mm 3.5 fant jeg også brukt, den er vel egentlig mest egnet til foto av arkitektur og landskap og sånt siden den er retttegnende men spiller det noen rolle ift undervannsbruk? Det finnes også en nyere versjon av dette objektivet som er 2.8 istedenfor 3.5

Av litt dyrere optikk kan kanskje Nikon 17-55mm 2.8 også være aktuell (ligger på 6-8000,- brukt), da får en jo litt mer spillerom ift valg av brennvidde men er det noe poeng eller bør jeg gå for fast brennvidde?

Comment

Working...
      X