Announcement

Collapse
No announcement yet.

IXUS 400 ubrukelig!?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• IXUS 400 ubrukelig!?

Har lånt et Canon IXUS 400 med undervannshus, og lurer på om det i det hele tatt er mulig å ta bra bilder med det!? hva må jegi tilfelle gjøre for å få gode resultater? ???
    Jeg har akkurat begynt å dykke (mai 2008), er meget iherdig fotograf på land, og har nå fått låne et undervannskamera for å prøve det. Men bildene blir mer eller mindre totalt ubrukelige. Kan jeg tape for blitzen - eller blir det bare mørkt da?

Forslag mottas med takk - skal ut og prøve igjen i ettermiddag!
    Legger ved to eksempler av bilder jeg tok igår, sikt ca 10 meter.
    Attached Files
    Livet er skjønt, bare man er karaktersvak nok til å nyte det...

SV: IXUS 400 ubrukelig!?

Skru av blitzen før du tar bilde. Den knappen med et 'lyn' Prøv å ta noen bilder på land uten undervannshuset for å gjøre deg litt kjent med kameraet først.

Comment

Gå litt nærmere objektet, da får du mindre "støy" i bildet.
      Den store forskjellen under/over vann er at under vann har du som regel store mengder partikler mellom deg og objektet. jo nærmere du kommer jo mindre forstyrrelser får du.

PS er jo også fin for å rette opp bilder som har mye "støy" og eller "melk" i bildet

Comment

Hi,

maybe it is not the best idea to start diving and underwaterphotography together at all. The first advise I give usually is that one should first learn to dive, relax underwater and be calm and experienced..... while practicing diving one can learn also to use the camera, what exposure time and ISO means, taking good overwater photos.

I dont think it makes to much sence to take a camera with you on the first 50-70 dives, I think!
        Okay, this might have been not to helpfull now..... I will try to help you a bit for the dive in the afternoon (with camera).
        You have a small camera with internal flash, so you have two options:

1. Find a motive (anemone, coral, fish,...) and use the automatic with flash. The closer the better, until you are getting so close that you get a shadow of the cam housing on the photo.

2. Find a motive (kelp, diver, landscape,...) and switch of the flash. Choose a high ISO (if possible) and an angle from a low position (against the surface) to get more natural light. This makes only sence when the visibility is okay.
        When you use the flashlight to take shots of black water you will have only backscattern on all photos!

Good luck!

Attached a macro taken with a compact Olympus (could have been a Canon as well, I see no big difference in that) and one taken with a cheap compact reefmaster without flashlight.

Attached Files

Comment

Joda, jeg er godt nok vant med et slikt kompaktkamera, men det var litt overgang å gå fra mitt Nikon D70 og til dette... ;D

Ser nå at minnebrikken er ganske liten, kun 128mb, har det noe å si for kvaliteten? Har en brikke på 1gb jeg kan bruke, i tilfelle det har noe å bety...

Jeg har også ps, men har akkurat begynt å bruke det. Så jeg vet ikke annen måte å fjerne støy på enn å clone de vekk - og det vil da bli himla mye arbeid med alle de flekkene jeg har klart å få med her...?!
          Men litt arbeid i ps har jeg belaget meg på, ja.

Comment

Takk for konkrete tips, tauchproject! Jeg har 40 dykk, så jeg har dykket temmelig intensivt siden midten av juni - som var mitt første dykk utenom kurs (OWD). Føler meg komfortabel og har rimelig kontroll på "alt det andre" - og har derfor funnet ut at jeg vil prøve fotografering.

Jeg kommer ikke til å investere i "proft" fotoutstyr for undervannsbruk før jeg er helt sikker på at dette vil jeg gjøre mer av. Det holder meget lenge å "bare" dykke. Det er bare litt stas å kunne ta med minner hjem til barna, som ikke får se det samme som mor - enda... Og da er det kjekt hvis man faktisk kan bruke et slikt apparat som dette, med rimelig tilfredsstillende resultater..

Så igjen; tusen takk for tipsene! De skal prøves ut i ettermiddag!

Comment

Prøv med macro bilder i starten litt enklere å unngå bilestøy fra partikkler i vannet.
              Noen sier jeg er lyktofil, noe jeg ikke skammes over.

Man er ikke ekte DIY før du har en dreibenk på soverommet og loddbolt på nattbordet.

www.diy-ski.dyrstad.nu

Ikke skyld på en dyslektiker!

Comment

Ok, Saski -takker for tipset!

Comment

Husk at dersom du skal ta et bilde av Holmenkollbakken og det er 30 meters sikt på grunn av tåke, så vil du si "umulig", "håpløst" og liknende. Men under vann er 30 meter som regel regnet som meget god sikt! Det betyr at du må ta bilder annerledes - nærmere motivet - og det kan stille krav til både motivvalg og lyssetting.

Og tar du et blitz-bilde på land i en snøstorm, ja da får du massevis av overeksponerte snøfnugg. Vanlig vann inneholder også haugevis av "snøfnugg". Sitter blitzen på kameraet, så vil hvert "snøfnugg" synes. Dessuten: Blitzlyset svekkes sterkt med avstand. det svekkes mye mer under vann.
                  Stein A. J. Møllerhaug
                  PADI IDC Staff Instructor
                  Underwater Digital Photography
                  Nitrox
                  Boat
                  Dry Suit
                  Wreck
                  EFR/AED

Comment

Takk for tipset, Stein! Ja, jeg skjønte etterhvert som jeg overførte bildene fra kamera, at jeg må gjøre anderledes valg av motiv under vann...!

Her har jeg fort og greit justert litt farger og kontraster i PS, og det er da godt nok å vise barna!? Dette er samme bildet som eksempelet over.

Jeg forstår det i alle fall slik at idag skal jeg knipse UTEN blitz!
                    Attached Files

Comment

Jadda, - det GÅR faktisk an å få tatt meget brukbare UV-fotos med kompaktkameraer. Til og med med blitz om det gjøres på rette måten. Jeg bruker forøvring den innebygde blitzen minst mulig og bruker i stedet en cannisterlykt med 100W Xenophotpærre i videoreflektor for å unngå "snø" eller "backscatter" som det heter hos oss som har vært på "kurs"! :azzangel:

Et annet tips er altså å delta på en såkalt workshop i digital UV-foto.

Se mer om dette HER. Har selv vært med på å arrangere 5 slike her i Vestfold. Tilbakemeldingene og ansiktsutrrykkene fra nyblevne UV-fotografer som plutselig begynner å få tatt skarpe og klare undervannsbilder er ikke til å ta feil av! ;D

Legger ut 4 av mine mest vellykkede tatt fra og med Påsken 2004 med mitt gamle gode Canon Powershot A95 i originalhus så snart en feil på DS blir rettet mht. utlegg av bilder i postinger.

Dag
                      mvh
                      Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Comment

Originally posted by Busdiver View Post
                        Et annet tips er å delta på en såkalt workshop i digital UV-foto.

Se mer om dette her. Har selv vært med på å arrangere 5 slike her i Vestfold. Tilbakemeldingene og ansiktsutrrykkene fra nyblevne UV-fotografer som plutselig begynner å få tatt skarpe og klare undervannsbilder er ikke til å ta feil av! ;D
                        Hehe - ja det antar jeg! Men er de kursene lagt opp til å kunne bruke kompaktkamera!? Ser for meg at det er mer lagt opp til digitalt speilrefleks... Men det er kanskje bare min oppfatning. Ser for meg at skal man bruke penger på UV-foto, enten det gjelder utstyr eller opplæring, så legges det opp til "skikkelig" utstyr... :
                        Har ikke sett/hørt at det har vært arrangert slike kurs her i vest, men så får ikke jeg med meg alt, da! ;D

Comment

Originally posted by Lillian L View Post
                          Originally posted by Busdiver View Post
                          Et annet tips er å delta på en såkalt workshop i digital UV-foto.

Se mer om dette her. Har selv vært med på å arrangere 5 slike her i Vestfold. Tilbakemeldingene og ansiktsutrrykkene fra nyblevne UV-fotografer som plutselig begynner å få tatt skarpe og klare undervannsbilder er ikke til å ta feil av! ;D
                          Hehe - ja det antar jeg! Men er de kursene lagt opp til å kunne bruke kompaktkamera!? Ser for meg at det er mer lagt opp til digitalt speilrefleks... Men det er kanskje bare min oppfatning. Ser for meg at skal man bruke penger på UV-foto, enten det gjelder utstyr eller opplæring, så legges det opp til "skikkelig" utstyr... :
                          Har ikke sett/hørt at det har vært arrangert slike kurs her i vest, men så får ikke jeg med meg alt, da! ;D
                          Neida, det har vist seg at mange av de som kommer på workshopene våre og som har investert i SLR-utstyr sliter. Enten med at de ikke kjenner utstyret nok på forhånd eller at det er feil på det.

Disse workshopene ble opprinnelig startet av Per Eide og Berit Lyngstad og tok sikte på å gi oss "på gølvet" en enkel innføring i undervannsfoto med det enkle og rimelige utstyret som kom på markedet fra 2003/2004 og utover. De 5 workshopene jeg har vært med på å arrangere hittil har vært "non-profit"-priosjekter i regi av hhv. egen dykkeklubb og senere i regi av Vestfold Dykkekrets, der jeg nå sitter som utvalgsleder for UV-foto/-film. Vet at Christian Skauge har holdt workshop på Gulen DS tidligere i år. Flere ande på Vestlandet holder på å planlegge tilsvarende i høst vet jeg. Bl. annet 1Dykkeklubb Idrettslag i Bergen. Deres E-mail er 1dykkerklubb(krøllalfa)1dykkerklubb.org. Skauge venter på tilbakemelding fra dem om ønsket tidspunkt. Følg med her på Dykkesiden så skal du få se! Eller send "Froskemannen" en PM, så vet han kanskje om noe annet som er "på gang".

Grunnen til at JEG ikke har konvertert til SLR synes at det blir altfor klumpete, uhåndterlig og tungt så kvaliteten på min dykking i så fall ville gått ned.

Med enkelt og lett utstyr får jeg med meg kameraet på 99% av alle mine dykk og jeg har det flott med det. Dessuten er det mye kjekt makro-, vidvinkel- samt blitz-/-lampeutstyr å få kjøpt i kompaktkamerasegmentet etter hvert.
                          mvh
                          Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Comment

Jeg har tatt en god del UW bilder med sterkt varierende kvalitet. De første jeg fikk til, tok jeg i Sudan i 2003, men når først teknikken satt, ble det vanvittig morsomt.

Jeg bruker ikke speilrefleks under vann, men "har funnet lykken" med en Canon Powershot G9 som under de fleste forhold gir ekstremt bra resultat. Under vann MÅ du jobbe med fargebalansen (setting av hvitbalanse), ellers blir det hele "blå suppe" - i hvertfall på litt dybde. Du mister så enormt mange detaljer dersom du må overkompensere på fargekontrollene i Photoshop - pluss at du pådrar deg massevis av billedstøy (=for eksempel at en blå flate ikke blir jevnt blå, men rød, grønn og blåspettet i mikroskopiske punkter).

Dersom du har et kamera som tar bilder i .RAW formatet, er du mye mindre avhengig av å sette hvitbalanse under vann. Desverre bruker de fleste kameraene lang tid på å ta bilder i .RAW, men her er G9eren suveren. den leverer lynraske .RAW bilder.

En annen ulempe med de mest kompakte kompaktkameraene kan være at det går en stund fra du trykker på utløseren til bildet faktisk tas. Et av mine tidlige UW kameraer var en Canon Powershot A70. Fra jeg trykket til bildet ble tatt, kunne det ta et halvt sekund. Vanligvis ikke mye, men når en whitetipped reef shark på et par meter er på vei rett mot deg - da er et halvsekund laaaaaang tid. Senere kameraer (A75 og A95) var mye bedre på dette området. Så kjøpte jeg en Olympus som ikke var bra - 0,75 sekunder fra trykk til bilde. Canon G9eren tar bildet i det du trykker uten merkbar forsinkelse.

Det finnes et par PADI kurs som går gjennom det grunnleggende for UW bilder (Digital UW Photography I og II). Jeg vet ikke hvor i landet du befinner deg, men jeg underviser dette kurset i østlandsområdet. Så har du Eide og gjenget. De er utrolig gode og inspirerende. Selv med mine mange tusen bilder bak meg er det ikke umulig at jeg benytter meg av sjansen til å bli med på en av deres workshops.

"If you think you have learnt all there is to learn, you will die from ignorance".

Stein A. J. Møllerhaug
                            PADI IDC Staff Instructor
                            Underwater Digital Photography
                            Nitrox
                            Boat
                            Dry Suit
                            Wreck
                            EFR/AED

Comment

Hei,
                              joda, for all del ta kurs så det rekker...
                              Men som det er sagt her før: Begynn med makro-foto av stillestående motiver.
                              Prøv evt å få lånt deg en slaveblits og eksperimenter!

Hadde selv en Ixus 430 først og tok en hel del bra bilder med det!

Husker jeg ikke helt feil hadde også Linn (moderator) et sånt kamera
                              i starten og det skortet ikke på kvalitet i de bildene heller!!!

Vær systematisk i starten og prøv å huske innstillinger og hva du gjør bra og
                              dårlig!

... og kameraet er tregt, det lar seg ikke nekte, men det er mye i havet
                              som ikke går så fort...

Lykke til!

Comment

Arbeider...
                              X