Announcement

Collapse
No announcement yet.

IXUS 400 ubrukelig!?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• mk
    replied
    SV: IXUS 400 ubrukelig!?

Disse bildene ble tatt tidlig i sommer da det var OK sikt. 5-6 meter kanskje.
    De fleste av disse bildene er tatt fra 10m dyp og oppover. Ikke så dypt med andre ord.

Legg inn en kommentar:

• Lillian L
    replied

Hm. Ser at jeg definitivt har mye å lære! Hadde du meget god sikt da disse bildene ble tatt? Idag var det relativt dårlig sikt, men jaggu om jeg er sikker på at jeg kan skylde på det... :

Legg inn en kommentar:

• mk
    replied

Jeg bruker Canon ixus 400 som uv kamera! Det blir kanskje ikke så proffe bilder, men greie nok

Disse bildene har jeg tatt med dette kameraet:

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=46420.0

Jeg har også filmet en del med det, under vann. Både apparatdykking og fridykking:

http://www.youtube.com/profile_videos?user=martinkv81

Legg inn en kommentar:

• Lillian L
    replied

Nei og nei... Av de femti bildene jeg tok, var det kanskje TRE som var brukelig... :\'(
    Gjett ei som må melde seg på kurs!!! :-[

Legg inn en kommentar:

• Lillian L
    replied

Jatakk, Roy, det vil jeg gjerne ha! Sender deg en pm med mailadresse...

Fikk tatt en del bilder idag, og er fryktelig spent på hvordan det gikk... kameraet henger til tørk - tør ikke å åpne det riktig ennå.

Dette kameraet tar ikke bilder i RAW-format... Trodde faktisk bare at det fantes på speilrefleks - så lenger strekker ikke kunnskapen min seg! ;D
    Men jeg suger til meg alt som blir sagt, og tar det med meg på neste dykk! Om dette blir bra, og etterhvert bedre, kommer jeg nok til å kjøpe eget uv-utstyr - hvis det da ikke blir altfor kostbart...

Kursene som blir nevnt er aaaaltfor langt unna... Bergen er vel omlag seks timers kjøring, hvis man treffer med alle tre fergene, og Gulen vet jeg faktisk ikke hvor er... Jeg holder til på Sunnmøre...

Legg inn en kommentar:

• roydahl
    replied

Har ikke lagt ut så mange bilder her,
    men om du vil, Lillian, kan jeg sende deg noen "Ixus bilder" til
    inspirasjon?

Legg inn en kommentar:

• roydahl
    replied

Hei,
    joda, for all del ta kurs så det rekker...
    Men som det er sagt her før: Begynn med makro-foto av stillestående motiver.
    Prøv evt å få lånt deg en slaveblits og eksperimenter!

Hadde selv en Ixus 430 først og tok en hel del bra bilder med det!

Husker jeg ikke helt feil hadde også Linn (moderator) et sånt kamera
    i starten og det skortet ikke på kvalitet i de bildene heller!!!

Vær systematisk i starten og prøv å huske innstillinger og hva du gjør bra og
    dårlig!

... og kameraet er tregt, det lar seg ikke nekte, men det er mye i havet
    som ikke går så fort...

Lykke til!

Legg inn en kommentar:

• SteinAJ
    replied

Jeg har tatt en god del UW bilder med sterkt varierende kvalitet. De første jeg fikk til, tok jeg i Sudan i 2003, men når først teknikken satt, ble det vanvittig morsomt.

Jeg bruker ikke speilrefleks under vann, men "har funnet lykken" med en Canon Powershot G9 som under de fleste forhold gir ekstremt bra resultat. Under vann MÅ du jobbe med fargebalansen (setting av hvitbalanse), ellers blir det hele "blå suppe" - i hvertfall på litt dybde. Du mister så enormt mange detaljer dersom du må overkompensere på fargekontrollene i Photoshop - pluss at du pådrar deg massevis av billedstøy (=for eksempel at en blå flate ikke blir jevnt blå, men rød, grønn og blåspettet i mikroskopiske punkter).

Dersom du har et kamera som tar bilder i .RAW formatet, er du mye mindre avhengig av å sette hvitbalanse under vann. Desverre bruker de fleste kameraene lang tid på å ta bilder i .RAW, men her er G9eren suveren. den leverer lynraske .RAW bilder.

En annen ulempe med de mest kompakte kompaktkameraene kan være at det går en stund fra du trykker på utløseren til bildet faktisk tas. Et av mine tidlige UW kameraer var en Canon Powershot A70. Fra jeg trykket til bildet ble tatt, kunne det ta et halvt sekund. Vanligvis ikke mye, men når en whitetipped reef shark på et par meter er på vei rett mot deg - da er et halvsekund laaaaaang tid. Senere kameraer (A75 og A95) var mye bedre på dette området. Så kjøpte jeg en Olympus som ikke var bra - 0,75 sekunder fra trykk til bilde. Canon G9eren tar bildet i det du trykker uten merkbar forsinkelse.

Det finnes et par PADI kurs som går gjennom det grunnleggende for UW bilder (Digital UW Photography I og II). Jeg vet ikke hvor i landet du befinner deg, men jeg underviser dette kurset i østlandsområdet. Så har du Eide og gjenget. De er utrolig gode og inspirerende. Selv med mine mange tusen bilder bak meg er det ikke umulig at jeg benytter meg av sjansen til å bli med på en av deres workshops.

"If you think you have learnt all there is to learn, you will die from ignorance".

Legg inn en kommentar:

• Busdiver
    replied

Originally posted by Lillian L View Post
    Originally posted by Busdiver View Post
    Et annet tips er å delta på en såkalt workshop i digital UV-foto.

Se mer om dette her. Har selv vært med på å arrangere 5 slike her i Vestfold. Tilbakemeldingene og ansiktsutrrykkene fra nyblevne UV-fotografer som plutselig begynner å få tatt skarpe og klare undervannsbilder er ikke til å ta feil av! ;D
    Hehe - ja det antar jeg! Men er de kursene lagt opp til å kunne bruke kompaktkamera!? Ser for meg at det er mer lagt opp til digitalt speilrefleks... Men det er kanskje bare min oppfatning. Ser for meg at skal man bruke penger på UV-foto, enten det gjelder utstyr eller opplæring, så legges det opp til "skikkelig" utstyr... :
    Har ikke sett/hørt at det har vært arrangert slike kurs her i vest, men så får ikke jeg med meg alt, da! ;D
    Neida, det har vist seg at mange av de som kommer på workshopene våre og som har investert i SLR-utstyr sliter. Enten med at de ikke kjenner utstyret nok på forhånd eller at det er feil på det.

Disse workshopene ble opprinnelig startet av Per Eide og Berit Lyngstad og tok sikte på å gi oss "på gølvet" en enkel innføring i undervannsfoto med det enkle og rimelige utstyret som kom på markedet fra 2003/2004 og utover. De 5 workshopene jeg har vært med på å arrangere hittil har vært "non-profit"-priosjekter i regi av hhv. egen dykkeklubb og senere i regi av Vestfold Dykkekrets, der jeg nå sitter som utvalgsleder for UV-foto/-film. Vet at Christian Skauge har holdt workshop på Gulen DS tidligere i år. Flere ande på Vestlandet holder på å planlegge tilsvarende i høst vet jeg. Bl. annet 1Dykkeklubb Idrettslag i Bergen. Deres E-mail er 1dykkerklubb(krøllalfa)1dykkerklubb.org. Skauge venter på tilbakemelding fra dem om ønsket tidspunkt. Følg med her på Dykkesiden så skal du få se! Eller send "Froskemannen" en PM, så vet han kanskje om noe annet som er "på gang".

Grunnen til at JEG ikke har konvertert til SLR synes at det blir altfor klumpete, uhåndterlig og tungt så kvaliteten på min dykking i så fall ville gått ned.

Med enkelt og lett utstyr får jeg med meg kameraet på 99% av alle mine dykk og jeg har det flott med det. Dessuten er det mye kjekt makro-, vidvinkel- samt blitz-/-lampeutstyr å få kjøpt i kompaktkamerasegmentet etter hvert.

Legg inn en kommentar:

• Lillian L
    replied

Originally posted by Busdiver View Post
    Et annet tips er å delta på en såkalt workshop i digital UV-foto.

Se mer om dette her. Har selv vært med på å arrangere 5 slike her i Vestfold. Tilbakemeldingene og ansiktsutrrykkene fra nyblevne UV-fotografer som plutselig begynner å få tatt skarpe og klare undervannsbilder er ikke til å ta feil av! ;D
    Hehe - ja det antar jeg! Men er de kursene lagt opp til å kunne bruke kompaktkamera!? Ser for meg at det er mer lagt opp til digitalt speilrefleks... Men det er kanskje bare min oppfatning. Ser for meg at skal man bruke penger på UV-foto, enten det gjelder utstyr eller opplæring, så legges det opp til "skikkelig" utstyr... :
    Har ikke sett/hørt at det har vært arrangert slike kurs her i vest, men så får ikke jeg med meg alt, da! ;D

Legg inn en kommentar:

• Busdiver
    replied

Jadda, - det GÅR faktisk an å få tatt meget brukbare UV-fotos med kompaktkameraer. Til og med med blitz om det gjøres på rette måten. Jeg bruker forøvring den innebygde blitzen minst mulig og bruker i stedet en cannisterlykt med 100W Xenophotpærre i videoreflektor for å unngå "snø" eller "backscatter" som det heter hos oss som har vært på "kurs"! :azzangel:

Et annet tips er altså å delta på en såkalt workshop i digital UV-foto.

Se mer om dette HER. Har selv vært med på å arrangere 5 slike her i Vestfold. Tilbakemeldingene og ansiktsutrrykkene fra nyblevne UV-fotografer som plutselig begynner å få tatt skarpe og klare undervannsbilder er ikke til å ta feil av! ;D

Legger ut 4 av mine mest vellykkede tatt fra og med Påsken 2004 med mitt gamle gode Canon Powershot A95 i originalhus så snart en feil på DS blir rettet mht. utlegg av bilder i postinger.

Dag

Legg inn en kommentar:

• Lillian L
    replied

Takk for tipset, Stein! Ja, jeg skjønte etterhvert som jeg overførte bildene fra kamera, at jeg må gjøre anderledes valg av motiv under vann...!

Her har jeg fort og greit justert litt farger og kontraster i PS, og det er da godt nok å vise barna!? Dette er samme bildet som eksempelet over.

Jeg forstår det i alle fall slik at idag skal jeg knipse UTEN blitz!
    Attached Files

Legg inn en kommentar:

• SteinAJ
    replied

Husk at dersom du skal ta et bilde av Holmenkollbakken og det er 30 meters sikt på grunn av tåke, så vil du si "umulig", "håpløst" og liknende. Men under vann er 30 meter som regel regnet som meget god sikt! Det betyr at du må ta bilder annerledes - nærmere motivet - og det kan stille krav til både motivvalg og lyssetting.

Og tar du et blitz-bilde på land i en snøstorm, ja da får du massevis av overeksponerte snøfnugg. Vanlig vann inneholder også haugevis av "snøfnugg". Sitter blitzen på kameraet, så vil hvert "snøfnugg" synes. Dessuten: Blitzlyset svekkes sterkt med avstand. det svekkes mye mer under vann.

Legg inn en kommentar:

• Lillian L
    replied

Ok, Saski -takker for tipset!

Legg inn en kommentar:

• saski
    replied

Prøv med macro bilder i starten litt enklere å unngå bilestøy fra partikkler i vannet.

Legg inn en kommentar:

Arbeider...
X