Announcement

Collapse
No announcement yet.

Canon power shot G9

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Canon power shot G9

Er nybegynner og lurer enkelt og greit på om eg gjør et bra kjøp.
    Noen erfaringer?

Mvh Anette
    dykkebilder.piczo.com

SV: Canon power shot G9

Du gjør et godt kjøp.
    Eneste minuset til kameraet er at det mangler vidvinkel.
    Men adapter kan kjøpes senere.
    Rett og slett et perfekt kamera.
    Litt dyrt nytt bare.

Rune

Comment

Kjøpte nettopp dette kameraet selv - mitt 4. undervannskamera.

For å kunne utnytte kameraet skikkelig, må du kunne en del om foto - eksponering, blenderåpning, ISO. Dessuten bør du absolutt ta deg tid til å sette deg inn i de utrolig mange innstillingsmulighetene kameraet har.

Jeg har sittet og lekt meg med kameraet mitt to kvelder nå og begynner å mestre det. Resultatene jeg har fått så langt er utrolig bra. Savnet av den etterlyste vidvinkelen er ikke så veldig stort - hittil.
      Stein A. J. Møllerhaug
      PADI IDC Staff Instructor
      Underwater Digital Photography
      Nitrox
      Boat
      Dry Suit
      Wreck
      EFR/AED

Comment

Originally posted by rune5 View Post
        Du gjør et godt kjøp.
        Eneste minuset til kameraet er at det mangler vidvinkel.
        Men adapter kan kjøpes senere.
        Rett og slett et perfekt kamera.
        Litt dyrt nytt bare.

Rune
        Har du peiling på noen andre gode kamera som er litt billigere då?
        dykkebilder.piczo.com

Comment

Originally posted by SteinAJ View Post
          Kjøpte nettopp dette kameraet selv - mitt 4. undervannskamera.

For å kunne utnytte kameraet skikkelig, må du kunne en del om foto - eksponering, blenderåpning, ISO. Dessuten bør du absolutt ta deg tid til å sette deg inn i de utrolig mange innstillingsmulighetene kameraet har.

Jeg har sittet og lekt meg med kameraet mitt to kvelder nå og begynner å mestre det. Resultatene jeg har fått så langt er utrolig bra. Savnet av den etterlyste vidvinkelen er ikke så veldig stort - hittil.
          Eg er vel ikkje en reser på foto, men ønsker å bli
          har bikkje også og vil ha en bra kamera som kan fange de brae øyeblikk med ho også
          dykkebilder.piczo.com

Comment

Heisann
            Det er sant at kameraet er perfekt.
            Det er såpass perfekt at det ligger tett opp under speilrefleks.
            Hvis det blir litt for dyrt, så ta en kikk på Olympus SP 560 UZ.
            Det er også et fint kamera, men noen positive og negative sider i forhold til G9.
            Men ikke sammenlikn disse kamerane

Rune

Comment

Du har billigere Canon kameraer også. Men IKKE kjøp et helautomatisk kamera uten manuelle innstillingsmuligheter. Det er de manuelle innstillingene som gir deg gode UW bilder.

Har du råd til G9, så kjøp det - jeg har en Canon EOS-5D som "overvannskamera" (et temmelig avansert kamera) og er IMPONERT over G9eren.
              Stein A. J. Møllerhaug
              Nitrox
              Boat
              Dry Suit
              Wreck
              EFR/AED

Comment

har g9 med det orginale huset, knall kamera. anbefales på det sterkeste

men har et spørsmå til de andre, står at alle kontroller er tilgjengelig med huset,
                men hvordan i svarte bruker jeg manuelle instillinger`? det snurrehjulet er jo ikke tilgjengelig?
                mvh
                Georg Kristiansen

Comment

Originally posted by McGregory View Post
                  Hvordan i svarte bruker jeg manuelle instillinger`? det snurrehjulet er jo ikke tilgjengelig?
                  Langs innerkanten av snurrehjulet sitter det fire trykkbrytere. De vil i enkelte tilfelle (inne i FUNC menyen) ta over for rullehjulet - men ikke i forbindelse med eksponering. Jeg løser problemet med eksponeringsinnstilling ved å sette kameraet FØR jeg legger det inn i UW huset til en passende eksponeringstid i TV modus og en passende blenderåpning i AV modus, typisk 1/30 sekund i TV og full blenderåpning i AV. Så "vipper" jeg heller litt mellom TV, AV og P modus under vann (topphjulet).

Jeg har dessuten programmert opp to sett spesialinnstillinger som jeg har lagt under C1 og C2. For å komplettere det hele, så har jeg satt "Exposure Bracketing" på noen av innstillingene (Ikke C2 som jeg bruker til RAW bilder) - slik at jeg får tatt flere bilder (nesten) samtidig med ulik eksponering.

Men gi meg noen dager til, så har jeg sikkert funnet ut noen flere smarte triks. ;D
                  Stein A. J. Møllerhaug
                  Nitrox
                  Boat
                  Dry Suit
                  Wreck
                  EFR/AED

Comment

Har sett at kameraet får litt pes for støy ved iso over 400. Er det noen som bruker iso over 400 noe særlig? Hva er vanlig under vann? Kommer selfølgelig an på lyset, men la oss si eks i Norge (mørkt) og i tropiske farvann (godt lys).

Comment

Hei!

Ang. tilgjenelighet til "snurrehjulet":

Har akkurat fått G9 i posten. Virker som et helt bra kamera!
                      Bruker kun manuelle innstillinger under vann, og ble litt bekymret da jeg så at man ikke har tilgang til det "snurrehjulet" for å stille inn blenderåpning og lukkertid.
                      Jeg har lagret to forskjellige innstillinger under C1 og C2. Dette gjorde jeg også med forrige Canon-kamera (powershot 620) og er praktisk under vann. For grovinnstillinger pleier jeg å bruke den eksterne blitzen hvor jeg har tre valg på blitzstyrke (har Nikonos SB 105).

Kjøpte med originalhuset til G9 (WP-DC21) og leste litt i bruksanvisningen til denne og der sto det nettopp om snurrehjulproblemet:
                      Løsningen er å holde nede Shortcut-knappen (sitter bak på kamera øverst til venstre merket med S) SAMTIDIG med at man trykker på høyre eller venstre pil (trykkbryterne utenfor Function-knapp). Trykk på høyre bryter hvis man skal stille med klokka og venstre bryter hvis man skal stille mot klokka.
                      Og vips har man alle funksjoner tilgjengelige...
                      (En annen ting er hvor praktisk dette er med trefinger-hansker da...) :-\\ Nå gjenstår det bare å teste det ut....
                      http://home.no/gryande/

Comment

Originally posted by tel003 View Post
                        Har sett at kameraet får litt pes for støy ved iso over 400. Er det noen som bruker iso over 400 noe særlig? Hva er vanlig under vann? Kommer selfølgelig an på lyset, men la oss si eks i Norge (mørkt) og i tropiske farvann (godt lys).
                        Du kan se noe støy på G9 over ISO 400, men jeg er ikke enig i at støyen er ille. Jeg har sammenliknet med min EOS 5D, og billedstøyen i G9eren på 800 ISO tilsvarer omtrent billedstøyen på ISO 1600-3200 på EOS 5Deren. Dette forutsetter imidlertid KORREKT eksponering - ved undereksponering går billedstøyen "rett i taket". Det er derfor mye bedre å ta bildet korrekt eksponert på ISO 1600 enn å ta en to blenderåpningers undereksponering på ISO 400 (en dobling av ISO tallet tilsvarer en blenderåpning. "Trinnene" blir derfor ISO 400, 800, 1600, 3200).

Jeg er tilhenger av å ta best mulige bilder rent teknisk i det jeg tar bildene. Fokuser på riktig eksponering og bruk den ISO instillingen som passer motivet og anledningen. Så tar du "resten" i Photoshop eller annet egnet verktøy. Under norske forhold er ISO instillingene over 400 meget anvendelige. I tropene holder ISO 400 temmelig langt ned...
                        Stein A. J. Møllerhaug
                        Nitrox
                        Boat
                        Dry Suit
                        Wreck
                        EFR/AED

Comment

Originally posted by trollhummer View Post
                          Kjøpte med originalhuset til G9 (WP-DC21) og leste litt i bruksanvisningen til denne og der sto det nettopp om snurrehjulproblemet:
                          Løsningen er å holde nede Shortcut-knappen (sitter bak på kamera øverst til venstre merket med S) SAMTIDIG med at man trykker på høyre eller venstre pil (trykkbryterne utenfor Function-knapp). Trykk på høyre bryter hvis man skal stille med klokka og venstre bryter hvis man skal stille mot klokka.
                          Og vips har man alle funksjoner tilgjengelige...
                          (En annen ting er hvor praktisk dette er med trefinger-hansker da...) :-\\ Nå gjenstår det bare å teste det ut....
                          Oh, sh*t - fulgte det med bruksanvisning? ;D

Var det meningen at jeg skulle lese alle de papirene? Skal ikke egentlig brukergrensesnittet være "intuitivt forståelig"?

Ok, jeg har funnet kamera-manualen. Den lå på CDen. En dag skal jeg forsøke å lese den... :
                          Stein A. J. Møllerhaug
                          Nitrox
                          Boat
                          Dry Suit
                          Wreck
                          EFR/AED

Comment

Sitat fra: tel003 på Fredag 1.02 2008, 23:03:01

Løsningen er å bruke "Auto ISO" og i menyen velger du "Auto Iso shift" til av. Da vil kameraet velge ISO opp til 200. Da får du ikke problemer med støy. Har brukt Ixus 850 til nå og er vel fornøyd med den til UW bruk. Har også G9. Det er et herlig kamera. Kommer til å kjøpe UW hus til denne. Fordelen her må vel være å bruke RAW. Da kan man jo justere WB i etterkant. Man kan jo også justere eksponeringer. Skal vel da være unødvendig med "Exposure Bracketing" ?? Dette er velfordelen med å bruke RAW, og til UW bilder er det helt klart en fordel hvor WB forandrer seg etter dybde. Bør vel nesten ha med et hvit ark og justere for hver 5 meter. Noen med erfaring ?? Har tatt 1000 bilder nå over vann med G9, og jeg vil klart si at det er det beste kameraet jeg har eid. Savner litt vidvinkel, med størrelsen gjør at jeg ikke kommer til å bruke speilrefleksen noe særlig. Men nå dykker jeg ikke i Norge noe mer, så på grunn av pakking og vekt betyr størrelsen en del.

Arne M

Comment

Jeg påstår at Canon Powershot G9 er dagens mest avanserte kompaktkamera som OGSÅ kan benytes under vann. Det kommer så nær speilrefleks som det går an i kvalitet og funksjonalitet. Vidvinkel-/makrolinser kan tilpasses undervannshuset (INON).

Fordelen med denne riggen framfor SLR-kamera i UV-hus er at det er mye billigere og er mye mindre i størrelse slik at man oftere GIDDER å ta med kameraet under aquaoverflata. Og kvaliteten er mer enn bra nok til at bildene dine kan nå til topps i fotokonkurranser, nasjonale som internasjonale om du selv bare innehar eller tenker å inneha det som trengs av teknikk og idéer for å finne de gode motivene.

Den store CCD-skjermen på 3" gjør det mye lettere å se hva en tar bilde av. Fordel også at bildene kan lagres i RAW-format! Det er uvanlig blandt andre kompaktkameraer.

Så snart venstreleggen min slipper meg i sjøen igjen SKAL jeg bare ha en slik G9 som jeg har sett flere venner som bruker!

Og det verste er at jeg IKKE har slektninger, venner eller interesser i Canon Norge aller andre som selger slike kameraer!
                              mvh
                              Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Comment

Arbeider...
                              X