Announcement

Collapse
No announcement yet.

Komposisjon på vidvinkelbilder

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Komposisjon på vidvinkelbilder

Hei. Jeg er litt usikker på plassering av dykker i dette bildet. Jeg ønsker å bli bedre på vidvinkel og kan tenke meg tilbakemeldinger på oppbygging av bildet. Bildet er tatt på pumpehuset i Drøbak, så jeg er klar over at undervannsfaunaen kunne vært kulere.

Attached Files
    Rune Edvin Haldorsen
    https://runehaldor.foto.no/

SV: Komposisjon på vidvinkelbilder

Nå er jeg ingen undervannsfotograf, men tar mye bilder OVER vann... Og jeg har også en proffesjonel "lærer" som har lært meg litt om komposisjoner og slikt.. Så jeg tar en sjans, og svarer utifra mitt ståsted... Jeg har overhodet ingen faglig fot å stå på, så det er sagt..

Min første tanke her er at dykkeren er plassert helt feil... jeg ville ønsket mye mer luft til høyre i bildet. Og kanskje det hadde blitt freshere med mer luft over og mindre forgrunn? Vel, det vites ikke, men til høyre mener jeg bestemt det må være mer hav..!
    Og så ville jeg hatt lykten til dykkeren i retning mot de opplyste sjønellikene - det er litt "unaturlig" at de er opplyst, mens lyset hans /hennes har en helt annen retning...

Hehe, må bare si at jeg synes bildet er bra, men du ba om tilbakemeldinger, og da regner jeg med at du ville ha ærlige sådanne...
    Livet er skjønt, bare man er karaktersvak nok til å nyte det...

Comment

Er enig i at han er litt midtstilt, ja. Lyset på anemonene kommer av blitzen (der jeg kanskje trenger lengre blitzarm). Neste bilde er av litt mer klassisk diagonalkomposisjon.
      Attached Files
      Rune Edvin Haldorsen

Comment

Mye "riktigere" diagonal - mitt tips er at bildet hadde "føltes" enda bedre om du kunne presse både dykkeren og lyskjeglespotten inn i hvert sitt gyldne snitt.

Comment

Originally posted by Kåre W K
          Originally posted by Lillian L View Post
          Nå er jeg ingen undervannsfotograf, men tar mye bilder OVER vann... Og jeg har også en proffesjonel "lærer" som har lært meg litt om komposisjoner og slikt.. Så jeg tar en sjans, og svarer utifra mitt ståsted... Jeg har overhodet ingen faglig fot å stå på, så det er sagt..

Min første tanke her er at dykkeren er plassert helt feil... jeg ville ønsket mye mer luft til høyre i bildet. Og kanskje det hadde blitt freshere med mer luft over og mindre forgrunn? Vel, det vites ikke, men til høyre mener jeg bestemt det må være mer hav..!
          Og så ville jeg hatt lykten til dykkeren i retning mot de opplyste sjønellikene - det er litt "unaturlig" at de er opplyst, mens lyset hans /hennes har en helt annen retning...

Hehe, må bare si at jeg synes bildet er bra, men du ba om tilbakemeldinger, og da regner jeg med at du ville ha ærlige sådanne...
          Luft over?? Hva mener du her?, kunne sikkert hengt ut et D12 i overkant av bildet....

Kåre ;D
          Ok, mer VANN over, da... ;D

Comment

Skulle vilja se dykaren mer ute till höger gjärna med ansiktet mer vent mot klippan. Då blir det bättre balans i bilden. Mina 5 öre. /Mats

Comment

Jeg liker komposisjonene av bildet, men ville kanskje fjernet litt vann på høyresiden. (Prøver med et 1x1 crop).

Selv om dykkerens kropp til dels er rettet ut av bildet synes jeg dette ikke gjør noe, siden dykkerens blikk er på vei mot det opplyste feltet. Det eneste som ødelegger litt for meg er dykkerens lykt, som ikke er med på "handlingen" i bildet. Hadde den vært rettet mot "målet" ville nok bildet blitt mer spennende.
              Attached Files
              http://www.flickr.com/photos/haraldr...7600000795849/

Comment

Likte crop-forslaget!

Comment

Originally posted by Eksilbergenseren View Post
                  Jeg liker komposisjonene av bildet, men ville kanskje fjernet litt vann på høyresiden. (Prøver med et 1x1 crop).

Selv om dykkerens kropp til dels er rettet ut av bildet synes jeg dette ikke gjør noe, siden dykkerens blikk er på vei mot det opplyste feltet. Det eneste som ødelegger litt for meg er dykkerens lykt, som ikke er med på "handlingen" i bildet. Hadde den vært rettet mot "målet" ville nok bildet blitt mer spennende.
                  Jeg er uenig her. Synes det blir for mange elementer presset inn på for lite plass. Da synes jeg originalen gir et roligere, mer behagelig uttrykk.

Uten at jeg overhode har noen faglig bakgrunn, synes jeg godt det kunne vært enda mer rom i originalbidet. Gjerne mer plass over og til høyre, som tidligere nevnt... Det ville ikke gjort bildet mer ballansert, men kanskje litt mer interessant, sånn rent estetisk sett... Ellers synes jeg at forgrunnen gjør seg bra når den er opplyst slik den er. Lyset på forgrunnen behøver etter min mening ikke å ha noe med lykta til dykkeren å gjøre, og jeg synes derfor ikke det er unaturlig. Det er et viktig element i bildet, og jeg synes det er riktig at det fanger oppmerksomhet ved å være godt belyst og fargerikt. Samtidig gjør det også at den mer difuse dykkeren (som jeg ser som et likeværdig element) blir interessant da den fremstår som litt mystisk og "i skyggen", samtidig som den har en form som gjør at den som element ikke blir oversett...

Hmmm... Tja... Det er vel midt eget subjektive, ikkefaglige syn på saken...
                  - Zavage -

Se mitt fotogalleri på deviantArt:
                  http://rainouwphoto.deviantart.com

Comment

Bilder er og blir subjektivt og ditt ufaglige syn er like mye verdt som noen annens teoretisk begrunnede mening. Trikset med det gyldne snitt er en enkel regel for å plassere ting slik at folk lettest mulig får øye på hovedelementet. Det er altså ingen "sannhet", men et rimelig fornuftig triks. På bilder tatt over vann pleier jeg ofte bevisst å klistre historeien ut i et hjørne eller liknende fordi det passer min måte å fortelle en historie på.  Her er en ny variant med mer plass rundt, dog noe svakere eksponert.
                    Attached Files
                    Rune Edvin Haldorsen

Comment

det nederste bildet der synes jeg var skikkelig stilig. er det isbiter i overflata øverst? fikk lyst til å starte dykket der og svømme innover i bildet. likte godt at bildet var litt utydelig på midten, kult å ikke vite hva man kommer til. sjelden at et bilde av tang og stein blir så kult.

mvh øyunn

Comment

Jepp. Det er nok isbiter, ja... Nesten som å svømme rundt i en stor drink
                        Rune Edvin Haldorsen

Comment

Arbeider...
                        X