Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bilde fra Klaretjern
Collapse
X
-
SV: Bilde fra Klaretjern
Fint bilde. Godt og se at det ikke ligger is på vannet. Det blir ikke lenge til vi tar en tur over fjorden og besøker Klaretjern.
LarsMedlem av Færder dykkeklubb - www.ferderdykk.no
Medlem av Tjøme&Nøtterøy dykkeklubb
-
Originally posted by Thomas View Post
hatt en kraftigere ekstern blits rettet mot dykkeren, slik at du hadde fått frem
'hans' farger.
Comment
-
I would have tried:
- to get the tree completely on the picture
- to get the diver on picture without all the bubbles and so much movement, with a light indirectly in direction to the camera and further behind the tree
- to take the photo from a position very close to the bottom and from there more in the direction to the surface
you see the internal flashlight makes no sence..... a superwideangel and an external strobe would have been the tools to create a "1a-photo"
anyway a nice freshwater-photo!
mvh sven
Comment
-
Hei. Tror et par eksternblitzer kunne hjulpet om du ville ha dykkeren i de farger personen faktisk har (sett over vann). For min del blir dette nesten en billedfilosofisk greie... Skal bildet være sliksom følelsen er når vi er der nede (dvs blått), eller skal vi tilstrebe at alt ser ut som om det er tatt i studiobelysning. Personlig tenker jeg at vi i litt oftere grad bør beskrive den følelsen vi har når vi er der nede gjennom bildene og ikke så mye den perfekte fargemetning. Dette er et veldig bra "sånn var feelingen under dette dykket" bilde og bør kanskje bli som det er. Skal du score høyt hos DS sin folkejury, så er situasjnen en annen. Bruk to eksternblitzer, belys dykker og trestamme med det men sørg også for å beholde blåfeelingen i vannet. Det aktuelle bilde kan nok gjøres mer visuelt "fotokonkurransebra" ved å styre fargene på to separate kopier i to layers i photoshop. disse blande så sammen, delvis ved bruk av rubberstamp og delvis ved bruk av opacity og gradient tool. Legg lagene sammen og du har styrt fargene til ønsket tone i alle deler av bildet. (Blir best om du har fotografert i råformat og deretter styrer fargemetningen på to konverteringer som slås sammen. ).
Nærmere om photoshopteknikkene vil du finne godt beskrevet på diskusjonssidene til foto.no.
(I JPEG-format fkk jeg ikke endret fargene på dykkeren mer enn på eksempelet her uten at fargene begynte å sprekke opp..)
RuneRune Edvin Haldorsen
https://runehaldor.foto.no/
Comment
-
Hei
Flott bilde! Men jeg mener at det ble litt for blått.
Får å få dempet det litt tror jeg at jeg ville gjort det så enkelt som å legge på et <<Deep Yellow>> filter. Ta har du fremdeles mye blåskjær igjen.
Når det kommer til dykkeren, så hadde det vært mye bedre uten boblene (som andre også har kommentert). Så du kunne jo kanskje prøvd å fjerne dem og lagt ut en ny versjon?
Mvh Rajaa RenateRajaa Renate Helle
<<Et godt bilde fanger verden slik vi kjenner den. Et fantastisk bilde viser verden slik vi aldri har sett den f�r>>.
Comment
-
Jeg synes bildet er flott. Hvis det er så blått i Klaretjern, er det ikke da fantastisk å ha et bilde som minner deg på det? Men igjen, runeedving har et poeng, hver enkelt må nesten bestemme seg for hva som er formålet med (og hva som er et godt) bilde.
For min del er et godt bilde først og fremst et bilde som gjenspeiler slik jeg oppfattet situasjonen. Om man må redigerere for å gjenskape den følelsen, helt greit. Men jeg mener ikke med det å si at manipulerte bilder, eller bruk av filter etc, blir feil. Men som fotograf må man definere formålet, å gjenskape virkeligheten eller å fremstille den som du mener den burde/kunne ha vært.
Uten at det har vært tema i denne tråden, mener jeg at foto alt for ofte blir avfeid som middelmådige pga tekniske begreper og faste betraktningsmåter. Bildet ditt er imidlertid et bilde som gjør at jeg får lyst å finne ut hvor klaretjern er. Jeg tror du vil være minst like glad i et slikt bilde når du er 70 år og sitter med kaffekoppen, enn om du hadde hatt alskens lyskastere på slep
Comment
-
Hei alle!
Lekte meg litt med Thomas' bilde i Photoshop.
Fjerna litt av blåstikket, justerte alle fargene litt, skarpet med Filter -> Sharpen -> Unsharp maskog justerte lys og kontrast for å få med litt mer av gren- og bunndetaljene som er så typiske å se for oss som elsker å dykke der. Fjernet også bobler og pynta litt på høylyset over dykkerens hode.
Hva tycks?mvh
Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no
Comment
-
På min skjerm ble treet og bunnen svært rar.
Rune Edvin Haldorsen
https://runehaldor.foto.no/
Comment
-
-
Comment
-
Bildet er sikkert bra det, men det ser skikkelig gromsete ut for meg...?? kan det ha blitt noe tull med opplastingen??
MariusMedlem av Færder & Larvik dykkerklubb
www.ferderdykk.no
www.dykkevenner.piczo.com - Benyttes av alle som vil dykke eller som trenger noen å dykke med i Vestfold
http://www.tauchprojekt.de - Sven Gust sin hjemmeside
Comment
-
Originally posted by vodrup View PostBildet er sikkert bra det, men det ser skikkelig gromsete ut for meg...?? kan det ha blitt noe tull med opplastingen??
Marius
Den "utgaven" jeg la ut virker helt klart og "Klaretjern-like" på min laptop! Har du sjekka ut skjerminnstillingene dine?
Dagmvh
Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no
Comment
-
Noen sier jeg er lyktofil, noe jeg ikke skammes over.
Man er ikke ekte DIY før du har en dreibenk på soverommet og loddbolt på nattbordet.
www.diy-ski.dyrstad.nu
Ikke skyld på en dyslektiker!
Comment
Comment