Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilde fra Klaretjern

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Bilde fra Klaretjern

Hei

Her er et bilde som er tatt i Klaretjern utenfor Halden på ca 15 meters dyp.

Synes at bildet ble fint, men kanskje litt for blått. Det er tatt med Olympus 8080 og kun internblits.

Synes dere at blåheten burde vært dempet?

Ville dette bildet blitt annerledes med en annen blits?

/Thomas
    Thomas Torjusen - Dykkesidens far

SV: Bilde fra Klaretjern

Fint bilde. Godt og se at det ikke ligger is på vannet. Det blir ikke lenge til vi tar en tur over fjorden og besøker Klaretjern.

Lars
    Medlem av Færder dykkeklubb - www.ferderdykk.no
    Medlem av Tjøme&Nøtterøy dykkeklubb

Comment

Originally posted by Thomas View Post
      Hei

Her er et bilde som er tatt i Klaretjern utenfor Halden på ca 15 meters dyp.

Synes at bildet ble fint, men kanskje litt for blått. Det er tatt med Olympus 8080 og kun internblits.

Synes dere at blåheten burde vært dempet?

Ville dette bildet blitt annerledes med en annen blits?

/Thomas
      Blåheten er representativ, men ville blitt mindre fremtredende om du hadde
      hatt en kraftigere ekstern blits rettet mot dykkeren, slik at du hadde fått frem
      'hans' farger.

Comment

I would have tried:

- to get the tree completely on the picture
        - to get the diver on picture without all the bubbles and so much movement, with a light indirectly in direction to the camera and further behind the tree
        - to take the photo from a position very close to the bottom and from there more in the direction to the surface

you see the internal flashlight makes no sence..... a superwideangel and an external strobe would have been the tools to create a "1a-photo"
        anyway a nice freshwater-photo!

mvh sven

Comment

Hei. Tror et par eksternblitzer kunne hjulpet om du ville ha dykkeren i de farger personen faktisk har (sett over vann). For min del blir dette nesten en billedfilosofisk greie... Skal bildet være sliksom følelsen er når vi er der nede (dvs blått), eller skal vi tilstrebe at alt ser ut som om det er tatt i studiobelysning. Personlig tenker jeg at vi i litt oftere grad bør beskrive den følelsen vi har når vi er der nede gjennom bildene og ikke så mye den perfekte fargemetning. Dette er et veldig bra "sånn var feelingen under dette dykket" bilde og bør kanskje bli som det er. Skal du score høyt hos DS sin folkejury, så er situasjnen en annen. Bruk to eksternblitzer, belys dykker og trestamme med det men sørg også for å beholde blåfeelingen i vannet. Det aktuelle bilde kan nok gjøres mer visuelt "fotokonkurransebra" ved å styre fargene på to separate kopier i to layers i photoshop. disse blande så sammen, delvis ved bruk av rubberstamp og delvis ved bruk av opacity og gradient tool. Legg lagene sammen og du har styrt fargene til ønsket tone i alle deler av bildet. (Blir best om du har fotografert i råformat og deretter styrer fargemetningen på to konverteringer som slås sammen. ).
          Nærmere om photoshopteknikkene vil du finne godt beskrevet på diskusjonssidene til foto.no.
          (I JPEG-format fkk jeg ikke endret fargene på dykkeren mer enn på eksempelet her uten at fargene begynte å sprekke opp..)
          Rune
          Attached Files
          Rune Edvin Haldorsen
          https://runehaldor.foto.no/

Comment

Takk for veldig bra tips og tilbakemeldinger. Masse å lære her - jeg gleder meg til å teste ut noe av dette neste gang.

/Thomas
            Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Comment

Hei

Flott bilde! Men jeg mener at det ble litt for blått.
              Får å få dempet det litt tror jeg at jeg ville gjort det så enkelt som å legge på et <<Deep Yellow>> filter. Ta har du fremdeles mye blåskjær igjen.
              Når det kommer til dykkeren, så hadde det vært mye bedre uten boblene (som andre også har kommentert). Så du kunne jo kanskje prøvd å fjerne dem og lagt ut en ny versjon?

Mvh Rajaa Renate
              Rajaa Renate Helle

<<Et godt bilde fanger verden slik vi kjenner den. Et fantastisk bilde viser verden slik vi aldri har sett den f�r>>.

Comment

Jeg synes bildet er flott. Hvis det er så blått i Klaretjern, er det ikke da fantastisk å ha et bilde som minner deg på det? Men igjen, runeedving har et poeng, hver enkelt må nesten bestemme seg for hva som er formålet med (og hva som er et godt) bilde.

For min del er et godt bilde først og fremst et bilde som gjenspeiler slik jeg oppfattet situasjonen. Om man må redigerere for å gjenskape den følelsen, helt greit. Men jeg mener ikke med det å si at manipulerte bilder, eller bruk av filter etc, blir feil. Men som fotograf må man definere formålet, å gjenskape virkeligheten eller å fremstille den som du mener den burde/kunne ha vært.

Uten at det har vært tema i denne tråden, mener jeg at foto alt for ofte blir avfeid som middelmådige pga tekniske begreper og faste betraktningsmåter. Bildet ditt er imidlertid et bilde som gjør at jeg får lyst å finne ut hvor klaretjern er. Jeg tror du vil være minst like glad i et slikt bilde når du er 70 år og sitter med kaffekoppen, enn om du hadde hatt alskens lyskastere på slep

Comment

Hei alle!
                  Lekte meg litt med Thomas' bilde i Photoshop.
                  Fjerna litt av blåstikket, justerte alle fargene litt, skarpet med Filter -&gt; Sharpen -&gt; Unsharp maskog justerte lys og kontrast for å få med litt mer av gren- og bunndetaljene som er så typiske å se for oss som elsker å dykke der. Fjernet også bobler og pynta litt på høylyset over dykkerens hode.

Hva tycks?
                  Attached Files
                  mvh
                  Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Comment

På min skjerm ble treet og bunnen svært rar.
                    Rune Edvin Haldorsen
                    https://runehaldor.foto.no/

Comment

Originally posted by Runeedvin View Post
                      På min skjerm ble treet og bunnen svært rar.
                      Mulig det, men DET ER slik det ser ut der, i alle fall gjennom maskeglasset mitt!
                      mvh

Comment

Synes personlig at når det blir slik at man ikke får justert ting
                        slik man vil ha det(slik JEG vil ha det :) så bruker jeg teste med
                        en annen variant
                        Attached Files
                        [center]IshavetsDykkerklubb
                        Berlevågnytt

Comment

Bildet er sikkert bra det, men det ser skikkelig gromsete ut for meg...?? kan det ha blitt noe tull med opplastingen??

Marius
                          Medlem av Færder & Larvik dykkerklubb
                          www.ferderdykk.no
                          www.dykkevenner.piczo.com - Benyttes av alle som vil dykke eller som trenger noen å dykke med i Vestfold
                          http://www.tauchprojekt.de - Sven Gust sin hjemmeside

Comment

Originally posted by vodrup View Post
                            Bildet er sikkert bra det, men det ser skikkelig gromsete ut for meg...?? kan det ha blitt noe tull med opplastingen??

Marius
                            Mener du originalversjonen, min versjon eller Arnt Eirik son b/w-versjon, - Marius?

Den "utgaven" jeg la ut virker helt klart og "Klaretjern-like" på min laptop! Har du sjekka ut skjerminnstillingene dine?

Dag
                            mvh

Comment

la merketil at han hadde med seg lykt så regnet med at han skulle bruke den så skrudde den på for han ;D samt fiksa litt på lyset og farge

Attached Files
                              Noen sier jeg er lyktofil, noe jeg ikke skammes over.

Man er ikke ekte DIY før du har en dreibenk på soverommet og loddbolt på nattbordet.

www.diy-ski.dyrstad.nu

Ikke skyld på en dyslektiker!

Comment

Arbeider...
                              X