Hvis det er aktivitet nok og folk som er interessert i utviklingen, bygging, testing og resultat av kraftig videolys er det bare å følge med her. Jeg har i samarbeid med en kamerat utviklet en hovedlykt med 3*XM-L dioder før. Nå har jeg flyttet til Narvik og da har det tatt litt av med dykkingen her oppe. Så når det er mange i klubben med UV-kameraer av diverse slag og jeg går maskiningeniørlinja på Høgskolen i Narvik, må det jo bli lys.
Så nå fremover mot nyttår, muligens første halvdel av januar bruke en del tid på utvikling av videolys. Så starter jeg å bygge lykta i slutten av januar. Det er en del krav som jeg har satt meg i forkant som jeg skal prøve å holde meg til. En ting som er sikkert er at det blir snakk om en del lys og masse snæsne bilder av maskineringsbiten. Foreløpige krav nevnes under:
- 10'000 lumen +
- Halvannen time brenntid +
- Tilnærmet nøytralt med et positivt kamerahus
- HID, HMI eller LED
Det er det som er så fint med videolys at man trenger ikke kompliserte bryterløsninger og størrelse på enheten spiller ikke så stor rolle. Jeg har akkurat nå 2 * 75W HID i hodet som lyskilde. Tenkte å bruke en del deler fra Staven på grunn av meget god erfaring med det fra foregående lykteprosjekt. Jeg har tilgang til det meste av verktøy(stor dreibenk, fres, søyleboremaskiner, x-forskjellige sveiseapparater, sager, plateknekkere, det meste en har behov for) og materialer. Jeg liker godt aluminium og Delrin så det blir nok hovedkomponentene. Muligens syrefast cannister.
Jeg kommer til å komme med spørsmål og diskusjonsemner i videre innlegg, så håper jeg på et aktivt forum og at erfaringer kan utveksles.
MVH
Mathias S.
Comment