Har vært inne på tanken med enveisventil, men har ikke helt bestemt meg enda...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ubåten "Utanic" lages i garasjen
Collapse
X
-
Sv: Ubåten "Utanic" lages i garasjen
Håper jo at det til slutt går "under" i hvertall.
Er på jobb i Ålesund for tiden, så lite tid til å holde på med ubåten.
Men hele motorpakka inkludert drivline ligger hjemme nå, så det blir å putte dette sammen så fort jeg er hjemme.
Vi er tre stk som jobber samtidig på dette, så det er håp om å få den uti i løpet av våren 2012Bygger Ubåt med dieselmotor
Comment
-
Sv: Ubåten "Utanic" lages i garasjen
Utrolig spennende prosjekt ! creds til dere.
Men det er en ting jeg er litt skeptisk til, å det er motoren.
Et par ting der som i mitt hode ikke vil fungere skikkelig.
Med så høyt ladetrykk, så må mengden diesel økes betraktelig for å få ok blandingsforhold. Noe jeg tviler på at pumpa på den motoren klarer å levere.
Og en ting til ang det, vis dere ønsker å dra av på gasspådraget jo dypere dere kommer for å kompensere for økt belastning på motor, så minker dieselmengen mens luftmengden øker. Da blir blandingsforholdet helt feil. Det blir helt motsatt i forhold til hvordan en turbo/kompressormatet motor fungerer, for den øker dieselmengen som resulterer i at ladetrykket øker, og får derfor rett blandingsforhold.
Og på en sånn motor vil jeg tro det ikke er lenge før den raser vis den vil gå med så høyt ladetrykk.
Og det med eksos, vis motoren opperer på 1atm ca (som jeg mener den bør gjøre vis den skal fungere) så er ikke bra med så høyt trykk på eksosen, som den vil få når dere går dypere. blir litt som å tette eksosen på en bil. motoren vil kveles til slutt, eller vertfall svive veldig dårlig.
Det ble plutselig veldig mye her nå ser jeg :P Og vis jeg tar riv ruskende feil så håper jeg noen kan korrigere meg hehe.
Og det er ikke ment som noe negativt, men bare litt konstruktiv tilbakemeldig eller noe sånn
Håper dere får det til, å gleder meg til å se fremgangen, å jeg håper dere får det til med motoren
Comment
-
Sv: Ubåten "Utanic" lages i garasjen
Vi har gått gjennom dette endel ganger, og kommet frem til at det burde fungere.
En dieselmotor trenger jo ikke et konstant blandingsforhold. Den blir ikke varm ved mager blanding slik en bensinmotor gjør. Den blir ikke varm før det blir for mye diesel.
En generatormotor som vi har tenkt å bruke er jo turtallsbestemt. Den vil regulere dieselmengden for å opprettholde turtallet vi har satt den til. Så spørs det om den klarer å kompensere for det ujevne oksygeninnholdet i innsugslufta, eller om den begynner å jage noe fælt. Overtrykket tror og håper jeg den tåler. Har erfaring med å kjøre dieselmotorer på 2-2,5bar, og da er det på fullt pådrag.
Om det skulle vise seg å ikke fungere, vil vi prøve å strupe innsuget for å opprettholde 1atm på innsugslufta.
Så får vi se hvor mye mottrykk eksosen tåler... Ingen total krise om motoren "bare" klarer 10-20m dybde. Blir kult uansett ;DBygger Ubåt med dieselmotor
Comment
-
Sv: Ubåten "Utanic" lages i garasjen
Kommer forreste til å bruke propellene fra en thruster som er likest mulig denne: http://www.maritim.n...100-185t-12-vdc
Denne thrusteren er tilnærmet lik i effekt/turtall fordelt på to propeller, og passer dermed som i fua på Hans og Grete :giggle:
Her er giret kommet i hus...
[img width=520 height=390]http://img.photobucket.com/albums/v144/Bmw345/01112011602.jpg[/img]
[img width=520 height=390]http://img.photobucket.com/albums/v144/Bmw345/31102011600.jpg[/img]Bygger Ubåt med dieselmotor
Comment
-
Sv: Ubåten "Utanic" lages i garasjen
Originally posted by Trondsenti View PostMottrykk på eksosen er ikke vanskelig å teste, men ladetrykket blir for risikabelt å teste ut... vondt å få stabilt trykk inn på motoren. Stoler ikke på at en billig regulator skal være stabil...
Comment
Comment