Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kompassfrys og ledningsfrys

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• cskauge
    replied
    SV: Kompassfrys og ledningsfrys

Originally posted by Øyvind Letrud View Post
    ÖLFLEX-FD® 890 P/890 CP
    Dette må da bety at det er en ÖyvindLetrudFlex-kabel - burde passe utmerket, eller...?

;D

Legg inn en kommentar:

• DivePack
    Guest replied

Helt identisk tekst på min.
    Sjelden det er -5 grader i vannet da.
    Men enig i at det kan høres litt snevert ut til dykking Norge.
    Hvor mye praktisk betydning det har tør jeg ikke uttale meg om.
    Du kan jo sende en mail til miltronic og høre hva de mener og synser om dette.

Kunne jo kanskje vært interessant å undersøkt mulighetene for å bytte ut kabelen med Robust 900 P hvis de er enig i dine/våre bekymringer.
    Blir det kaldere enn -40 grader gidder jeg ikke bli med å dykke uansett.

Legg inn en kommentar:

• oletrud
    replied

Interesant å lese databladet til kablen som sitter på lykta mi
    Det forklarer jo alt.

ÖLFLEX-FD® 890 P/890 CP (NB! Det er ingen bokstaver rett bak 890 på min kabel, så det kan være at den har andre egenskaper på temperaturområdet, selv om bokstavene vanligvis beskriver noe annet(isolasjon etc))
    Temperaturområde:
    Flexibel: -5°C till +80°C
    Fast: -40°C till +80°C
    Ikke rart den er litt trasig når det er minus 10 da. Jeg synts nå i tillegg at den er trasig ved rundt et par plussgrader også jeg da.

Skulle nok hatt en "ÖLFLEX® FD ROBUST 900 DP". Den er flexibel ned til minus 40 grader :P

Virker også som det er endel "PIRAT-kabler" ute å går, kabler med påstemplet ÖLFLEX som ikke er ÖLFLEX®
    Les mer om dette her: http://www.miltronic.no/kabel/olflex.html

På min kabel står det nøyaktig:
    LAPPKABEL ÖLFLEX-FD-890 AWM 16AWG (1,5mm2)/3c E63634---CSA AWM I/II A/B 600V 90°C 0 FT1 LL53776 CE pbf TESTED FOR OIL RESISTANCE I/II & IMPACT AND CRUSH TO 1277 STANDARD H39/01

Synts det er litt pussig at det ikke står: LAPP KABEL STUTTGART ÖLFLEX®....
    Når jeg leser dette:
    For at du skal være sikker på at du får "ekte vare" skal du sjekke følgende punkt: I kappen skal det stå LAPP KABEL STUTTGART ÖLFLEX®.... Mangler denne teksten, ja så er det ingen ÖLFLEX® du har kjøpt. OG: la oss få avlive en påstand med en gang: "ÖLFLEX® er en dyr kabel!".
    Jaja, men nå er det sommer, så nå er klarer jeg meg med den kablen som sitter på.

-ØL

Legg inn en kommentar:

• Busdiver
    replied

Originally posted by Busdiver View Post
    Den gule ledningen mellom cannister'n min og Dragon-sub hodet jeg kjøpte fra Hallgeir på forsommeren i fjor var helt greit på dykket mitt i Meriselvbukta på Berlevågturen.
    Men måtte glise når det så ut som om spriten/væsken i kompasset det snakkes om her så ut som det var erstattet med vann!

Dag

Edit: skrivefeil...
    På den gule lyktekablen min (fra cannister til lykte-hode) står det  "KENPUR 600 2x1 CE 2002".

Denne kabelen (levert av "Dragen" her i forumet) var det altså som holdt seg myk nok i - 12 grader C som det var under dykkinga vår oppe i Berlebyen!

Dag Deberitz
    Stavern

Legg inn en kommentar:

• DivePack
    Guest replied

På min 18W Proteus 6 (2005mod.) står det i hvertfall lappkabel.

Lappkabel Ölflex faktisk! ;D

Det værste jeg har utsatt den for så langt var den første Mars i år. Ut på nattdykk.
    Det var 12-14minus, nordøstlig sterk kuling (onde sjeler påsto liten storm), vel 1m bølgehøyde og en hlvts klatretur i berget etter håpløst valg av landgangssted (virket som en meget god plan i gjerningsøyeblikket).
    Glidelåsen frøs fast før jeg fikk den av meg, hanskene og drakten fikk ispanser umiddelbart når jeg kom opp. Kaldt og ufyselig rett og slett.

Lyktekabel:
    Stiv: Jepp.
    Plagsomt på noe vis:
    Egentlig ikke.
    Funket: Selvsagt!

What's all the fuzz about?

Defekte kompasser virker som en "litt" mer alvorlig sak i mitt hode.

Legg inn en kommentar:

• oletrud
    replied

Hva skal det stå på den kablen som blir brukt på de nye 2005 modellene(og de som er oppgradert)?

På min står det "Lappkabel".
    Hørtes svensk ut?

Er det noen andre som har Helios 18w HID 2005mod, som kan fortelle meg hva det skal stå på kablen?

-ØL

Legg inn en kommentar:

• kimjokela
    replied

Originally posted by Dykkegutt View Post
    Originally posted by Froskemannen View Post

Noen som vet nøyaktig hva det er fylt med? Sprit? Parafin? Olje? Vann? Vodka? Finner ikke noe på nettet her...
    Bruker ofte å vere ein alkohol som ikkje er å anbefale å drikke opp. Blant anna av den grunnen at ein ikkje vil at finnar skal drikke opp kompassa når dei er på job...
    Hvem vil ikke det? Så klart det er lov å drikke på jobb, så lenge arbeidet blir ikke påvirket av det

Legg inn en kommentar:

• Busdiver
    replied

Den gule ledningen mellom cannister'n min og Dragon-sub hodet jeg kjøpte fra Hallgeir på forsommeren i fjor var helt greit på dykket mitt i Meriselvbukta på Berlevågturen.
    Men måtte glise når det så ut som om spriten/væsken i kompasset det snakkes om her så ut som det var erstattet med vann!

Dag

Edit: skrivefeil...

Legg inn en kommentar:

• Steinarmadsen
    replied

Originally posted by Dykkegutt View Post
    Noen som vet nøyaktig hva det er fylt med? Sprit? Parafin? Olje? Vann? Vodka? Finner ikke noe på nettet her...
    Bruker ofte å vere ein alkohol som ikkje er å anbefale å drikke opp. Blant anna av den grunnen at ein ikkje vil at finnar skal drikke opp kompassa når dei er på job...
    Jeg hadde et SK-7 som jeg åpnet og innholdet luktet, smakte og føltes som parafin.

Steinar

Edit: Grunnen til at jeg åpnet det, var at det var ødelagt og jeg skulle ha det ut av holderen for å sette inn nytt. Ble litt ivrig med skrujernet ...

Legg inn en kommentar:

• jensarne37
    Guest replied

Legg inn en kommentar:

• UV-Torstein
    Guest replied

Har ingen problem med bruk av kompass i kjølige (les: kalde) område. Har både Suunto SK7 og eit anna (usikker på merke og modell). Begge funkar like godt uansett vær og føre.

Legg inn en kommentar:

• ohegle
    replied

Er dette et utbredt problm med frysing av kompass? Trenger en ny unnskyldning når jeg roter meg bort under vann....

-ØH

Legg inn en kommentar:

• lurre
    replied

Jeg opplevde det samme med mitt Mareskompass. Seig gøgge under 4C. Testet i kjøleskap.
    Det tok to bytter til for å få orden på forholdet. Dette er en ren reklamasjonssak.

Lykter har jeg ingen snøring på.

K

Legg inn en kommentar:

• cskauge
    replied

Suunto oppgir ikke noe annet enn at SK-7 er "liquid-filled" på heimesidene sine, men det var da merkelig at det ene skulle fryse og ikke det andre... Mitt var omtrent akkurat like lenge ute i det fri og under vann som ØLs, og fungerte fint hele tiden.

Kanskje Arnt Eirik har rett; at noen har drekki opp spriten? D;

Legg inn en kommentar:

• Zauron
    replied

Originally posted by Steinarm View Post
    Originally posted by Christian Skogen View Post
    Kanskje Jarrod må slutte å markedsføre seg med Extreme exposure utstyr?
    Er du alltid like forbanna seriøs, Christian?
    Jepp, vil ikke påstå at tingen er extreme hvis den ikke tåler noen minsugrader og litt vind..

Legg inn en kommentar:

Arbeider...
X