Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scubapro Nordic Fin ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Scubapro Nordic Fin ?

[img width=263 height=480]http://home.online.no/~mo-5/pictures/nordicfin.jpg[/img]

Mine "hemmelige" svømmeføtter...  

Jeg besitter et par svømmeføtter som ligner mistenkelig på slike DIR-føtter. Dvs de er svarte, blytunge, korte og stive. De er merket:

Scubapro Nordic Fin

Oppå bladet er de merket:

Full power - Non-vented

Jeg har prøvd disse ved noen anledninger, men har ikke helt blitt kompis med de. Men jeg bruker vanligvis Force Fins, så jeg er jo godt vant til det beste som finnes!  ;D

Jeg lurer på om det er noen som svømmer rundt med slike finner, eller har gjort det?

Antar de ikke lenger finnes i markedet (?)

(Og så til slutt, hvis jeg kjøper "spring-straps" til disse, og kombinerer med Halcyon Eclipse, er jeg DIR da?  > )

SV: Scubapro Nordic Fin ?

nesten...
    [center]IshavetsDykkerklubb
    Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Arnt Eirik Hansen View Post
      nesten...
      Sukk! Ingenting er visst bra nok...

Kan legge til at jeg fant disse finnene adskillig bedre enn noen av de typer nyere "planker" jeg har prøvd, feks horrible Mares Plana Avanti etc.

-Men til foto- og kosedykking er det Force Fins som gjelder her i gården!

Comment

Originally posted by KOMPRESSOR View Post
        nesten...

feks horrible Mares Plana Avanti etc.
        JEG har MPA Quattro... Hva pokker er galt med
        disse flotte svømmeføtter'n? Ypperlige i ett techmiljø.

Arnt
        [center]IshavetsDykkerklubb
        Berlevågnytt

Comment

JetFins, funker utmerket til kosedykking å all slags dykking...skal aldri kvitte meg med dem  :hug:

Har hatt SplitFins, å noen med "knekk" på midten Tiger eller no sånt trur jeg dem het...men foretrekker absolutt JetFins  ;D

Kim-René
          Holy shit! A new day! It's a miracle!

-DIR orientert-

CMAS**og EANx + Fridykker instruktør!

Comment

Dette er ikke Jet Fins, men antakelig er forgjenger. De kommer jo fra samme produsent. Mener å huske at Jet Fins kom på markedet i moderne tid, mens Nordic Fin har vært i salg i "uminnelige" tider.

Noen flere som har slike Nordic Fin, eller har hatt de???

Comment

nesten...

feks horrible Mares Plana Avanti etc.
              JEG har MPA Quattro... Hva pokker er galt med
              disse flotte svømmeføtter'n? Ypperlige i ett techmiljø.

Arnt

Kan du gjette svaret? -Alt! Jeg får krampe bak leggen bare jeg ser bilde av de! Stroppen ryker. Eller helst stroppfestet, så de ikke kan repareres før du kommer deg til butikken og henter deler...

Jeg hadde et par Mares Plana Avanti Quattro (Turbo Intercooler?!) som dine. Jeg forsøkte salg til 300,-, men ingen ville ha de, selvsagt. til slutt bestakk jeg svoger'n min men en øl for at han skulle få de ut av min synsvidde!  ;D
              -Det funka, men nå klager han på kramper!!!

Men til topic, noen som har erfaringer med  Nordic Fin?

Comment

(Og så til slutt, hvis jeg kjøper "spring-straps" til disse, og kombinerer med Halcyon Eclipse, er jeg DIR da?  > )
                Blir du ikke kvalifisert som DIR, kan du vel bare kalle deg dykker ???
                Ut og dykke ? ta en tur innom, så blir jeg med.

Comment

Dette er ikke Jet Fins, men antakelig er forgjenger. De kommer jo fra samme produsent. Mener å huske at Jet Fins kom på markedet i moderne tid, mens Nordic Fin har vært i salg i "uminnelige" tider.
                  Stemmer nok ikke helt.........

Jet Fin kom på markedet på første halvdel av 1960-tallet. De var opprinnelig produsert av det franske firmaet Beauchat, (jeg kjøpte selv et par Beauchat Jet Fin i 1973.............)

Et samarbeid med Scubapro gjorde Jet Fin til standardutstyr på slutten av 60 og begynnelsen av 70-tallet

Kristian

Comment

Originally posted by Kristian View Post

Stemmer nok ikke helt.........

Jet Fin kom på markedet på første halvdel av 1960-tallet. De var opprinnelig produsert av det franske firmaet Beauchat, (jeg kjøpte selv et par Beauchat Jet Fin i 1973.............)

Et samarbeid med Scubapro gjorde Jet Fin til standardutstyr på slutten av 60 og begynnelsen av 70-tallet

Kristian

Oki, har du peil på hvor Nordic Fin kommer inn i bildet her da?

(Bilde øverst i tråden).

Comment

(Bilde øverst i tråden).
                      Nei, desverre.

Men jeg tipper de stammer fra sist på 60-tallet eller 70-tallet. 80-tallet stod i termoplastplankenes tegn :P.

Kristian

Comment

Originally posted by Kristian View Post

(Bilde øverst i tråden).
                        Nei, desverre.

Men jeg tipper de stammer fra sist på 60-tallet eller 70-tallet. 80-tallet stod i termoplastplankenes tegn :P.

Kristian
                        Jø og fyse, da er det solide greier! De ser ut som nye jo! Til og med hælstroppen er helt fin!

Jeg ville gjetta på tidlig 80-talls, ut i fra den lekre matchende maska jeg også besitter! He he!

Comment

[img width=263 height=480]http://home.online.no/~mo-5/pictures/nordicfin.jpg[/img]

Mine "hemmelige" svømmeføtter...  

Ingen som kan fortelle meg historikken bak disse?

Scubapro Nordic Fin

Oppå bladet er de merket "Full power - Non-vented"

Comment

Det enste som er å oppdrive på nettet er en som skrivet at han har brukt disse i 17år, føttene ble kjøpt i 1980. http://groups.google.com/groups?q=Sc....uit.no&rnum=1
                            Jeg har forresten sett ett likens par i oldsak samlingen på Molde Brannstasjon.
                            det pussige er at på nettet finnes det så og si ingen info. om disse finnene, det enste du kan gjøre er å kontakte Scubapro i USA.
                            En artig kuriositet KOMPRESSOR, prøv å se om du finner ett matchende par med gamle ventiler, da skal jeg love deg du er DIR ;D
                            Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok,
                            fagreste livet lever den som vet måtelig mye
                            Siempre Viva.

Comment

Originally posted by uriel View Post
                              Det enste som er å oppdrive på nettet er en som skrivet at han har brukt disse i 17år, føttene ble kjøpt i 1980. http://groups.google.com/groups?q=Sc....uit.no&rnum=1
                              Jeg har forresten sett ett likens par i oldsak samlingen på Molde Brannstasjon.
                              det pussige er at på nettet finnes det så og si ingen info. om disse finnene, det enste du kan gjøre er å kontakte Scubapro i USA.
                              En artig kuriositet KOMPRESSOR, prøv å se om du finner ett matchende par med gamle ventiler, da skal jeg love deg du er DIR ;D

"I use a pair of black rubber ScubaPro Nordic fins (XL size) that have
                              lasted me for nearly 17 years and still works fine. Although a bit
                              heavy, the design is simple, like a non-vented version of the jet fin,
                              with a small longitudinal ridge added in middle of the blade. Generous
                              sized foot pockets (wider than jet fins I have heard), and nice soft
                              tips, not those stiff plastic paddles that most companies sell today.
                              Stick like glued to the dry suit boots, no chafing. Ideal for that fine
                              maneuvering required for UW-photography, effected by slight movements
                              of the ankles. *I would not trade them for anything*.

Occasionally I worry about what to do if they should happen to become
                              lost. I know another UW-photographer that had his SP Nordic fins
                              stolen, and announced for replacements through a Norwegian dive journal
                              in vain. As far as I know the SP Jet fins are still made/or at least
                              available new. Does anyone know of a source of new or used Scubapro
                              Nordic fins?
                              Oivind"

Jaaa, det spørs om han har sine Nordic Fins ennå, ettersom innlegget er fra 1997! Jeg har ikke prøvd Jet Fin ennå, men ser ikke for meg at de er mye annerledes. Kanskje stivere? Jeg skal prøve å dykke litt mer med disse og gi de en ny vurdering etter litt tid. De er i allefall bedre enn "Dykkersportfinner", he he!

Comment

Arbeider...
                              X