Announcement

Collapse
No announcement yet.

Undervannsslede - artig variasjon eller selvmordsredskap?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Undervannsslede - artig variasjon eller selvmordsredskap?

Fikk tilbake noen bilder fra i sommer, og gjensynet med vann og dykkerdrakt ble så sterkt at jeg dro på biblioteket for å pleie abstinensen litt.

Bibiloteket hadde bøker fra 1965 til 1999. Hadde lite forhåpninger til de eldste bøkene, med bestemte meg for å bla igjennom dem allikevel.

Her fant jeg noe potensielt artig:

Undervannslede.
    Både den enkle varianten som kun er et brett med to håndtak, og en mer komplisert variant som hadde 2 individuelt kontrollerbare balanseror, plexiglass-"cockpit" og fothvilere.

Varianten med "cockpit" (egentlig bare en skjerm), fungerer iflg kilden i opptil 4 knop.

Hvis man et øyeblikk ser bort fra faren med for rask oppstigning, så måtte det vel være gøy å cruise en drøy meter over bunnen i 4 knop.

Må jo også kunne være et billig alternativ til uv-scooter i åpent vann?

Hadde vært gøy å bygge en sånn, men jeg ser selvsagt at risikoen øker.

Noen som har bygd/brukt noe sånt?

Mvh,
    Øivind

SV: Undervannsslede - artig variasjon eller selvmordsredskap?

Originally posted by OIH View Post
    Noen som har bygd/brukt noe sånt?

Mvh,
    Øivind
    Fikk tegninger til en slik for 4+ år siden...
    Fikk jaggu lyst til å få mekka denne nu som
    du nevner det... Hørers jo dritmorro ut...

Skikkelig stilig å bli dratt etter en gummibåt,
    på vrakjakt.. Spennende nok kossen man skal
    unngå å treffe vraksiden som plutselig reiser
    seg opp forran deg i 4 knops fart...
    (om kompisene dine kjører så sakte da... Grisekjørere)

Arnt Eirik
    [center]IshavetsDykkerklubb
    Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Arnt Eirik Hansen View Post
      Spennende nok kossen man skal unngå å treffe vraksiden som plutselig reiser
      seg opp forran deg i 4 knops fart...
      (om kompisene dine kjører så sakte da... Grisekjørere)

Arnt Eirik
      Du får legge inn en deformasjonssone i designet

- Øivind

Comment

Jøss, barndomsminner dukker opp....... ;D

Brukte mye en av den enkle sorten for mange herrens år siden, rett og slett et plastbrett med 2 håndtak til å henge etter båten. Lett og styre opp og ned, men du bør nok trene utligning uten fingre før forsøk, og ville vel ikke hatt dykkerutstyr i den farten vi brukte den...... ;D ;D
        Hobbyist.

Comment

Har ikke brukt en slik selv, men vet at forsvaret hadde slike som ble brukt iforbindelse med undervannssøk, det er ca 12 år siden nå. Det var en "kjelke" med glass kuppel og høyderor designet for å bli slept bak en båt i lave hastigheter som et alternativ til towed fri hvor dykkeren hang i en line med 6kg bly etter båten.

Comment

Dette hørtes tøft ut ;D, tror jeg ville laget en slags aerodynamisk plexiglasskåpe på den,om man skal være riktig eplekjekk kan man jo montere en gammel dybemåler evt bottomtimer i kåpa. hvor fant du tegningene?

Comment

Fant bare to små tegninger/bilder i et par eldre bøker om dykking.

Vet ikke om Arnt har kontroll på sin kilde?

- Øivind

Comment

Originally posted by OIH View Post

Vet ikke om Arnt har kontroll på sin kilde?

- Øivind
                Har du/dere sett noen plass at jeg ikke har hatt det da?

Fikk en kopi av tegninger på en slede, med
                slik kuppel forran fjeset og 2 håndtak med dybdejustering.

Kan slå opp i mappa med dykkestoff og finne
                frem hvem jeg fikk den fra, men må sjekke med
                vedkommende om han vil la meg kopiere den ut
                evt. oppgi hans adresse til interesserte.

Arnt Eirik
                [center]IshavetsDykkerklubb
                Berlevågnytt

Comment

Laget en for mange år siden.manglet bare plexiglassskjermen.Hadde tenkt å bruke en slik plexigeie som er rundt  noen telefonautomater. Foresten skikkelig gøy å kjøre.Har gjort noen søk med den jeg laget.Men nå er nok ramma for dårlig for ny bruk.

Kan jo se om jeg kan legge inn noen bilder.Den ligger jo ute i hagen.

Comment

Laget en for mange år siden for å sanke krepseteiner og finne en påhengsmotor som vi mistet.

Brukte kun en vannfast fineerplate og stikksag, funket fett ;D
                    Attached Files

Comment

Bilde av enkel variant som er å få kjøpt:

[img width=400 height=232]http://discountdivers.com/pix/towSled.jpg[/img]

Her er en som har forsket litt på saken:
                      http://www.gratisweb.com/aeronautico...to/project.htm

Her er en som har tatt den helt ut:

- Øivind

Comment

Jeg har kjørt slede av den typen med dybderor og plexiglass kuppel. Brukte den i forsvaret.

Det er skikkelig artig, men som med alt annet er det endel trix med dette. En bør bl.a. ha kommunikasjon opp til båten og en blåse på dykkeren hvis han ramler/hopper av.

Å kjøre slede er en mye mer effektiv måte å kjøre søk på enn med scooter siden folkene i båten kan ha full kontroll på hvor en til enhver tid er.

Men som sagt, dette er ikke for nybegynnere (ihvertfall ikke i 4 knop) så en bør ta det rolig i starten og tenke på sikkerheten.

Rudolf
                        http://www.uwphoto.no

Comment

Vel, Her er noen bilder av gamlevidunderet.et kan kansje gi noen en ide om hvodan man lager en slik slede.Denne er nok moden for skraphaugen.Men funket kjempemessig i sine unge dager på 80 tallet.
                          Attached Files

Comment

Den likner mye på tegningene jeg fant bortsett fra plexiglassskjermen. (Antakelig bruker de Lexan og ikke plexiglass, lexan tåler litt mer juling..)

- Øivind

Comment

tror jeg ville laget en slags aerodynamisk plexiglasskåpe på den
                              Hmm.. du mener vel HYDROdynamisk håper jeg, eller skal du fly med den?

;D

/H
                              Sjokket kommer brått på den som ikke tar høyde for det man ikke vet...

Comment

Arbeider...
                              X