Announcement

Collapse
No announcement yet.

kan 200bar 1.trinn brukes med 232BAR flaske?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• kan 200bar 1.trinn brukes med 232BAR flaske?

har ei 15L 200BAR flaske som sikkert blir kondømt ved neste sjekk, lurer då på å kjøpe 12L 232BAR, men kan eg bruke det på SCUBAPRO MK2?

SV: kan 200bar 1.trinn brukes med 232BAR flaske?

Ja.
    Det er ikke forskjell på 200 og 232bars kraner.
    300bar derimot har flere gjenger på DINkoblingen.

Comment

Originally posted by sigar View Post
      Ja.

kan eg også bruke det samme manometeret/slange?
      fyller eg fremdeles på 200BARS uttaket på kompressoren? det stopper automatisk på 220BAR. får jo ikkje utnyttet alle 232BARene då.

Comment

Originally posted by rubenmed View Post
        Originally posted by sigar View Post
        Ja.
        kan eg også bruke det samme manometeret/slange?
        fyller eg fremdeles på 200BARS uttaket på kompressoren? det stopper automatisk på 220BAR. får jo ikkje utnyttet alle 232BARene då.

Vanskelig det der?

Du har to hovedtyper DIN-kraner, 200 og 300bars. 232bars er sideform av 200bars kran, og mulig litt dypere enn 200bars. Uansett går standard 200bars DIN-kopling rett inn i ei 232barskrane. Husker ikke i farta om yoke fåes i 232barsutgave (trur ikke det), har du i så fall yoke på førstetrinnet ditt får du bestille 200bars yoke-kran på 232barsflaska. Funker fett det også.

Manometer er manometer, se på skalaen og du finner ut hvor det stopper. Ikke værre enn det.

Trykket du får avhenger av pressa, normalt vil pressostaten på pressa stoppe 200barssiden slik at du ikke får utnyttet 232bar-muligheten. Da må enten ha overgang 300bars - 200bars DIN og fylle på 300barsiden, ha ei presse uten pressostat, eventuelt være fornøyd med 200bar. Kan du heller pumpe settet til 250bar de gangene du trenger maks mengde luft.

Comment

yoke? er det klo kobling?

kan vel fylle fra 300bar siden då som du sier og stoppe det manuelt på rundt 250BAR. då blir det vel ca. 230BAR

Comment

kan vel fylle fra 300bar siden då som du sier og stoppe det manuelt på rundt 250BAR. då blir det vel ca. 230BAR

Yoke er klo, ja.

Men for all del, ALDRI fyll direkte fra 300barsuttaket, du må ha overgang. En 300bars DIN-kopling får kun tak med en eller to tørn av gjengene i en 200bars DIN-kran, det kan smelle stygt. Du ser på DIN-koplinga at for 300barsutgaven er det glatte partiet fremst lengre enn på 200-barsutgaven.

Comment

Originally posted by salo View Post

Yoke er klo, ja.

Men for all del, ALDRI fyll direkte fra 300barsuttaket, du må ha overgang. En 300bars DIN-kopling får kun tak med en eller to tørn av gjengene i en 200bars DIN-kran, det kan smelle stygt. Du ser på DIN-koplinga at for 300barsutgaven er det glatte partiet fremst lengre enn på 200-barsutgaven.
              ok, det henger ein overgang fra din til klo ved kompressoren, bruker den på 200bar, då kan den ikkje brukes på 300bar?

OT: 12l 232bar flasker gir litt mer gass enn 10l 300bar og litt mindre gass enn 15l 200bar.
              ? ? ?
              fant det på fue.no

Comment

Bare for sikkerhets skyld tror jeg det er en god
                idé å få sett dette i praksis, så slipper vi noen
                stygge skader.. Er det ikke noen med litt inngående
                peiling i området der Rubenmed bor som kan få
                vist forskjellene i det "virkelige" liv?

Arnt Eirik
                [center]IshavetsDykkerklubb
                Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Arnt Eirik Hansen View Post
                  Bare for sikkerhets skyld tror jeg det er en god
                  idé å få sett dette i praksis, så slipper vi noen
                  stygge skader.. Er det ikke noen med litt inngående
                  peiling i området der Rubenmed bor som kan få
                  vist forskjellene i det "virkelige" liv?

Arnt Eirik
                  ta det heilt med ro, visst eg kjøper sånn flaske så kommer eg til å fylle fra 200bar siden til eg er 1000% sikker på at eg har rette overgangen til 300BAR

Comment

Originally posted by salo View Post

Yoke er klo, ja.

ok, det henger ein overgang fra din til klo ved kompressoren, bruker den på 200bar, då kan den ikkje brukes på 300bar?

OT: 12l 232bar flasker gir litt mer gass enn 10l 300bar og litt mindre gass enn 15l 200bar.
                    ? ? ?
                    fant det på fue.no

Nei, nei, og nei.

Et 300barsuttak er men til 300bars DIN-krane og ingen ting annet. Overgangen du har er fra 200bars DIN til yoke (klo), den skal utelukkende brukes med 200bars trykk.

Overgangen jeg snakket om er en 300DIN --> 200DIN overgang, dvs den ser ut som en 300bars krane i ene enden og en 200bars kopling i andre enden. Da kan du forsvarlig skru hele bøssingen på 300barsuttaket inn i overgangen, og bøssingen på overgangen helt inn i 200bars-krana.

Uansett skal de fleste 300barsuttak på presser ha en tapp midt i som hindrer at du akkurat får lirket den direkte på 200barskrane.

Og angående flaskestørrelser:

*10l/300bar gir ca 2750normalliter luft og ikke 3000normalliter, pga kompressibilitet
                    * 12l/232bar gir 2784normalliter luft
                    * 15l/200bar gir 3000normalliter luft

Enkelt og greit, multipliser vannvolum i flaska med trykk og du har antal normalliter i flaska. En normalliter er en liter luft i overflatatrykk (1bar/1ata/10^5 Pa).

Den formelen fungerer for luft opp til like under 200bar eksakt, og nokså bra opp mot 230-250bar. Over 250bar er den unøyaktig fordi luft ikke er en ideell gass og avviker fra ideelle gasslover. Dermed gir en 10l/300bar ikke 3000normalliter luft, men mulig nærmer 2750normalliter luft.

Comment

veit du hvor sånne overganger kan kjøpes?
                      må eg snakke med leverandør av kompressor då?

Comment

En slik kobling får du ikke kjøpt hos noen forhandler, det er en årsak til at det ikke skal gå ann å få en 300 bars fyllestuss inn i en 200 bars krane. (IDIOTSIKKERT??) Du kan få kjøpt deler og sette sammen selv, eventuelt noen hjelper deg "under disken".
                        Hør med McGyver på forumet, han kan hjelpe deg med deler.

Mvh

ØH

Comment

Har du tilgang på dreibenk så lager du det glatt selv

Men fraråder det på det sterkeste hvis du ikke vet hva du driver med.

RH

Comment

Originally posted by Runar Holm View Post

Men fraråder det på det sterkeste hvis du ikke vet hva du driver med.

RH
                            nettop 

Comment

Re: kan 200bar 1.trinn brukes med 232BAR flaske?

har ei 15L 200BAR flaske som sikkert blir kondømt ved neste sjekk, lurer då på å kjøpe 12L 232BAR, men kan eg bruke det på SCUBAPRO MK2?
                              Maks arbeidstrykk er vel ofte gravert inn i førstetrinnet. Er det ihvertfall på mitt, der det står "MAX 232 BAR". Ellers finnes disse opplysningene sikkert i produsentenes datablad e.l.

Comment

Arbeider...
                              X