Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIR?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• DIR?

Kan noen forklare meg hva som er forskjellen på DIR dykking og utstyr og "vanlig" sportsdykking og utstyr.

Og hold usaklige diskusjoner for dere selv

Hilsen en som lurer på hva dette DIR er for noe...
    se mine uv bilder på http://www.kjetilmik.com/menymineuvbilder.htm

SV: DIR?

Jeg tror jeg har postet denne linken mange ganger:

What is DIR Diving

Det er et godt sted å starte.

Så kan du lese litt på:
    www.fue.no
    www.dir-no.org

Mvh
    Øystein Sanne
    Sanne.com

Comment

Første linken funka ikke
      se mine uv bilder på http://www.kjetilmik.com/menymineuvbilder.htm

Comment

Nå gjør den det. Var en " for mye der.
        Mvh
        Øystein Sanne
        Sanne.com

Comment

Kan noen forklare meg hva som er forskjellen på DIR dykking og utstyr og "vanlig" sportsdykking og utstyr.
          Uten å være noen fullverdig DIR-mann selv så har jeg etterhvert fått litt forståelse av hva det hele dreier seg om.
          Bak mildt kvalmende utsagn som:
          "Doing it Right!", "Do it right or don't do it at all!" osv. skjuler det seg en hel sikkerhetsideologi som langt overgår hva man ellers finner ute blandt utdanningsorganisasjonene.
          Det første man gjerne legger merke til er utstyret, men om man skal legge seg på ei linje om at hva den enkelte synser og mener om ting&tang osv. må vike for at alle skal ha likt utstyr (og dermed være vanvittig godt kjent med buddy's utstyr) så må man kjøre en komprpmissløs linje der best mulig utstyr blir satt som standard.
          Man kan helt sikkert synes og mene mye om dette siden det viker en del tilbake for mange andre produkter angående form&farge, antall D-ringer, polstring for skuldre, smarte lommer, ting som dingler her&der, oppdrift nok til 2*18/200 + et par decoflasker selv om du skal dykke med 15/200 osv. osv. men kvalitet i form av slitestyrke, spesifikke egenskaper under vann, enkelt å betjene, og færrest mulig feilkilder er egentlig ganske logisk sett opp i mot de gjeldende naturlover i universet vi lever i.
          Er man uenig i de gjeldende standarder er det vel bare å komme med argumentene på en saklig måte og har man mot alle odds kommet med en genial og revolusjonerende tanke som ikke er tenkt og vurdert før så vedder jeg lett en tier på at den fort blir innført som ny standard.
          Dir er en standard men en standard i utvikling.

Ut over standarder på utstyr er det kanskje mer viktige ting å hente på andre steder.
          F.eks. oppstigningshastigheter, svømmeteknikker, buddysjekk, praktisering av buddysystemet under dykket og viktige aspekt rundt oppdriftskontroll (bl.a. mange meget gode grunner til at man slett ikke bør bruke tørrdrakten til å regulere oppdriften men i stedet BCD'en) og ikke minst legges det svært mye vekt på trim. Altså hvordan din posisjon er i vannet. Bena høyere opp enn hodet f.eks.

Har vært der du er angående dir og fikk faktisk et greit innblikk i hva dette er av boka: "Doing it right: The fundamentals of better diving"
          (Hvor forøvrig selve "dir-utstyret" bare er en ørliten del)
          Fås kjøpt bl.a. via
          www.gue.com
          http://fue.no
          m.fl.

Har man sterk nok mage til å fordøye de litt kvalmefremkallende "doing it right"-utsagnene og en litt sarkastisk undertone overfor oss vanlige dødelige i bok (og fra en del nettdykkere fra tid til annen) så er det faktisk mye å inspirasjon og kunnskap å hente selv om man dykker med octopus og neoprendrakt og en dinglende konsoll og egentlig bare synes dykking er fett nok som det er.

Nå har jeg som "utenforstående wannabe" lagt mitt hode klart for hogg. La pepperen komme! :duck: ;D

Comment

Originally posted by DivePack View Post
            Nå har jeg som "utenforstående wannabe" lagt mitt hode klart for hogg. La pepperen komme!
            Evolve - and let the chips fall where they may.
            http://www.direxplorers.com

Comment

Originally posted by Vidar Berg-Hansen
              Originally posted by sandviper View Post
              DIR er teknisk konfigurert dykking. (+ masse greier om holdninger o.l)
              Men mange av teknikkene og prosedyrene som blir brukt innenfor teknisk dykking er også meget anvendelige for vanlig dykking. Strømlinjeforming, god fysisk form, god trim, effektive svømmeteknikker, bra lys og luftdeling fra primærventil på langslange er gode eksempler på dette.

Enkelt og greit en dyktig foretningsmann som satte nye ord på teknisk dykking . Han skrev en del fornuftige ting i en bok (samt en del svada) , la blekken ut for salg , og mente dette var den eneste Rette Måte å Dykke på.
              Ikke bare en dyktig forretningsmann, jeg har hørt rykter om at han er over gjennomsnittet flink til å dykke også.

Dersom du følger litt diskusjoner på forumet vil du se at de som virkelig har peiling på DIR - har et helt avslappet forhold til tingene rundt seg , de som er DIR "Waanabe" er stresset med at alt skal gjøres rett ,
              Hvorfor er en "wannabee" fordi en stresser med at alt skal være rett? Er ikke det en god egenskap å ha? Jeg håper i hvert fall at alle jeg dykker sammen med, DIR eller ikke, har et bevisst forhold til utstyr og prosedyrer og gjør sitt beste for at alt skal være perfekt.

og at utstyret bare kan være av et merke.
              Kan du vise meg hvor det står? Eller er dette bare enda mer ubegrunnet BS? Så langt jeg vet så er det ingen som har sagt dette på dykkesiden. Det er funksjonen som teller ikke merket. Den som ikke vet dette har ikke begrep om DIR i det hele tatt.

Ta det du leser her på Dykkesiden med en klype salt ! Skaff deg heller noe bøker om teknisk dykking og finn ut av ting selv.
              Puh, der sa du det. Noen innlegg bør ikke bare tas med en klype salt, men med en hel bøtte. Å finne ut av ting selv er forresten ikke alltid like lurt Vidar. Det er bedre å lære av andres erfaringer - og dødsfall - når det gjelder teknisk dykking.

Comment

Originally posted by oyoz View Post
                Kan du vise meg hvor det står? Eller er dette bare enda mer ubegrunnet BS? Så langt jeg vet så er det ingen som har sagt dette på dykkesiden. Det er funksjonen som teller ikke merket. Den som ikke vet dette har ikke begrep om DIR i det hele tatt.
                Dette utsagnet tolker jeg dithen..
                Originally posted by Wiggo Larsen
                Nå er det bare ***.***.**som forhandler dir utstyr i dette landet så vidt jeg vet.. !!!
                nermeste blir sverge eller danmark.... !!!!
                Arnt Eirik
                [center]IshavetsDykkerklubb
                Berlevågnytt

Comment

Jeg kan ikke uttale meg om hva andre mener med utsagn, men det er vel kun denne ene butikken som har utelukkende DIR-orienterte produkter, og ikke selger ting som ikke er DIR-rettet.

Med litt godvilje antar jeg de fleste klarer å lese utsagnet på den måten
                  Mvh
                  Øystein Sanne
                  Sanne.com

Comment

Med litt godvilje kan man tolke litt av hvert...

Arnt Eirik
                    Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Arnt Eirik Hansen View Post
                      Originally posted by oyoz View Post
                      Dette utsagnet tolker jeg dithen..
                      Originally posted by Wiggo Larsen
                      Nå er det bare ***.***.**som forhandler dir utstyr i dette landet så vidt jeg vet.. !!!
                      nermeste blir sverge eller danmark.... !!!!
                      Det du da sier om Wiggo gleder mitt hjerte 
                      Han har altså etter din mening null begrep
                      om dir, og det gleder meg 

Arnt Eirik
                      Har du muligens lest disse sitatene baklengs og funnet noe skjulte skrifter som jeg ikke klarer å se? 

"...must wear black...must wear black...must wear black..."

Comment

Originally posted by KimAnton View Post
                        Har du muligens lest disse sitatene baklengs og funnet noe skjulte skrifter som jeg ikke klarer å se? 
                        Nei, men se innlegget over.. og det over der igjen...

Arnt Eirik
                        Ikke så utstyrsopphengt når det kommer til DIR.
                        Det er vel holdningene man skal tenke på her...
                        Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Arnt Eirik Hansen View Post
                          Originally posted by KimAnton View Post
                          Nei, men se innlegget over.. og det over der igjen...

Arnt Eirik
                          Ikke så utstyrsopphengt når det kommer til DIR.
                          Det er vel holdningene man skal tenke på her...
                          Tja, det der var kanskje litt søkt..Men enig med deg att sunne holdninger er grunnleggende.
                          "...must wear black...must wear black...must wear black..."

Comment

...snip....
                            Skaff deg heller noe bøker om teknisk dykking og finn ut av ting selv.
                            Det er nok noen her (kansje ikke de mest aktive) på forumet som vil foreslå at folk tar kurs og kommer seg ut og dykker (gjerne med noen du lærer litt fra) i stede for å bruke alle penga på bøker.......

mvh
                            Robert
                            - No amount of planning will ever replace dumb luck.

Comment

Ta en titt på hvilken som helst "dir" video fra for eks http://www.5thd-x.com/videos/indexvideos.html  ...
                              Se hvor utrolig elegante de er under vann, selv med full oppakning.
                              Det er proft uten å være kommers !!
                              Ta en hvilken som helst techfilm/sportsdykkerfilm fra hvor som helst og spør deg selv hvordan du har mest lyst til å dykke ??

PS glem dumme internett diskusjoner !!!

Comment

Arbeider...
                              X