Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIR utstyr

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• DIR utstyr

Fant denne kule her en plass...

Originally posted by Wiggo Larsen
    Nå er det bare ***.***.**som forhandler dir utstyr i dette landet så vidt jeg vet.. !!!
    nermeste blir sverge eller danmark.... !!!!
    Skal vi igjen gå igjennom HVA som er DIR utstyr
    for de uinnvidde? Kanskje Du Wiggo kan bidra først?

Så kan vi etterpå sjekke om hvem som har
    dette for salg rundt om i Norge...

Arnt Eirik

[center]IshavetsDykkerklubb
    Berlevågnytt

SV: DIR utstyr

???

Comment

Kan ikke du ramse opp hva som er DIR utstyr?
      Berlevågnytt

Comment

Jeg kan sikkert starte (uredd får å bli skutt )
        - Jetfins med springs
        - Langslange
        - V/b/h-løsning
        - skalldrakt
        - Ordentlig lykt (les: cannister)

Sånn.. nå kan andre legge til
        Mvh
        Øystein Sanne
        Sanne.com

Comment

liten spole er også et must til dir dykking.. ;D

er dette rett svar O store dykkegud ???

Comment

Originally posted by Wiggo Larsen View Post
            liten spole er også et must til dir dykking.. ;D
            Kom igjen nå... Rams opp alt som er DIR i dine øyne
            som kun selges fra en nettbutikk i norge...

Eller... du har jo jaggu slette innlegget ditt
            i den andre tråden... Begynte du plutselig å tenke?

Arnt Eirik
            Berlevågnytt

Comment

Dytter ut innlegget jeg la ut i tråden hvor første sitatet kom fra.

Litt uttafor diskusjonen, men dog...

Originally posted by Wiggo Larsen
              Originally posted by jentepingla View Post
              Jeg vurderte å kjøpe flaskesett og nødvendig utstyr for dir dykking.'

har fått noen goe tips på eposten, har ikke fått svar fra divestore,..
              Nå er det bare www.fue.no som forhandler dir utstyr i dette landet så vidt jeg vet.. !!!
              nermeste blir sverge eller danmark.... !!!!

Nja, FUE er en butikk drevet med DIR-filosofi, men utstyr er ikke mer eller mindre DIR om du ikke kjøper det på "rett plass". DIR-utstyr har aldri vært noe genuint sertifisert utstyr hvor mye svart magi er inklusiv i prisen, det har som regel vært solid og godt utstyr som gjør jobben.

Divestore har jo også mye utstyr som absolutt er DIR om det var et krav (bakplate, vinger, ventilsett, drakter, osv).

Samt begynner nesten å lure på hvor mange som reflekterer over hvorfor de kjøper nettopp hva de kjøper. Flere argumenterer med at de skal ha "DIR-utstyr", aner de hva det er og eventuelt hvorfor de trenger det?

Begynner i alle fall i klubben her (Dykkergruppa, NTNUI) å bli et formidabelt utstyrspress fordi tøffe gutter må ha "dir-utstyr", alle i klubben som dykker sprekt har jo det. Like håpløst hver gang ferske uvitende dykkere tropper opp hos lokale dykkebutikker og skal ha utstyr de hverken vet hva er til eller hvorfor, men må ha det fordi det er DIR...

Comment

fue.no er den eneste dir sjappa i norge da..
                blir det rett da. !! ???
                herregud,.. :angel:

Comment

blir det rett da. !! ???
                  herregud,..  :angel:
                  Nei det blir ikke ret, vet om minst ei sjappe til, men hva mener du kvalifiserer til å kalle seg Dir sjappe??
                  Chris
                  www.Badedammen.org

Comment

Originally posted by christpe View Post
                    blir det rett da. !! ???
                    herregud,..  :angel:
                    Nei det blir ikke ret, vet om minst ei sjappe til, men hva mener du kvalifiserer til å kalle seg Dir sjappe??
                    fult og helt dedikert til DIR filosofien..
                    Stavanger dykkersenter er vel også godt kvalifisert...

Comment

v/b/h-løsning?? å det er?

Comment

Originally posted by rubenmed View Post

vinge-bakplate-harness

Comment

Originally posted by rubenmed View Post

Vinge/Bakplate/Harness (seletøy)

Comment

takktakk.

Comment

Originally posted by salo View Post
                              Samt begynner nesten å lure på hvor mange som reflekterer over hvorfor de kjøper nettopp hva de kjøper. Flere argumenterer med at de skal ha "DIR-utstyr", aner de hva det er og eventuelt hvorfor de trenger det?

Begynner i alle fall i klubben her (Dykkergruppa, NTNUI) å bli et formidabelt utstyrspress fordi tøffe gutter må ha "dir-utstyr", alle i klubben som dykker sprekt har jo det. Like håpløst hver gang ferske uvitende dykkere tropper opp hos lokale dykkebutikker og skal ha utstyr de hverken vet hva er til eller hvorfor, men må ha det fordi det er DIR...
                              En fordel at folk er bevisst sine utstyrsanskaffelser, vil jeg si. Men hvis de ikke har særlig av egne erfaringer og ekspertise, er det jo ikke komplett idiotisk å følge råd fra andre som viser gode holdninger, ferdigheter, innehar mye kunnskap og ikke minst en stor dykkeaktivitet å vise til.

Til dags dato kjenner jeg ingen sportsdykkere som angrer på å ha kjøpt bakplate og vinge til enkeltflaske. Om de så har kjøpt langslange og noen andre slangelengder, etc., er det utelukkende positive tilbakemeldinger.

Jeg tror heller at den generelle (evt. ferske) sportsdykker i stor grad kjøper det utstyret som instruktøren bruker. Og instruktøren bruker det som oftest fordi butikken selger det. Ikke fordi det nødvendigvis er best egnet eller mest kostnadseffektivt for eleven.

De jeg snakker med som angrer på noe, er utelukkende dem som ikke kjøpte denne type utstyr (v/b/h-eller hva noen liker å kalle det, m.m.) fra første stund. For det hadde de spart mye penger på fremfor å handle to ganger når de innser at de ønsker denne type utstyr. Og jeg kjenner meg selv godt igjen her.

Nå er det ikke mange i NTNUI som aktivt "dykker sprekt", meg bekjent, hvis jeg skal tolke sprekt som "kontrollert avansert (tek/grotte)". Selv om det kanskje er totalt irrelevant i denne sammenheng. Og når ferske dykkere som har fått råd og tips (jeg holdt selv et lite foredrag i NTNUI i fjor) tar til seg dette, er nysgjerrige og spør, så er dette positivt. Det viser at de er bevisste. Det har også resultert i at mange i NTNUI har kjøpt "DIR-utstyr" ved førstegangs anskaffelse av dykkerutstyr. Er ikke det positivt, og et bevisst valg? Så har folk valgt hvem de velger å lytte til og kan siden få innsyn og forståelse i detaljene ettersom de blir modne og/eller interesserte.

At de lokale dykkerbutikkene knapt har et snev av peiling på hva dette dreier seg om og hvorfor det fungerer overlegent i praksis (i mine og mange andres øyne), burde ikke overraske deg. For dem er det nytt, og kanskje viktigere ikke kompatibelt med eksisterende varelager og forhandleravtaler. Men de kommer nok etter, får vi håpe.

Comment

Arbeider...
                              X