Announcement

Collapse
No announcement yet.

Definer "dobbelsett"

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Definer "dobbelsett"

Hva stiller egentlig i klassen "dobbelsett", med
    de funksjoner og behov ett slikt menes å ha?

Kan man virkelig kalle f.eks Linn's flaskesett for
    et "dobbelsett"... Det er tross alt 2x4 og 2x3 vi her snakker om.

Arnt Eirik  :angel:
    [center]IshavetsDykkerklubb
    Berlevågnytt

SV: Definer "dobbelsett"

Har hun et enkeltsett? Nei. Hun har et dobbeltsett....
    --
    Ole Martin Pedersen

Comment

Hva med deffinisjonene:
      * To "like" flasker = dobbeltsett
      * Ei flaske = enkeltflaske
      * Ei stor og ei lita flaske = enkeltflaske med pony

Om dobbeltsett er små har vel ingen ting med saken å gjøre, er jo ikke noe krav om at dobbeltsett må være togangerfyttihælvette. De er likefult et sett med to flasker montert i lag.

Og om settet har ett eller to uttak, iso-kran eller ikke, eventuelt er uavhengig (uten manifold), er jo bare løsninger av dobbeltsett? Like fullt er de dobbeltsett.

Samt 2x4l/300bar er deffinitivt et godt flaskesett som har bra potensialet til dykking. Det er jo nesten som en 12l/200bar å regne i luftmengde, og vanvittig mye mer behagelig og mer kompakt å dykke med.

Men angående mitt 2x4l/200bar-sett og Linns 2x3l/300bar kan man spekulere. De er mulig litt i gråsonen for i det hele tatt å regnes som flaskesett...

EDIT:
      Samt er dette et spedt forsøk på mobbing av små flaskesett?

Jeg klarer meg for min del i alle fall med lite flaskesett og pinnkort hår, noe må jo være smått og kort når andre ting ikke er det. Ikke alle som trenger store og framfuse ting for å kompansere...  :duck:

Comment

Jeg har 2 (to) biler, en fiat uno og en Caravelle. kan jeg kalle det to biler? eller er fiat'en for liten ?

:
        200ish dykk...
        Atx50 x 2, lang og kort slange, Bakplate,2x7 300,2x12 232, SDS 35w HID,CF200x drakt og andre små duppeditter som trengs.

Comment

Hva med deffinisjonene:
          sånn jeg ser det her er det luftmengden i flasken som avgjør da, har du en litt større 200bar og en mindre 300bar er dette et dobbeltsett hvis luftmengde er nogenlunde lik?

Comment

Originally posted by Gnisten View Post
            Jeg har 2 (to) biler, en fiat uno og en Caravelle. kan jeg kalle det to biler? eller er fiat'en for liten ?

:
            Tror vi trygt kan si at du har én bil og ett fremkomstmiddel ja 

Arnt Eirik
            Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Arnt Eirik Hansen View Post
              Tror vi trygt kan si at du har én bil og ett fremkomstmiddel ja 

Arnt Eirik
              ...samt et vrak  ;D

Comment

Originally posted by bukt View Post
                Hva med deffinisjonene:
                sånn jeg ser det her er det luftmengden i flasken som avgjør da, har du en litt større 200bar og en mindre 300bar er dette et dobbeltsett hvis luftmengde er nogenlunde lik?
                Luftmengden har noe med stort eller lite flaskevolum, ikke med antall beholdere.

Er de som dykker singel 18l og mulig singel 20l 200bar, eventuelt singel 15l 300bar. Men ingen av disse flaskene er dobbeltsett selv om de ca er i samme størrelse som mitt 2x10l/232bar.

Fordeler med dobbeltsett uansett størrelse er at du har tyngdepunkt nært ryggen, settet er mer stabilt, og føles gjerne mer kompakt mot ryggen. Dette oppnår du ikke med singelflaske, og jo større singelflaske jo mer vinglete kan det bli.

Dessuten har stor singelflaske få av mulighetene til dobbeltsett hva angår luftdistrubusjon, da særlig med bruk av isokran eller uavhengig dobbeltsett.

Og til syvende og sist koster enkeltflaske ett stykk honorar i trykkprøving, dobbeltsett naturlig nok to stykk honorar (to flasker). Det er óg en forskjell på enkeltflaske og dobbeltsett.

EDIT:
                Samt hva vil du kalle et 2x4-sett? Det er beviselig nok to flasker, de er spent fysisk sammen til en enhet, og i de fleste tilfeller ha de manifold så du når begge volumene fra hvert uttak.

Enkeltflaske er det definitivt ikke, i alle fall mener ikke vår lokale trykktester det... Dyrt å ha to dobbeltsett og et par stager som må inn med jevne mellomrom.

Comment

Er de som dykker singel 18l og mulig singel 20l 200bar, eventuelt singel 15l 300bar. Men ingen av disse flaskene er dobbeltsett selv om de ca er i samme størrelse som mitt 2x10l/232bar.
                  det jeg mente var hvis du hadde to forskjellige flasker satt sammen med nesten lik mengde luft ville dette da kunne kalles dobbeltsett?
                  mente aldri at en stor singelflase med likt volum som et lite dobbeltsett kunne kalles et dobbeltsett ;D

Comment

det jeg mente var hvis du hadde to forskjellige flasker  satt sammen med nesten lik mengde luft ville dette da kunne kalles dobbeltsett?
                    mente aldri at en stor singelflase med likt volum som et lite dobbeltsett kunne kalles et dobbeltsett ;D

ser... Min feil, jeg som var trøtt.

Når du poengterer det, ser jeg hva du mente. Tja, jeg sa "like" flasker og mente nokså like flasker. Dvs at ikke enkeltflaske med pony er dobbeltsett...

Comment

det jeg mente var hvis du hadde to forskjellige flasker  satt sammen med nesten lik mengde luft ville dette da kunne kalles dobbeltsett?

jeg tror du har en skikkelig god forretningsidè med å lage dobbelsett av f.eks. en 10/300 og en 12/232. et strømlinjeformet og avbalansert sett som ingen har sett maken til....  :-\\

Comment

jeg tror du har en skikkelig god forretningsidè med å lage dobbelsett av f.eks. en 10/300 og en 12/232. et strømlinjeformet og avbalansert sett som ingen har sett maken til....
                        Jeg vet ikke med deg ??? ... men tror nok de fleste her skjønte at jeg satte et eksempel på hva som mulig kunne defineres som et dobbeltsett ikke at det var noe hendig til bruk...

Comment

Holder en knapp på 2*6 liter 300 bar.
                          Nydelig sett.....

Comment

Når det kommer til dobbelt set så er 2*12 232 bar et suverent sett ingen over ingen ved siden av.

Men hvis man skal ha noe med skikkelig sus over så er rb80 tingen. :thumb:
                            Chris
                            www.Badedammen.org

Comment

Originally posted by christpe View Post
                              Men hvis man skal ha noe med skikkelig sus over så er rb80 tingen. :thumb:
                              Nå har du vært for mye sammen med TA igjen...

Arnt Eirik
                              Berlevågnytt

Comment

Arbeider...
                              X