Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til å sette sammen et greit første sett

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Hjelp til å sette sammen et greit første sett

Hei,
    Som tittel sier, så skal jeg til å handle mitt første dykkerutstyr.
    Føler jeg går meg litt vill i jungelen av utstyr og gadgets som finnes.
    Hver gang jeg er rundt å kikker, så henger jeg meg opp i masse ting som koster unødvendig mye penger, og som jeg nok ikke har bruk for som
    den nybegynneren jeg er.
    Trenger derfor en del tips å råd til hva som er et must, og hva som kan være kjekt å ha.
    ABC Utstyret er på plass, så der trenger jeg ikke hjelp,
    Men så kommer spm, Skall drakt eller neopren (tørrdrakt)
    Vinge vest eller jakke vest?
    Type computer, arm eller i konsoll
    Konsoll, 3 manuelle, manometer, dybde og kompass,
    eller bare manometer og computer?
    Ventilsett er det som er bra og fornuftig priset?
    Har sett på Mares Abyss22, syns det ser tøft ut, men det koster jo en del, har det noe hensikt?
    Butikker på Sørlandet?
    Eventuelt noen nett butikker, Dykk.no og fue.no?
    setter pris på all hjelp
    Mvh
    Stian

Re: Hjelp til å sette sammen et greit første sett

Høres ut som meg da jeg startet!!
    Hold det enkelt og solid!

Om du ser du blir å dykke aktivt, gå for skaldrakt og vinge (gjerne også egnet for dobbelsett) om du går for enkel flaske.

Kjøp frostsikkert ventilsett, mange går for apeks sine. Tåler juling, bra pris og varer evig.

Få dg kompass og comp på hver sin arm konsoll.

Er ett sånt oppsett du blir og ende med til slutt om du blir aktiv dykker!

Det enkle er ofte d beste

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
    I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Comment

http://www.fue.no/index.php/shop/uts...askepakke.html

Comment

Annbefaler divestore gylte og fue som nettbutikk.
        Husk, du finner mye bra brukt også, og sparer mange kroner om du pluttselig må selge vidre.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
        I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Comment

Nortech diving i Kristiansand har og et bra utvalg.

Comment

Adykk i kristiansand er også veldig behjelpelige når det gjelder kjøp, det er også en butikk i Arendal om det er nærmere deg
            Blubb blubb sier fisken

Comment

http://torungendykkesenter.no/ Arendal
              http://www.adykk.no/ kristiansand
              http://shop.nortechdive.no/ kristiansand

Har ikke skalldrakt selv, men så og si alle som har brukt neopren drakt, og gått over til skalldrakt har vært veldig fornøyde. Så jeg angrer selv på at jeg kjøpte neopren drakt, så jeg kommer til å kjøpe meg en skalldrakt når det kommer litt mer penger på kontoen:P

Jeg bruker jakke vest, men det er kanskje ikke mest egnet for fremtiden, vist man har planer om å gå over til dobbeltsett feks.

Av dykkecomputere så har jeg egentlig bare testa en variant, og det er suunto zoop. Er veldig fornøyd med den, enkel og grei. Du kan sette på alarmer som sier ifra om du går over en viss tid/dybde, legge inn sikkerhetsstopp. Den viser bare minutter på klokken, så det er vel kanskje et minus at den ikke viser sekunder også. Du har også mulighet til å dykke med nitrox på den, og du kan overføre dykkene dine til datan, men da må du kjøpe en kabel som fort koster 200-500kr :P Tror kabelen følger med suunto vyper, men det er jeg ikke sikker på. Suunto zoop er også grei i pris, koster vel rundt 1500-2000kr. Bruker den selv på armen, men har tidligere dykket med den på console, men følte det var greier å ha den på armen.

Apeks fungerer bra, og det er lett å få på service. Men som sakt tidligere, bare pass på at du får noe som er frostsikkert.

Comment

Jeg hadde dette dilemmaet for 1 år siden da jeg kjøpte mitt første utstyr. Jeg gikk for "fra topp til tå" fra fue.no og har ikke angret. Jeg vil absolutt anbefale et vingesystem fra Halcyon, ATS el. Hvis du har litt ekstra å legge i, så ville jeg gått for et dobbelsett. Jeg byttet vinga mi etter et par mnd til fordel for dobbelvinge (Halcyon Evolve 40). Når det gjelder ventiler så er APEX XTX50 med DS4 1 trinn meget bra. Vil ikke anbefale å bruke masse penhger på fancy computere. Kjøp en bottomtimer eller evnt en enkel computer som feks.Uwatech Alladin. Når det gjelder drakt så vil jeg anbefale skalldrakt i trilam eller komprimert neoprene. Har gode erfaringer med Nortecdiving i Kr.Sand og er sikker på Jan vil gi deg gode råd og god service. Hvis du skal ha noe "ekstra" så er en god canister lykt uvurderlig:-) Lykke til

Comment

Hjelp til å sette sammen et greit første sett

Har komplett "Fue-dobbel" til salgs, da trenger du bare computer og drakt D8.5, Halcyon Evolve og Scubapro Mk25/S600.
                  You think?

GUE Fundamentals
                  PADI OWD

Comment

8,5 settet mitt er det mest brukte. En drøm å dykke med. ANBEFALES!

Comment

Arbeider...
                    X