Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvorfor skal man kun ha "komfortluft" i drakta?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• EirikN
    replied
    Sv: Hvorfor skal man kun ha "komfortluft" i drakta?

Originally posted by Grimmnir View Post
    Det er kanskje en ide å skille Tekniskedykkere fra fritidsdykkere.
    da diskusjonen ser ut til å gå mellom to vidt forskjellige utstyrskonfigurasjoner.

når det er sagt. la alle tekker og tekwannabe er fylle sin luft der de vil. De hører uansett ikke på andre enn seg selv.

Men er du en glad og frisk og normalproposjonert fritidsdykker (med utstyr som passer).
    Vil det enkleste være å kun bruke luft i drakta både til vanlig og i nødsituasjoner der du vil kvitte deg med positiv oppdrift.
    svært få klarer å fokusere på mer enn en ting av gangen uansett, hvorfor gjøre livet vanskeligere enn det er.

(jada jeg er også Padi Dry suit instruktør )
    Vil si meg enig med deg i dette, samt at jeg også vil ha ørlite luft (hvis du dykker med vinge) i vingen, for å slippe hele vekta i korsryggen. Bruker ikke blyplate i riggen, kun blybelte.

EirikN

Legg inn en kommentar:

• saphiens
    replied

Skjønner ikke helt hvor du vil med å vri dette over til to leire. Det er ingen som har kommet med det du kaller "tech"-prat. At jeg skriver vinge, er fordi det er det jeg selv bruker.

Legg inn en kommentar:

• Grimmnir
    replied

Det er kanskje en ide å skille Tekniskedykkere fra fritidsdykkere.
    da diskusjonen ser ut til å gå mellom to vidt forskjellige utstyrskonfigurasjoner.

når det er sagt. la alle tekker og tekwannabe er fylle sin luft der de vil. De hører uansett ikke på andre enn seg selv.

Men er du en glad og frisk og normalproposjonert fritidsdykker (med utstyr som passer).
    Vil det enkleste være å kun bruke luft i drakta både til vanlig og i nødsituasjoner der du vil kvitte deg med positiv oppdrift.
    svært få klarer å fokusere på mer enn en ting av gangen uansett, hvorfor gjøre livet vanskeligere enn det er.

(jada jeg er også Padi Dry suit instruktør )

Legg inn en kommentar:

• tek
    replied

Her var det jammen mye rare påstander fra en som til og med har elever på dry-suit-speciality kurs.

Du nevner noe vesentlig, at man er riktig avveid.
    Hvis man er riktig avveid skal det ikke rare dumpet til fra vingen for å ta kontroll over en ukontrollert oppstigning.

Hvis du dykker d12 med ymse bakplater og fast bly vil du mer eller mindre se ut som michelin-mannen skal du holde dette oppe i fra ryggen din.
    Uansett hvor formsydd drakta di er vil luft vandre med denne mengden luft som du insuerer at man skal bruke.

Du forsøker løse problemet med luft i bena med borrelås bånd på anklene; http://lmgtfy.com/?q=kiss+principle .
    Du har desuten nettop skapt enda ett problem med disse borrelåsene dine; Luft som kommer på andre siden vil du ikke klare å dumpe og du vil mer eller mindre henge etter bena dine oppover.
    Dette blir like tullete som ankellodd for du har for mye luft i bena.
    Jeg vet enkelte sentre her i området dytter på elever 18kg bly for å få de under, og sliter man med luftvandring i bena så putter de på litt ankellodd i tillegg. - Ta heller å fiks årsaken til problemet og ikke finn måter å gå rundt som er en sikker årsak til generere feil.

Ekstra draktgass som brukes riktig? Hvis du dykker vrak / ulendt terreng / cave eller hva det skal være med en del opp / nedstigninger og høydeforskjeller vil du ha en stor kjangs for å gå tom..
    Jeg ønsker hvertfall å utelukke muligheten og heller ha en måte å dykke på uansett hvor jeg skal.

Du bruker mange fine ord som konstant volumen drakt, og annen hersketeknikk som skremselspropaganda for å bygge opp om dine konklusjoner men denne måten å dykke på håper jeg det virkelig ikke læres bort til elever med full viten og vilje.

Legg inn en kommentar:

• soltman
    replied

S.H...les tråden. Pointet her er nemlig å unngå dritt i vifta...

Legg inn en kommentar:

• saphiens
    replied

Originally posted by S.Hjelme View Post
    Originally posted by saphiens View Post
    Originally posted by cejott View Post
    Pga sikkerhet: det finnes en svært viktig grunn til ikke å ha luft i begge deler... når oppleves panikk og /eller en nødoppstigning (eller bare for fort oppstigning) er det for de flerste dykkere umulig å få lufta ut av begge deler rask nok og man blir for farlig fort på veien opp. Når man har flaks er det kanskje bare en ødelagt trommehinne, når man har uflaks blir resultatet muligens DCS...

Hvis man trenger BCDen å holde utstyret fra ryggen har man for mye bly med seg eller ikke nok luft i drakta.

Like så når drakta er så store på vei til overflaten at lufta kommer ut på halsen... for mye bly, derfor for mye luft i drakta å holde seg tarert under vann og på veien opp har ventilen ikke vært høyeste punkt eller ikke åpnet (nok); fysikken forendrer seg ikke bare til fordel av dykkeren...

Når "falles ned som en sten" på nedstigning: for mye bly, ikke fornuftig bruk av inn-ventilet. Drakta skal bli tom når begynnes, tømmes BCDen, pustes ut og en meter under overflaten begynnes allerede å fylle litt luft inn i drakta, under nedstigning fylles langsamt mer og mer luft.

Å begrense bevegelsen av lufta i en tørrdrakt, spesielt at det blir ikke for mye luft i beina: for det første kjøpes en tørrdrakt som passer på kroppen din. Det ikke er godt nok å kjøpe hva som helst på nett, spør fagpersonal i butikken først. Når drakta passer har du akkurat nok luft inn å fryse ikke, men ikke mer enn nødvendig, og under dykking bare løftes armen med ventilen litt og lufta flyttes ut (ventilet må selvfølig være åpent og høyeste punkt). Tørrdraktene kalles vanligvis "konstant volumen drakt", som betyr at du har hele tida samme volumen luft inn i drakta når dykkes.
    Under dykking tas føttene opp fra kneet, slik at du har en 90 grad vinkel i beina, og beveges svømmeføttene dine "en etasje" høyere. Er også bedre til natur og sikten. Å forhindre at lufta flyttes inn i støvlene kan tas en borrelås rund anklene.

Det er helt feil at lufta går ut av BCDen raskere en av draktventilet, når det holdes i riktige posisjon (høyeste punkt). Luft går heller ikke ut av BCDen når holdes slangen ned...

Ekstra "draktgassen" fra 3l/5l-tank holder mer enn et dykk når drakta passer og brukes riktig.

Gjelder like så for trim når drakta passer og brukes riktig. Det er ikke bare en annen drakt som brukes samme veien som våttdrakta.

Når det gjelder nybegynnere på OWDkurset er det noe helt annerledes. De har faktisk for mye å gjøre allerede med BCDen og derfor bare komfort luft inn i drakta. Men, nesten alle skønner etter tørrdrakt-kurset at det er mye bedre å dykke med akkurat riktige mengde luft i drakta og benytte BCDen kun på overflaten i kald vann.

Etter ca. 3000 dykk med tørrdrakta og mange elever, også på "dry-suit-specialty", har jeg litt erfaring med dette...

Beklager, men her er det mye gammelt svada.

Om man er korrekt avveid, og har litt komfortluft i drakten, er det ikke rare mengden som må dumpes fra vinga før man har kontroll på en eventuell oppstigning.

Avvei skikkelig. Jobb oppdrift og trim. Ikke "fiks" problemet med å lage begrensinger for deg selv.
    Det er rart med det men når dritten treffer viften og ting begynner å gå fort så er det ikke mengden det kommer an på men antall arbeidsoppgaver.
    Poenget mitt er nettopp det, du trenger kun dumpe fra vinga!
    Mindre luft i drakten, mindre luft i beina. Mer kontroll.

Ved å øve, istedenfor å lage "løsninger", vil man kunne utføre flere og flere oppgaver uten at det oppleves som stress.

Legg inn en kommentar:

• S.Hjelme
    replied

Originally posted by saphiens View Post
    Pga sikkerhet: det finnes en svært viktig grunn til ikke å ha luft i begge deler... når oppleves panikk og /eller en nødoppstigning (eller bare for fort oppstigning) er det for de flerste dykkere umulig å få lufta ut av begge deler rask nok og man blir for farlig fort på veien opp. Når man har flaks er det kanskje bare en ødelagt trommehinne, når man har uflaks blir resultatet muligens DCS...

Hvis man trenger BCDen å holde utstyret fra ryggen har man for mye bly med seg eller ikke nok luft i drakta.

Like så når drakta er så store på vei til overflaten at lufta kommer ut på halsen... for mye bly, derfor for mye luft i drakta å holde seg tarert under vann og på veien opp har ventilen ikke vært høyeste punkt eller ikke åpnet (nok); fysikken forendrer seg ikke bare til fordel av dykkeren...

Når "falles ned som en sten" på nedstigning: for mye bly, ikke fornuftig bruk av inn-ventilet. Drakta skal bli tom når begynnes, tømmes BCDen, pustes ut og en meter under overflaten begynnes allerede å fylle litt luft inn i drakta, under nedstigning fylles langsamt mer og mer luft.

Å begrense bevegelsen av lufta i en tørrdrakt, spesielt at det blir ikke for mye luft i beina: for det første kjøpes en tørrdrakt som passer på kroppen din. Det ikke er godt nok å kjøpe hva som helst på nett, spør fagpersonal i butikken først. Når drakta passer har du akkurat nok luft inn å fryse ikke, men ikke mer enn nødvendig, og under dykking bare løftes armen med ventilen litt og lufta flyttes ut (ventilet må selvfølig være åpent og høyeste punkt). Tørrdraktene kalles vanligvis "konstant volumen drakt", som betyr at du har hele tida samme volumen luft inn i drakta når dykkes.
    Under dykking tas føttene opp fra kneet, slik at du har en 90 grad vinkel i beina, og beveges svømmeføttene dine "en etasje" høyere. Er også bedre til natur og sikten. Å forhindre at lufta flyttes inn i støvlene kan tas en borrelås rund anklene.

Det er helt feil at lufta går ut av BCDen raskere en av draktventilet, når det holdes i riktige posisjon (høyeste punkt). Luft går heller ikke ut av BCDen når holdes slangen ned...

Ekstra "draktgassen" fra 3l/5l-tank holder mer enn et dykk når drakta passer og brukes riktig.

Gjelder like så for trim når drakta passer og brukes riktig. Det er ikke bare en annen drakt som brukes samme veien som våttdrakta.

Når det gjelder nybegynnere på OWDkurset er det noe helt annerledes. De har faktisk for mye å gjøre allerede med BCDen og derfor bare komfort luft inn i drakta. Men, nesten alle skønner etter tørrdrakt-kurset at det er mye bedre å dykke med akkurat riktige mengde luft i drakta og benytte BCDen kun på overflaten i kald vann.

Etter ca. 3000 dykk med tørrdrakta og mange elever, også på "dry-suit-specialty", har jeg litt erfaring med dette...

Om man er korrekt avveid, og har litt komfortluft i drakten, er det ikke rare mengden som må dumpes fra vinga før man har kontroll på en eventuell oppstigning.

Avvei skikkelig. Jobb oppdrift og trim. Ikke "fiks" problemet med å lage begrensinger for deg selv.
    Det er rart med det men når dritten treffer viften og ting begynner å gå fort så er det ikke mengden det kommer an på men antall arbeidsoppgaver.

Legg inn en kommentar:

• saphiens
    replied

Legg inn en kommentar:

• cejott
    replied

Legg inn en kommentar:

• the_dragon_no1
    replied

meget bra tråd! Punkt 4 merker jeg når jeg tenker meg om nå. Har mye dårligere balanse i vannet, og plages med vandrende luft.. Nei nok er nok. Nå har jeg prøvd og dykke m drakt luft i over en uke. Jeg går tilbake til og bruke bcd'n ! ! Hehe . Er som og lære og dykke på nytt etter jeg begynnte og bruke drakt luft, og føler mer usikkerhet, og ubalanse. Neste dykk blir det bcd luft!

Legg inn en kommentar:

• vthise
    replied

Hei.

Det er flere gode grunner til å bruke BCDen til oppdrift, og en del grunner har blitt listet opp her allerede. Likevel vil jeg kanskje ta med meg to grunner som jeg ikke kan se at er belyst:

1. Vandring av luft
    Dersom du legger mye luft i drakten vil denne luften ha et svært stort areal å "vandre" på, i forhold til hva den har å i en BCD. Det blir således langt større forandringer i oppdrift, og form på drakten, dersom du har mye gass i drakten vs. mye gass i BCDen. Dersom du er i tvil, prøv å gjøre deg litt positiv etter at du er ferdig med minimum deco/sikkerhetsstopp på neste dykk. Deretter for å forhindre at du stiger legger du deg med hodet litt ned og prøver å svømme litt nedover med beina. Nå begynner du å forstå at dette kan bli et problem en dag, og er du virkelig heldig så tar det ikke så lang tid før du har en svømmefot eller to mindre.

2. Sikkerhet
    Det er blitt hevdet fra noen at det også utgjør et sikkerhetsproblem i forhold til nødsituasjoner med ukontrolert oppdrift og tiltakende panikk. Du stiger raskt, gassen utvider seg og drakten blir stor. Vel opp i overflaten blir trykket i drakten så stort at eneste utvei er ut halsmansjetten. Når dette åpner seg så slipper den ikke bare "passelig" mengde ut, men en haug. Således starter bokstavlig talt nedturen. Selv har jeg bare sett det engang, på kurs, og hvor eleven rakk å spytte ut ventilen av munnen før drakten sa "popp". Heldigvis kom en DM opp etter eleven og stanset henne på vei ned - fortsatt uten ventil i munnen. Takket være DMen ble en tur til legevakten i stedet for en full nødsituasjon.

Legg inn en kommentar:

• tek
    replied

jeg Dykker med utventil på drakta helt åpen og pumper kun komfortluft inn og nok til å unngå balleskvis. Det er fler ting som gjør det bedre/lettere og kan nevne ett par av disse.

1. Du bruker Vinga / bakplate til å løfte flaske/bakplate/bly og ikke ryggen som du evt. gjør ved bruk av drakt til oppdrift.
    2. Det er mye kjappere å dumpe luft fra vinge enn fra utventilen på drakta.
    3. Ved bruk av ymse voodoogasser på flaskene så har du ofte en 1L / 3L med som draktgass, denne går fort tom skal du bruke dette også til oppdrift.
    4. Du blir mye mer stabil i vannet ved en vinge enn å bruke drakt til oppdrift og det blir lettere og ha korrekt trim.

Stort sett er det ikke så mye mer å tenke på enn ved å bruke drakta til oppdrift.
    Men instruktører sier gjerne at du skal dette på kurs da det er mindre å tenke på - men ikke dermed sagt at det er bedre.

Legg inn en kommentar:

• S.Hjelme
    replied

Jeg bruker kun luft i drakten. Ser ingen grunn til å blåse luft i en gjenstand til som må tømmes om dritten skulle treffe vifta. Dette gjør jeg på jobb og i fritiden, har utallige mange dykk bak meg på denne måten.

Legg inn en kommentar:

• the_dragon_no1
    replied

ja sant det. Prøver og venne meg til og bruk drakten,men synes d er knotete og få ut luft i og med at man liksom må litt vertikal. Så blir nok og gå tilbake til og bruke vesten tror jeg.

Legg inn en kommentar:

• OKOverrein
    replied

En av grunnene til at instruktørene sier at man kun skal bruke drakten under vann og vesten på overflaten er at de som tar grunnkurs i dykking har mer enn nok å konsentrere seg om en plass å få luft inn og en plass å få luft ut. Etter hvert er det en stor fordel å bruke vingen da den er mye raskere å tømme for luft enn drakten. Har du en stor og tungt flaskesett så må du kompensere for vekten med en del luft i vingen når du starter dykkingen.

Legg inn en kommentar:

Arbeider...
X