Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvorfor skal man kun ha "komfortluft" i drakta?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• cejott
    replied
    Sv: Hvorfor skal man kun ha "komfortluft" i drakta?

Ser ut at mange som føler seg angrepet... derfor velger jeg å skrive bare en gang til

1. vi skulle ikke skrive til folk som kan 100% bruk av tørrdrakta, spørsmål nr 1 hadde komt fra en som er ikke 100% nå; når finnes nybegynnere som prøver seg med d18 er de helt idiotiske
    2. fysikk har ingenting å gjøre med utvikling
    3. helt enig at "øvelsen gjør mester", man skulle bare ikke øve i en vanskeligere måte enn nødvendig
    4. vingen hjelper ikke mot drukning, motsatte er riktig, fordi det snur deg på magen når du ligger bevissløs på overflaten (enna skriver om sportsdykkere jeg)
    5. når man har hatt en dykkelærer som forteller skikkelig om forskellige måter å bruke beiner og svømmeføttene, spesielt med tørrdrakta, er det ikke problematisk å holde balansen
    6. når man er begynner med tørrdrakta blir det for vanskelig i en nødsituasjon å huske hvor det finnes hvor mye luft inn akkurat nå og å reagere rask nok; i nødsituasjon/panikk er det mye enklere å tømme bare en ting
    7. spesielt i grunnet vann som f.eks. på sikkerhetsstopp er det vanskelig (og muligens farlig som jeg synes) å leke med fordeling av lufta og åpningen av ventilet - til de som ikke har mye erfaring med tørrdrakta; helt enig at det er en "glidende skala" som Frederik skriver med mer erfaring og selvfølgelig kan enhver gjør som den har lyst til. Når skal øves, skal øves på begynnelse av en dykk f.eks. på sandbunn eller liknende, ikke på sikkerhetstopp.
    8. når lufta kommer ut ved halsen passer det ikke riktig, materialet er gammelt eller mansjetten ikke har blitt "brettet" til innsiden; i tillegg skulle instruktøren har fortalt at ikke beveges halsen så mye, bedre å snu kroppen (snakker fortsatt om begynnere, ikke grottedykking eller andre begrensete områder)
    9. når man har for mye luft vandrendre rundt i drakta, er enten drakta for stort/vid, dykker "ligger" ikke skikkelig i vannet eller bruk av ventiler er helt feil
    10. etter panikkoppstigning husker dykkere - når de husker noe i det hele tatt - bedre å bruke sin inflator enn noe andre, fordi det har de lært og øvd fra første dykk i bassenget; men når man har hatt luft i begge deler har oppstigning muligens vært så fort at de er ikke mer i stand å gjøre noe self

Ønsker en fortsatt fin dag til alle

Legg inn en kommentar:

• cejott
    replied

Originally posted by tek View Post
    Her var det jammen mye rare påstander fra en som til og med har elever på dry-suit-speciality kurs.
    Kanskje skulle du bare lese skikkelig først...

Du nevner noe vesentlig, at man er riktig avveid.
    Hvis man er riktig avveid skal det ikke rare dumpet til fra vingen for å ta kontroll over en ukontrollert oppstigning.

Hvis du dykker d12 med ymse bakplater og fast bly vil du mer eller mindre se ut som michelin-mannen skal du holde dette oppe i fra ryggen din.
    Uansett hvor formsydd drakta di er vil luft vandre med denne mengden luft som du insuerer at man skal bruke.
    Jeg har faktisk dykket d12 uten luft i vingen... (jeg vil aldri i livet dykke fast bly!) med d12 trenger jeg nesten ikke mer noe bly, har hatt 2 kg i blylommer av vingen. Vet ikke hvordan du bevege deg under vann, men jeg dykker faktisk litt med "hode ned" å ha svømmeføttene i størst mulige avstand fra bunnen og har aldri problemer med luftabevegelse i drakta.

Du forsøker løse problemet med luft i bena med borrelås bånd på anklene; http://lmgtfy.com/?q=kiss+principle .
    Du har desuten nettop skapt enda ett problem med disse borrelåsene dine; Luft som kommer på andre siden vil du ikke klare å dumpe og du vil mer eller mindre henge etter bena dine oppover.
    Dette blir like tullete som ankellodd for du har for mye luft i bena.
    Feil, jeg har skreved at du skal ta opp dine beiner fra kneet i 90 grad vinkel slik at lufta ikke går i unnerste delen av beina (holdning likner fallskjermhoppere). Når drakta sitter riktig, bevege lufta seg til kneene, ikke mer - se på videoer av grottedykkere. Når du snakker om vrak- og grottedykking skulle du vite det.
    Kansje har jeg problemer å forklare det riktig pga språket, jeg er ikke norsk.
    Borrelås forhindrer bare at det blir for mye luft i støvlene. Det er absolut ikke nødvendig til stiv material, bare når du har noe som neoprensokker som sko på drakta. Jeg kjenner ikke andre støvler som er så elastisk at det utvides 10 cm...
    Nå settes borrelås riktig kommer ikke luft inn støvlene slik at det er ikke nok luft inn å skape problemer.

Jeg vet enkelte sentre her i området dytter på elever 18kg bly for å få de under, og sliter man med luftvandring i bena så putter de på litt ankellodd i tillegg. - Ta heller å fiks årsaken til problemet og ikke finn måter å gå rundt som er en sikker årsak til generere feil.
    Enig med deg at det er feil måte. Men jeg ikke gjør det ;-) Vær så snill ikke å beskylde meg til handlinger jeg ikke har gjort.

Ekstra draktgass som brukes riktig? Hvis du dykker vrak / ulendt terreng / cave eller hva det skal være med en del opp / nedstigninger og høydeforskjeller vil du ha en stor kjangs for å gå tom..
    Jeg ønsker hvertfall å utelukke muligheten og heller ha en måte å dykke på uansett hvor jeg skal.
    Vi ikke har snakket her om tekniske dykk, med bare sportsdykking holder det.

Du bruker mange fine ord som konstant volumen drakt, og annen hersketeknikk som skremselspropaganda for å bygge opp om dine konklusjoner men denne måten å dykke på håper jeg det virkelig ikke læres bort til elever med full viten og vilje.
    Ser ut som føles angrepet - vet ikke hvorfor. Jeg ikke har skrevet noe feil, det er bare fysikk....

Legg inn en kommentar:

• Fredrik
    replied

Å bruke drakt og vinge til oppdrift er verktøy, på lik linje med andre grunnleggende dykkeferdigheter. Desverre tar mange instruktører snarveier under grunnkurs. Være seg enten at de ikke lærer bort ulike beinsparkteknikker, lærer ut "kun drakt til oppdriftskontroll" for å gjøre jobben sin enklere eller bruker for liten tid til at deltagerne rekker å utvikle noe som ligner på akvatisk komfortnivå og oppdriftskontroll. Noen vet kanskje ikke bedre. Dykking utvikler seg heldigvis, og ting som er mer vanlig i dag var kanskje relativt ukjent og uvanlig for 5 år siden. Det finnes garantert instruktører som er utdatert, og rent generelt så vil jeg si at dykkeinstruktører ikke er spesielt flinke å dykke. Det er langt flere "dykkere" som har gode dykkeferdigheter enn det finnes instruktører med gode dykkeferdigheter.

En ting jeg så på selv for et par år tilbake siden var "hvem er flinke å dykke, hvordan gjør de det og hvordan kan jeg lære fra dem". Det er ingen av dem som er skikkelig flinke rent dykketeknisk som kun bruker tørrdrakt til oppdriftskontroll. Og det har ikke nødvendigvis med dem å gjøre, men det er rett og slett begrenset hva du egentlig kan få til med masse gass vandrende hit og dit i drakten.
    Jeg er enig med de som initielt synes det virker "lettere" å kun bruke drakten til oppdriftskontroll. Det er en lettvint løsning, som tar deg raskere til et visst punkt/nivå. Problemet er at det punktet stopper utviklingen din så alt for tidlig.
    Det krever litt innsats og det krever litt trening for å beherske oppdriftskontroll skikkelig. Men siden det er den mest grunnleggende ferdigheten, som har aller aller størst påvirkning på alt fra sikkerhet til komfortnivå til gassforbruk til hva vi som dykkere kan gjøre og hvor enkelt det kan gjøres - så er jeg ikke i tvil om at det er verdt den ekstra innsatsen i "øvelse gjør mester".

I det at det er en ferdighet og et verktøy å i varierende grad bruke drakten og vingen/BCD til oppdriftskontroll ligger det helt enkle ting som:
    - Fra perspektivet drukning er dårlig business vil det alltid være nyttig å ha noe gass i vinge/BCD
    - Å flytte mer av oppdriften fra drakt til vinge/BCD gir mindre endring i balanse når du endrer posisjon i vannet og derfor bedre kontroll når du skal gjøre ting hvor god kontroll er nyttig
    - Å flytte mer av oppdriften fra vinge/BCD til drakten gir mer komfort og isolasjon, f.eks når du liger på sikkerhetsstopp eller dekompresjon og det er mer nyttig å være "varm og go"
    - Rent generelt er det alltid mer nyttig å plassere mer av oppdriften i vingen på starten av dykket når flaskene er fulle, og det vil være mer nyttig å putte mer av oppdriften i vingen når du dykker med større flasker/dobbeltsett

For min del så handler det ikke om enten eller, men det er en glidende skala for når det er mest formålstjenlig å ha hvor mye av oppdriften i enten vinge/BCD eller drakten. Med nær tom enkeltflaske på slutten av et dykk vil det være "meningsløst" å ha noe gass i vinge/BCD. Dvs du vil ikke behøve det dersom du ikke har for mye bly på deg. Og i den andre "ekstreme enden" av skalaen er du bra dum dersom du gjør en nedstigning med fulle D18 og putter all luften i drakten.
    Det å beherske den ferdigheten gjør dykking mye enklere og sikkrere.

Selv om lettvinte løsninger kan virke aldri så fristende. Det er dumt å frata seg selv en så god mulighet til å gjøre det enda enklere for seg selv å dykke.

Fredrik

Legg inn en kommentar:

• Fredrik
    replied

Originally posted by cejott View Post
    Pga sikkerhet: det finnes en svært viktig grunn til ikke å ha luft i begge deler... når oppleves panikk og /eller en nødoppstigning (eller bare for fort oppstigning) er det for de flerste dykkere umulig å få lufta ut av begge deler rask nok og man blir for farlig fort på veien opp. Når man har flaks er det kanskje bare en ødelagt trommehinne, når man har uflaks blir resultatet muligens DCS...
    Har du uflaks så gjentar du gjengangeren av hendelsesforløp for fatale dykkeulykker. All luften i drakten, svømmer panisk til overflaten, luften forsvinner ut av halsen/utventil, dykkeren synker og drukner.

Det er ingen grunn til å være "redd for overflaten", eller redd for DCS, eller redd for trommehinner. For det første er det utrolig hva slags oppstigninger du kan slipper unna med uten verken det ene eller det andre. For det andre så er drukning værre enn både DCS og problemer med trommehinner til sammen . Overflaten er egentlig et veldig bra sted å være. Rent fysiologisk er menneskekroppen veldig godt tilpasset omgivelsene på denne såkalte overflaten.

Fra det perspektivet alene ligger det en stor sikkerhetsgevinst ved å også bruke vinge/BCD til oppdriftskontroll. Gassen som ekspanderer i vinge/BCD under oppstigning blir værende og gir flytehjelp på overflaten.

Det er helt feil at lufta går ut av BCDen raskere en av draktventilet, når det holdes i riktige posisjon (høyeste punkt). Luft går heller ikke ut av BCDen når holdes slangen ned...
    Da er titusenkronersspørsmålet: Hva brukes den pull dump'en nede til venstre på vingen til
    Når du ligger i normal flytestilling/horisontal trim er denne pull dump'en det enkelste stedet å slippe ut gass fra, og det krever mindre endring av dykkerens orientering i vannet å bruke denne enn f.eks slippe luft ut fra drakten.

Fredrik

Legg inn en kommentar:

• ll
    replied

Originally posted by EirikN View Post
    Æ ser KANONFIN ut i drakta, og ikke som michelinmann... ;D ;D ;D
    Hehe, det skal jeg ikke uttale meg om! :lol: Jeg er derimot helt sikker på at man må ha over 7 liter luft vandrende rundt i drakten for å bli nøytral med fullt D12/232, og da begynner det å bli på tide å flytte noe over til vingen.

Legg inn en kommentar:

• EirikN
    replied

Originally posted by ll View Post
    Er man riktig avveid og dykker med normal enkeltflaske skal man knapt ha tre kg oppdrift for å bli nøytral selv i starten av dykket. Dette tilsvarer langt på vei komfortluft, og da er det null poeng å røre med vinge/BCD for oppdriftskontroll. For større dobbeltsett blir situasjonen en annen da man må være Michelinmann om man kun bruker drakten som oppdriftsmiddel.

Mistenker at denne diskusjonen først og fremst skyldes at mange dykker med alt for mye bly.
    Vet ikke ka du ser på som "større dobbeltsett". Men æ dykke med D10, og bruke kun drakten til oppdriftskontroll. Vingen i overflata. Men det høres ikke ut som du har peiling på ka du snakk om, når du påstår at man e som michelinmann, når man bruke drakten, og ikke vingen til oppdriftskontroll.
    Æ ser KANONFIN ut i drakta, og ikke som michelinmann... ;D ;D ;D

Legg inn en kommentar:

• CorLeX
    replied

Jeg tok tørrdraktskurs nylig. Til å begynne med var det litt knotete å regulere luft i drakta og vingen. Så jeg fant min metode etter hvert.

Instruktør ville at vi kun skulle bruke drakten for oppdriftsregulering, men jeg hadde litt problemer med å svelge den når jeg var under vann. For min del passet drakten fint på meg, men det var noen problemer med at halsmansjetten kanskje ikke var stram nok, og det samme med armmansjettene, da disse ikke klarte å holde på luften i drakta. Slik at pga. det var det ikke så lett å holde oppdriftsregulering med drakten. Men jeg ble ikke våt.

Under kurset endte det med at jeg kun fylte luft i drakta for å unngå squeeze, og så brukte jeg vingen til oppdriftskontroll. Riktignok når man stiger vil jo lufta i drakta utvide seg etter hvert som man kommer nærmere overflaten igjen, og det er vel spesielt da man må passe på utslippsventilen i drakta og i vingen/BCDen. Men dersom man åpner ventilen i drakta når man skal begynne å stige igjen, så vil mye overflødig luft automatisk dumpes etter hvert enten gjennom mansjettene, eller ventilen. For det er begrensninger for hvor stort trykk mansjettene klarer å holde på. (I hvert fall hos meg) Så det viktigste blir igrunn å passe på vingen/BCDen, da resten gjøres nesten automatisk.

ps. å bruke vinge var en enormt stor positiv overgang å bruke, i motsetning til vanlig BCD. Mye bedre stabilitet i vannet! Man lå ikke å rullet rundt som en vanlig BCD.

Legg inn en kommentar:

• ll
    replied

Er man riktig avveid og dykker med normal enkeltflaske skal man knapt ha tre kg oppdrift for å bli nøytral selv i starten av dykket. Dette tilsvarer langt på vei komfortluft, og da er det null poeng å røre med vinge/BCD for oppdriftskontroll. For større dobbeltsett blir situasjonen en annen da man må være Michelinmann om man kun bruker drakten som oppdriftsmiddel.

Mistenker at denne diskusjonen først og fremst skyldes at mange dykker med alt for mye bly.

Legg inn en kommentar:

• tek
    replied

Originally posted by Askjell View Post
    Litt høy temperatur her på noen innlegg, men som trådstarter merker jeg meg en del gode synspunkter på begge sider, noe jeg er glad for. Jeg startet denne tråden for å lære. Jeg liker å studere andres teknikker og prosedyrer for å se om det er noen gode tips og hente. Samtidig tilbyr jeg mine egne teknikker og prosedyrer hvis det er av interesse, og da helst, selv om det av og til er vanskelig, uten å belære.

Noen egne bemerkninger vedr enkelte momenter. Om man dumper/ fyller luft på BCD eller drakt, så er det eksakt like mye luft som skal inn/ ut. Den eneste forskjellen vil være hvor mye luften ekspanderer før overtrykksventilen åpner., Med mye bly, masse luft og squeeset drakt vil så forsåvidt argumentet med at en ukontrollert oppstigning blir mindre voldsom kanskje forsvares. På en annen side, så vil det på en en drakt med justerbar utventil begynne å blåse langt tidligere enn på en BCD, hvis ventilen er riktig justert.
    Har du noen gang lagt deg litt ut av horisontal trim og bøyd deg ned for å ta noe på bunn? hvor går lufta? en vinge vil kunne dumpe uansett om du går oppover med bena først eller ikke. og dette er ting som KAN skje, og har skjedd med andre så hvorfor ikke utelukke muligheten til at det kan skje med deg også?

Min forrige drakt, poseidon unisuit exclusive, hadde ikke automatisk utventil. Der måtte man trykke på en utventilen for å dumpe luft. Da ville det slik jeg ser det kanskje være større argumenter for å bruke BCD. På den drakten jeg har nå, som har seatec ventiler, utventilen automatisk og justerbar, være mindre argumenter for dette. Faktisk finner jeg den veldig lett og rask å tømme.
    Dumping på armen funker som nevnt lite hvis du er på vei opp med bena først. Mens en vinge / BCD har ventil i begge ender.
    Du må desuten ut av trim for å få utventilen høyest opp og kunne dumpe lufta her.

Ser momentet med å få en lettere og mer stabil last på ryggen ved å ha litt luft i vingen hvis man er i overkant tungt lastet med utstyr. Så lang er vel det det eneste argumentet jeg ser som vil gjøre at jeg begynner å øve meg på dette da jeg har ønske om å begynne med teknisk dykking etterhvert.

Forstår ikke denne angsten for å få luft i bena. I utgangspunktet ikke noe poblem med en drakt som passer og riktig mengde bly. Av og til legger jeg meg med hodet ned og bena opp, feks hvis jeg kikker etter krabber og under steiner etc. Da går selvfølgelig all lufta i bena, men jeg har enda ikke mistet noen svømmmeføtter av det. For å få luften tilbake dit den skal være er det bare å knekke i hofta, ta et par svømmetak med bena, (salto), så er lufta på plass igjen. Denne teknikken har jeg også gjort med Viking HD (1990 mod, en helt forferdelig og slaskete drakt) uten noe problem.
    Men du er klar over at det KAN skje? Finnes vel fler tråder om slike hendelser på dette og andre fora. Og Når man har måter man kan eksludere årsaker til feil, hvorfor ikke bruke det?

Spørsmål: Trenes det på å håndtere uønsket luft i beina på dykkerkurs?
    Det er hvertfall noe man må gjennom på tørrdraktkurset til PADI, om jeg syns det var nyttig kan diskuteres. Jeg hadde nok ønsket at instruktøren heller hadde brukte den samme tiden til å lære oss å dykke med BCD som oppdrift siden flere her mener det er så komplisert.

Er også i utgangspunktet skeptisk til å surre velcrobånd rundt anklene. Så imidlertid en som dykket med noen slags gamasjer som strammet inn drakten langs hele leggen noe som igjen minsket volumet. Det virket forsåvidt som en grei løsning hvis man av en eller annen grunn har en drakt som er noe vid i beina.
    Takk for mange gode innspill.
    Dette er "gators" og brukendes til å gjøre ankelen strammere hvis du har en noe vid drakt. Men du får fortsatt luft nedi skoen ved bruk av slike ting. Så lenge du har undertøy på og det ikke strammer rett mot huden vil luft vandre.

Og sist men ikke minst, hvis du tidvis dykker i varmere strøk uten tørrdrakt så vil du jo bruke BCD til oppdrift.
    Hvorfor ikke ha EN måte å dykke på uavhengig om man dykker teknisk, tørrdrakt, Våtdrakt? En måte og En utstyrskonfigurasjon

Legg inn en kommentar:

• tek
    replied

Originally posted by Grimmnir View Post
    Det er kanskje en ide å skille Tekniskedykkere fra fritidsdykkere.
    da diskusjonen ser ut til å gå mellom to vidt forskjellige utstyrskonfigurasjoner.

når det er sagt. la alle tekker og tekwannabe er fylle sin luft der de vil. De hører uansett ikke på andre enn seg selv.

Men er du en glad og frisk og normalproposjonert fritidsdykker (med utstyr som passer).
    Vil det enkleste være å kun bruke luft i drakta både til vanlig og i nødsituasjoner der du vil kvitte deg med positiv oppdrift.
    svært få klarer å fokusere på mer enn en ting av gangen uansett, hvorfor gjøre livet vanskeligere enn det er.

(jada jeg er også Padi Dry suit instruktør )
    Som opheim og vegar også har nevnt er det ingen _GOD_ grunn til å bruke drakt til oppdrift.
    Derimot er det flere gode grunner til å bruke vinge til hva den er tiltenkt.

At du går inn på leire med teknisk dykking eller ikke blir feil i denne diskusjonen.
    Det gjelder utstyrsconfig og sikkerhet..

"TEKWANNABE`S" som ikke hører på andre? det virker på meg som om det er du/dere som ikke vil høre på andre. Kommer du med ETT godt argument for å bruke drakt til oppdrift skal jeg med glede tygge på dette og vurdere det..

Og for de som lurer, så er jeg ingen teknisk dykker og innehar kun AOWD fra padi. Men min tanke vedr. utstyrskonfigurasjon er at hvis det må være så sikkert for teknisk dykkere og Cave dykking, hvorfor skal du ikke utnytte måten / tankegangen / sikkerheten til å dykke vanlig kosedykking? er det uten rissiko det?

De fleste har en bil med med teknologi fra F1 sporten innebords - Hvorfor? for det er testet og utprøvd til det ytterste. Ingen grunn til å finne opp alt på nytt.

Legg inn en kommentar:

• Askjell
    replied

Litt høy temperatur her på noen innlegg, men som trådstarter merker jeg meg en del gode synspunkter på begge sider, noe jeg er glad for. Jeg startet denne tråden for å lære. Jeg liker å studere andres teknikker og prosedyrer for å se om det er noen gode tips og hente. Samtidig tilbyr jeg mine egne teknikker og prosedyrer hvis det er av interesse, og da helst, selv om det av og til er vanskelig, uten å belære.

Noen egne bemerkninger vedr enkelte momenter. Om man dumper/ fyller luft på BCD eller drakt, så er det eksakt like mye luft som skal inn/ ut. Den eneste forskjellen vil være hvor mye luften ekspanderer før overtrykksventilen åpner., Med mye bly, masse luft og squeeset drakt vil så forsåvidt argumentet med at en ukontrollert oppstigning blir mindre voldsom kanskje forsvares. På en annen side, så vil det på en en drakt med justerbar utventil begynne å blåse langt tidligere enn på en BCD, hvis ventilen er riktig justert.

Min forrige drakt, poseidon unisuit exclusive, hadde ikke automatisk utventil. Der måtte man trykke på en utventilen for å dumpe luft. Da ville det slik jeg ser det kanskje være større argumenter for å bruke BCD. På den drakten jeg har nå, som har seatec ventiler, utventilen automatisk og justerbar, være mindre argumenter for dette. Faktisk finner jeg den veldig lett og rask å tømme.

Ser momentet med å få en lettere og mer stabil last på ryggen ved å ha litt luft i vingen hvis man er i overkant tungt lastet med utstyr. Så lang er vel det det eneste argumentet jeg ser som vil gjøre at jeg begynner å øve meg på dette da jeg har ønske om å begynne med teknisk dykking etterhvert.

Forstår ikke denne angsten for å få luft i bena. I utgangspunktet ikke noe poblem med en drakt som passer og riktig mengde bly. Av og til legger jeg meg med hodet ned og bena opp, feks hvis jeg kikker etter krabber og under steiner etc. Da går selvfølgelig all lufta i bena, men jeg har enda ikke mistet noen svømmmeføtter av det. For å få luften tilbake dit den skal være er det bare å knekke i hofta, ta et par svømmetak med bena, (salto), så er lufta på plass igjen. Denne teknikken har jeg også gjort med Viking HD (1990 mod, en helt forferdelig og slaskete drakt) uten noe problem.

Spørsmål: Trenes det på å håndtere uønsket luft i beina på dykkerkurs?

Er også i utgangspunktet skeptisk til å surre velcrobånd rundt anklene. Så imidlertid en som dykket med noen slags gamasjer som strammet inn drakten langs hele leggen noe som igjen minsket volumet. Det virket forsåvidt som en grei løsning hvis man av en eller annen grunn har en drakt som er noe vid i beina.

Takk for mange gode innspill.

Legg inn en kommentar:

• Opheim
    replied

Men er du en glad og frisk og normalproposjonert fritidsdykker (med utstyr som passer).
    Vil det enkleste være å kun bruke luft i drakta både til vanlig og i nødsituasjoner der du vil kvitte deg med positiv oppdrift.
    Sikker?

Hvor mange av alle landets dykkere har noen gang opplevd å stige mot overflaten med beina først?

Hvor enkelt er det å dumpe gass fra en tørrdrakt når beina er øverste punkt?

- h

Legg inn en kommentar:

• EirikN
    replied

Nå skal det sies, at jeg kun var enig i teknikken, og ikke i dette, med å gå inn på forskjellige leire osv osv....hehe

Legg inn en kommentar:

• S.Hjelme
    replied

Det er kanskje en ide å skille Tekniskedykkere fra fritidsdykkere.
    da diskusjonen ser ut til å gå mellom to vidt forskjellige utstyrskonfigurasjoner.

når det er sagt. la alle tekker og tekwannabe er fylle sin luft der de vil. De hører uansett ikke på andre enn seg selv.

svært få klarer å fokusere på mer enn en ting av gangen uansett, hvorfor gjøre livet vanskeligere enn det er.

(jada jeg er også Padi Dry suit instruktør )
    Jeg dykker vanlig hobby dykking, tekk til 3 sifferet dybder med både åpent og lukket system i tillegg til dette er jeg arbeidsdykker med tusenvis av dykk. Jeg har dykket med luft i vingen men fant ut at det var totalt unødvendig og bare nok en ting å passe på, vet dere hva? jeg er her fortsatt og har koset meg på vært eneste dykk jeg har hatt. Merkelig men det går altså an på en annen måte en den "RETTE"

Legg inn en kommentar:

• Opheim
    replied

Jeg håper / tror du kanskje bare troller nå, for så mye svada er det lenge siden jeg har sett i et innlegg... Men ok - jeg kan bite på.

Pga sikkerhet: det finnes en svært viktig grunn til ikke å ha luft i begge deler... når oppleves panikk og /eller en nødoppstigning (eller bare for fort oppstigning) er det for de flerste dykkere umulig å få lufta ut av begge deler rask nok og man blir for farlig fort på veien opp. Når man har flaks er det kanskje bare en ødelagt trommehinne, når man har uflaks blir resultatet muligens DCS...
    Dette er svada. Jeg vil påstå at det er mer risikabelt å kun ha i drakten. Hvis du da havner med beina oppover (siden vi likevel er inne på det å ha en ukontrollert oppstigning) så har du de facto null sjanse til å dumpe gass fra drakten, siden eneste dumpventilen sitter på overarmen/skulderen din som i et slikt tilfelle peker nedover - ergo null gass ut.

En vinge (og de fleste jakkevester) har mulighet for å tømme både øverst (inflatoren) og nederst (dumpventil), og kan således opereres uavhengig av hvordan du ligger i vannet under den ukontrollerte oppstigningen.

Hvis man trenger BCDen å holde utstyret fra ryggen har man for mye bly med seg eller ikke nok luft i drakta.
    Det handler vel ikke om å "trenge" BCD'en til å holde utstyret fra ryggen, men om hva som er behagelig. Det er mer komfortabelt at vingen faktisk løfter utstyret (som den er designet for å gjøre) enn at det er for mye gass i drakten som skal løfte det.

Like så når drakta er så store på vei til overflaten at lufta kommer ut på halsen... for mye bly, derfor for mye luft i drakta å holde seg tarert under vann og på veien opp har ventilen ikke vært høyeste punkt eller ikke åpnet (nok); fysikken forendrer seg ikke bare til fordel av dykkeren...
    Det å bruke vingen til oppdrift handler ingenting om hvorvidt dykkeren er riktig avveid eller ikke. Det må man vel kunne si er "praktisk" uavhengig av oppdriftskilde (diplomatisk sagt).

Å begrense bevegelsen av lufta i en tørrdrakt, spesielt at det blir ikke for mye luft i beina: for det første kjøpes en tørrdrakt som passer på kroppen din. Det ikke er godt nok å kjøpe hva som helst på nett, spør fagpersonal i butikken først. Når drakta passer har du akkurat nok luft inn å fryse ikke, men ikke mer enn nødvendig, og under dykking bare løftes armen med ventilen litt og lufta flyttes ut (ventilet må selvfølig være åpent og høyeste punkt). Tørrdraktene kalles vanligvis "konstant volumen drakt", som betyr at du har hele tida samme volumen luft inn i drakta når dykkes.
    Under dykking tas føttene opp fra kneet, slik at du har en 90 grad vinkel i beina, og beveges svømmeføttene dine "en etasje" høyere. Er også bedre til natur og sikten. Å forhindre at lufta flyttes inn i støvlene kan tas en borrelås rund anklene.
    Selvsagt skal drakten passe. Men hvis du kjøper en så trang tørrdrakt at du ikke får gassvandring som langt overstiger den du får i en vinge så klarer du neppe å bevege deg i den. Jeg har aldri noensinne hørt en tørrdrakt omtalt som "konstant volumen drakt", det er bare sprøyt å påstå at tørrdrakter vanligvis kalles det. Det kalles tørrdrakt, og er designet for å holde deg tørr, ferdig arbeid.

Det er helt feil at lufta går ut av BCDen raskere en av draktventilet, når det holdes i riktige posisjon (høyeste punkt). Luft går heller ikke ut av BCDen når holdes slangen ned...
    Som nevnt høyere opp - vinge/bcd har dumpingmulighet både oppe og nede, den nederste på vingen benyttes primært til dumping, siden det gjør at du slipper å gå ut av trim for å dumpe. Drakt har kun én dumpventil, som er plassert "øverst" på dykkeren. Sier seg selv at det er upraktisk og begrensende sammenlignet med en vinge/bcd.

Ekstra "draktgassen" fra 3l/5l-tank holder mer enn et dykk når drakta passer og brukes riktig.
    Jeg vet ikke om noen som benytter en 5L-flaske som draktgass. Selv benytter jeg (og 99% av dem jeg kjenner) en 0,85L flaske. Denne bruker jeg vanligvis på ca 3 dykk i sportsdybder (0-30m), 2 dykk på medium dybder (40-60m) eller 1 dykk til 80-100m. Skal jeg gjøre flere dykk enn det sammenhengende uten å ha tilgang til å fylle så tar jeg med 3L-flasken som holder til 3x flere dykk. Dette er dog mer hassle, siden den blir hengende på siden av flaskesettet, med ekstra størrelse og ekstra tyngde på dette.

For grottedykking stiller det seg litt annerledes dersom grotteutformingen tilsier at du må mye opp og ned (med tilhørende dumping og fylling), så der kan en 0,85L bli knapt. Men let's face it - det svadaet du har lekset opp her er neppe myntet på folk med erfaring som tilsier at de har startet med grottedykking.

Gjelder like så for trim når drakta passer og brukes riktig. Det er ikke bare en annen drakt som brukes samme veien som våttdrakta.
    Så hvorfor vil du lære bort to helt fundamentalt forskjellige dykketeknikker til tørr- og våtdrakt, når det like greit kan gjøres på ca. samme måte (pluss komfortgass)?

Når det gjelder nybegynnere på OWDkurset er det noe helt annerledes. De har faktisk for mye å gjøre allerede med BCDen og derfor bare komfort luft inn i drakta. Men, nesten alle skønner etter tørrdrakt-kurset at det er mye bedre å dykke med akkurat riktige mengde luft i drakta og benytte BCDen kun på overflaten i kald vann.
    Sprøyt. For det første - dersom en instruktør tar seg tid til å lære grunnkurselever ordentlige ferdigheter så er det null problem å få en grunnkurselev til å mestre vinge som primær oppdriftskilde + tørrdrakt i løpet av en håndfull forsøk i basseng og sjø.

Nå har ikke jeg tatt tørrdraktskurset du omtaler, men jeg kan selv undervise tørrdraktskurs som helt åpenbart er totalt motsatt av det du forfekter.

Etter ca. 3000 dykk med tørrdrakta og mange elever, også på "dry-suit-specialty", har jeg litt erfaring med dette...
    Det tok meg langt mindre enn 3000 dykk å mestre konseptet med å bruke oppdriftsverktøyet for å styre oppdriften og drakten til å holde meg tørr.

Tørrdrakt = drakt for å holde deg tørr
    BCD (Buoyancy Compensating Device) = dings for å kompensere oppdrift

Ellers har vel de fleste andre gode grunner vært nevnt. La meg likevel gjenta Vegard sitt vesentlige poeng - gassvandring. Du kan hevde at du skal ha så tight drakt og putte på borrelåser og andre hjelpemidler til øyet blir stort og vått, men du vil aldri noen gang kunne kontrollere gassvandringen i en tørrdrakt i nærheten av like effektivt som i en vinge. Det er og blir et faktum sålenge drakten din er 170-190cm'ish lang og vingen er rundt 80cm.

For å kunne dumpe like effektivt fra en tørrdrakt som du klarer fra en vinge (bakre dumpventil) så må du ut av trim, hvilket igjen vanskeliggjør oppdriftskontrollen og vips er du inne i en kjip spiral. Fyll vann i vasken hjemme, legg et plastikk-skjærebrett nedi, og dytt det ned til bunnen mens det holdes helt flatt/horisontalt. Så gjør du det samme, men holder skjærebrettet vertikalt. Hva var lettest? Hvordan tror du da enklest at man klarer å kontrollere oppdriften sin - ved å ligge horisontalt eller vertikalt i vannet? Og når tror du det er viktigst å få mest mulig "hjelp" til oppdrift på denne måten - når alt er 100% supert og man har plenty kapasitet til å justere på ting eller når ting begynner å bli litt stressende og man får mye å tenke på samtidig? Så hvis man da kan unngå å måtte gå ut av trim for å dumpe effektivt, er ikke det å foretrekke?

- h

Legg inn en kommentar:

Arbeider...
X