Ser ut at mange som føler seg angrepet... derfor velger jeg å skrive bare en gang til

1. vi skulle ikke skrive til folk som kan 100% bruk av tørrdrakta, spørsmål nr 1 hadde komt fra en som er ikke 100% nå; når finnes nybegynnere som prøver seg med d18 er de helt idiotiske
2. fysikk har ingenting å gjøre med utvikling
3. helt enig at "øvelsen gjør mester", man skulle bare ikke øve i en vanskeligere måte enn nødvendig
4. vingen hjelper ikke mot drukning, motsatte er riktig, fordi det snur deg på magen når du ligger bevissløs på overflaten (enna skriver om sportsdykkere jeg)
5. når man har hatt en dykkelærer som forteller skikkelig om forskellige måter å bruke beiner og svømmeføttene, spesielt med tørrdrakta, er det ikke problematisk å holde balansen
6. når man er begynner med tørrdrakta blir det for vanskelig i en nødsituasjon å huske hvor det finnes hvor mye luft inn akkurat nå og å reagere rask nok; i nødsituasjon/panikk er det mye enklere å tømme bare en ting
7. spesielt i grunnet vann som f.eks. på sikkerhetsstopp er det vanskelig (og muligens farlig som jeg synes) å leke med fordeling av lufta og åpningen av ventilet - til de som ikke har mye erfaring med tørrdrakta; helt enig at det er en "glidende skala" som Frederik skriver med mer erfaring og selvfølgelig kan enhver gjør som den har lyst til. Når skal øves, skal øves på begynnelse av en dykk f.eks. på sandbunn eller liknende, ikke på sikkerhetstopp.
8. når lufta kommer ut ved halsen passer det ikke riktig, materialet er gammelt eller mansjetten ikke har blitt "brettet" til innsiden; i tillegg skulle instruktøren har fortalt at ikke beveges halsen så mye, bedre å snu kroppen (snakker fortsatt om begynnere, ikke grottedykking eller andre begrensete områder)
9. når man har for mye luft vandrendre rundt i drakta, er enten drakta for stort/vid, dykker "ligger" ikke skikkelig i vannet eller bruk av ventiler er helt feil
10. etter panikkoppstigning husker dykkere - når de husker noe i det hele tatt - bedre å bruke sin inflator enn noe andre, fordi det har de lært og øvd fra første dykk i bassenget; men når man har hatt luft i begge deler har oppstigning muligens vært så fort at de er ikke mer i stand å gjøre noe self
Ønsker en fortsatt fin dag til alle

Legg inn en kommentar: