Originally posted by S.Hjelme
View Post
Nå er det engang sånn, at utsagnet "noen liker slik og noen liker annet", bare blir svada i denne sammenhengen. Lik det eller ikke.
Det er helt åpenbart at folk "liker" det de har lært, og også praktiserer. Hvilket gjør at den ferske dykkeren som ikke søker ny kunnskap og vil gå lengre (som vel er rundt 95% av de som tar dykkelappen hvert år

Når jeg leser Cejott's innlegg i denne tråden, blir jeg skremt, VELDIG skremt. Det er ikke ETT eneste av hans utsagn som henger sammen med oppdatert kunnskap om dykking eller fysikkens lover i alminnelighet.
De fysiske lovene er de samme for alt som beveger seg i vann. Enten de er "tekniske" dykkere, ferske "sportsdykkere" eller har medfødt svømmeblære.
Hvorfor er det ikke smart å lære en sportsdykkerelev å spille på lag med de fysiske lovene fra dag en?
Hvorfor er det ikke smart å gi en sportsdykkerelev mulighet til å få en positiv mestringsfølelse som kan bygges på fra dag en?
Hvorfor er det bare rundt 5% av sportsdykkerelevene som fortsetter med sportsdykking etter kursene? Kan det bero på manglende mestringsfølelse fra dag en?
Jeg er rimelig sikker på det siste utsagnet, og er helt sikker på at årsaken er å finne hos instruktører av Cejott's kaliber.
Og det er trist.
/H
Legg inn en kommentar: