Announcement

Collapse
No announcement yet.

bly og dårlig rygg ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

Sv: bly og dårlig rygg ?

Originally posted by the_dragon_no1 View Post
    ok, interesant kanskje man prøver med litt luft i bcd'n. Samt bly i vesten, og kanskje flytte flasken litt mer opp en vanlig.(bruker og være litt vel baktung) . Bly på riggen? Noen greie løsninger på og feste på flaske kanskje? Evt hvor har du bly?
    Når jeg dykker med lånt utstyr i varme strøk pleier jeg å feste et blylodd på flaskebåndet. I tillegg til å fjerne litt vekt fra beltet gir det bedre trim. Mener det finnes egne blylommer som kan brukes til dette.

Comment

ok. Ja ett par lommer på flaske bånd hadde ikke vært dumt
      I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Comment

Jeg pleide å ha noen kiloslodd på siden av flaska på spennbåndet..

Du kan også feste et spennbånd med bly rett på flaska, men sørg for at det er over spennbåndet som går gjennom BCD slik at det ikke kan skli av..

Comment

mange gode tips her, men hva med å styrke kjernemuskelaturen i rygg og mage? Har slitt litt med ryggen selv i forskjellige situasjoner, og da også korsryggen. Ble lurt til å prøve coretraining og du verden for en forskjell. Ryggproblemene forsvant, og ting som før skapte ryggondt merkes ikke lengre. Ikke sikkert dette hjelper for alle, men et forsøk anbefales.

Comment

hmm ja skal titte på coretraining

men ivertfall, hadde ett kvelds dykk idag, da hvor jeg flyttet 4 kg fra belte til vest lommene, samt bittet 2kg oppe på flaske håndtak.
            dette funket VELDIG bra ! fikk rimelig perfekt horisontal stilling, og merket forskjell i ryggen med en gang faktisk
            I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Comment

Go sidemount

Comment

Originally posted by ronnanol View Post
                Go sidemount
                Kan ikke se noen fordeler med sidemount mtp. ryggproblemer. Kan du utdype din erfaring/teori?

Comment

Originally posted by soltman View Post
                  Kan ikke se noen fordeler med sidemount mtp. ryggproblemer. Kan du utdype din erfaring/teori?
                  I forhold til en normal enkeltflaske kan jeg ikke se den store forskjellen, nei. I forhold til et dobbeltsett er det litt lettere om du skal bære flaskene et stykke og har tid til å gå flere turer i stedet for én eller to. Men, dersom ryggen er et problem tror jeg at jeg ville startet med å kjøpe en tralle til riggen, og satset på trening.

Comment

Originally posted by digme View Post
                    I forhold til en normal enkeltflaske kan jeg ikke se den store forskjellen, nei. I forhold til et dobbeltsett er det litt lettere om du skal bære flaskene et stykke og har tid til å gå flere turer i stedet for én eller to. Men, dersom ryggen er et problem tror jeg at jeg ville startet med å kjøpe en tralle til riggen, og satset på trening.
                    Mulig jeg biter på noe trollskap her :, men anyway; D-sett eller ei, tråden handler om smerter i ryggen under dykking og dermed fordeling av ballast. Ikke smerter ved håndtering av utstyret på land :P Til håndtering på land er enkeltflaske-rigg helt klart det beste alternativet

Comment

tråden handler om smerter i ryggen under dykking og dermed fordeling av ballast. Ikke smerter ved håndtering av utstyret på land
                      Det kommer nok an på hva slags ryggplager. Trenger ryggen støtte for å begrense bevegelser kan en god BCD gi nettopp slik støtte. Flaskebånd og trimvekt blylommer til slike er nyttig utstyr det er lett å få tak i. God avveining og trim er alfa og omega, og det trenger du ikke sidemount for å få til.

Comment

Arbeider...
                      X