kjenner jeg blir jævli stiv i ryggen etter flere dykk! Noe system annet enn belte, som er og annbefale? Blir d bedre om jeg flytter noe fra belte til lommene i vesten ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
bly og dårlig rygg ?
Collapse
X
-
Sv: bly og dårlig rygg ?
Har du vest eller vingesystem? -Blykile eller feste bly andre steder enn på beltet avlaster jo ryggen..
Alle blir stive i korsryggen de første dykkene virker det som...Hadde det selv. Er nok en del muskler i det partiet av kroppen som ikke blir belasta så mye ellers...
Comment
-
Hvis du blir stiv i ryggen etter FLERE dykk så er du relativt "heldig" :Mange opplever ryggsmerter allerede etter ett dykk... :-\\
Bortsett fra generelle ryggproblemer er det ofte pga for stor blymengde konsentrert på et sted, f.eks. et blybelte. Omfordeling av blyet hjelper som regel. Vet ikke hvilken utstyrskonfigurasjon du bruker men "gjør-det-rett" konfigurasjon har visst seg å hjelpe på.
Har selv ryggproblemer og har prøvd DUI W&T 2 men funket ikke noe særlig for meg. Merket ikke nevneverdige positive effekter for ryggen MIN. Funket ikke noe særlig til resten av utstyrskonfigen min heller.
Og sist men ikke minst; korrekt blymengde. Mange drasser på mye bly de ikke behøver.
Comment
-
har som sagt da vest. Gjelder korsryggen. Har vært plaget med ryggen i årevis, og tenker at er det noe jeg kan gjøre for og gjøre dykkingen mer behagelig, vil jeg gjøre detja riktig veiing er er must. Bruker 14 på tom bcd, full 12/200 flaske. Er ikke selle for mer avanserte brukere :?
I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?
Comment
-
Jeg bruker blysele, og anser meg ikke innen kategorien "avanserte brukere"... ;D Jeg har en DUI-sele - og kan på ingen måte anbefale den, bortsett fra at den avlaster ryggen. Kvaliteten er elendig, jeg har nå slitt ut to stk. :thumbdown: den første fikk jeg reklamert på, ettersom den raknet i alle bauger og kanter før 10 dykk. Jeg fikk ny, og det samme skjedde med den. Men da var jeg lei av hele butikken, så jeg valgte å bruke den til den går helt i oppløsning... 8) Så kjøper jeg heller ny, ANNET merke, når den ikke henger på lenger.
Jeg har en begynnende prolaps (som legene så vakkert kaller det - aner ikke selv hva det er, annet enn at det gjør vondt!) nederst i korsryggen, og blyselen avlaster perfekt for meg. Jeg slipper også konflikt mellom blylodd på belte og vinge.
Nå bruker jeg ikke fullt så mye bly som deg, knapt nok halvparten, men da jeg begynte med blysele hadde jeg 10 kilo i den. Uten problem. Verdt forsøket - så gå for en blysele!Livet er skjønt, bare man er karaktersvak nok til å nyte det...
Comment
-
Jeg tror ikke det har noe med mengden bly å gjøre.
Selv om jeg er veldig fersk, så har jeg gjort meg en liten observasjon.
Sliter selv med prolaps i ryggen, og er litt for engstelig for nye ryggproblemer.
Det jeg oppdaget er at tanken ofte blir liggende å hvile med lett trykk på øvre del av rumpa.
Musklene spenner seg, og jeg får vondt i ryggen. Det kjennes som korsryggsmerter.
Jeg ville forsøkt å ha nok bly i vesten (Og bare i vesten) til at du kan ha litt luft i vesten under dykk. Dette vil løfte tanken såvidt fra baken og korsryggen til at det ikke skapes trykk, og dermed muskelspenninger.
Ethvert praktisk problem løser seg alltid. Utfordringen er å bare ha praktiske problemer.
Comment
-
Med 14 kg på beltet blir jeg også stiv i korsryggen, for ikke å snakke om at det begynner å bli rimelig skummelt om du skulle miste det. For min egen del er det fullstendig uaktuelt å ha mer enn 4 kg på beltet, resten er fastmontert på riggen. Dykker jeg med jakkevest hvor dette ikke er mulig utnytter jeg trimlommene maksimalt og har resten i blylommene.
Å kun bruke vanlig blybelte er rett og slett en ubrukelig løsning for den gjennomsnittlige norske tørrdraktsdykker, for ikke snakke om at ingen i verden har behov for å kunne droppe så mye vekt.
Comment
-
Eneste gangen jeg bruker belte er i syden, da er det 6 kilo, lett vest og våtdrakt.
Til Norgesbruk ville jeg skaffa meg vingesystem -funker både til enkel og dobbel flaske og mye lettere å feste bly på andre steder enn belte over korsryggen...Dessuten trenger man mye mindre bly fordi f.eks bakplata gir deg et par kilo.
Comment
-
Originally posted by Imla View PostJeg tror ikke det har noe med mengden bly å gjøre.
Selv om jeg er veldig fersk, så har jeg gjort meg en liten observasjon.
Sliter selv med prolaps i ryggen, og er litt for engstelig for nye ryggproblemer.
Det jeg oppdaget er at tanken ofte blir liggende å hvile med lett trykk på øvre del av rumpa.
Musklene spenner seg, og jeg får vondt i ryggen. Det kjennes som korsryggsmerter.
Jeg ville forsøkt å ha nok bly i vesten (Og bare i vesten) til at du kan ha litt luft i vesten under dykk. Dette vil løfte tanken såvidt fra baken og korsryggen til at det ikke skapes trykk, og dermed muskelspenninger.
Ikke bruk "litt luft i vesten under dykk". Man bør, i høyst mulig grad, bruke vesten/vingen til oppdriftsjustering/kontroll, og ikke tørrdrakten. Dermed bør mesteparten av ballasten være påmontert riggen/vesten. Da vil denne sørge for å holde ballasten nøytral. I tillegg oppnår man mer horisontal flytestilling.
Men det er likevel et poeng å ha noe droppbart ballast i en eller annen form.
Dette med mengde ballast er en allerede gjennomdiskutert tema som generelt konkluderer med at de aller fleste nybegynnere bruker for mye bly, og bør avveie. Og at folk er forskjellige og vil behøve ulik mengde. Oppdriftsegenskaper er også veldig forskjellig på utstyrstype/konfigurasjon.
Comment
-
Jeg får vondt i korsryggen når jeg bruker blybelte tyngre enn et par-fire kilo. Så jeg har flytta det meste blyet over til vinga mi i form av en blykile.
Jeg løste det tilsvarende når jeg var i Egypt i forrige uke: Jeg fikk vondt i ryggen med et åttekilos blybelte, så jeg festa et nytt blybelte med 6 kilo rundt flaska og beholdt 2 kilo rundt livet. Problem solved!
(Og soltman har helt rett: Bruk vinge/vest istedenfor tørrdrakt til oppdriftskontroll, da vil den bære vekta av riggen istedenfor at ryggen din gjør det)
Comment
-
Hei
Det er vel mange grunner til å ha vondt i ryggen men noen under dykking kan være mer
selv forskylte en andre. Det greieste er vel å starte med hvor har du oppdrift og hvor har
du vekt som prøver å holde deg nede.
Oppdriften er vel grei:
Den står du for selv + vams + komfort luft.
Desto mer vams og komfort luft desto mer oppdrift....
Vekta :
Den består for de fleste av blyet, 14 Kg for deg.
En vanlig 12L 232 ca 3 Kg Tom omtrent nøytral ved 50 bar.
En 10L 300 ca 8,5 Kg Tom ca 5 Kg
De fleste av oss startet med å dykke relativt vertikalt.
Vi satt på bunnen og gjorde øvelser, vi svømte / 'gikk' relativt rett opp og ned.
Om vi ser på hvor vi har oppdrift og vekt :
Regner med du har meste parten av volumet / oppdriften i over kroppen
Luften stiger opp og samler seg i overkroppen
Så den meste av oppdriften peker rett oppover langs med ryggen.
Vekten :
Bly beltet sitter jo lavt på hoftene.
Tilsvarende med en jakke vest.
På grunn av svømme vinkelen så trekker det ryggen nedover.
Over kroppen vil oppover og blyet på hoftene vil nedover og ikke spesielt mye belastning på ryggen.
Fint !!
Så hva hender når du begynner å ligge litt flatere i vannet.
Meste parten av oppdriften sitter fortsatt i overkroppen.
Komfort luften er litt jevnere fordelt utover hele kroppen og dermed også mer oppdrift nedover hofte og ben. Så hele kroppen vil egentlig stige vannrett opp mot overflaten.
Hva med vekten da ??
Jo den sitter fortsatt midt på korsryggen i bly beltet eller lommene på jakke vesten og vil forsatt rett nedover...
Hvordan ser dette da ut ??
Jo tenk deg selv som en litt slapp pølse som ligger flatt og vil oppover.
Blyet henger du mitt på og det vil nedover
Hva blir resultatet ??
Jo du ser ut som en U der ryggen blir bendet feil vei....
Det er sikkert god trening for en jente som driver RS ( Rytmisk Sports gymnastikk )
men for de fleste av oss er dette ikke akkurat noen behagelig stilling.
Hvordan løser du det så ?
1. Bruk kvalitets vams/undertøy som isolerer godt uten unødvendig volum/oppdrift og lite luft.
Husk komfort lufta samler seg på ryggen og ikke på undersiden der du fryser.
Desto mindre oppdrift som skall kompenseres med bly desto bedre.
2. Riktig av veiing. De fleste av oss har for mye bly....
For mye bly leder til for mye luft og luft er F.. skap
3. Sørg for at ikke vekten av blyet trykker på en plass av kroppen.
Hvordan får du fordelt vekten fra blyet da ?
Tja, bruker du 14 kilo i bly belte så har du egentlig tapt og det er bare å starte og trene opp rygg musklene....
Ta en titt på hvordan BCD'en din fungere om du har blyet der.
Fyll opp med bly og hold den vann rett.
Hvor er trykket fra blyet ?
De fleste vil vel oppleve at all vekta ligger i korsryggen.
Om ikke BCD'en har stiv rygg med lommer i ryggen så du kan fordele vekta utover så kast den....
Skal du få løst problemet så må du få fordelt vekten utover hele ryggen der du har størst oppdrift.
Det enkleste er en VBH løsning der du har meste parten av vekten i stål platen / tank adapter /
kile / P-vekt.
Selv har jeg 2 / 3 kilo dropbart bly i en lomme festet til seletøyet resten ligger på ryggen.
Det er sikkert noen av jakke vestene med stiv rygg og store nok vekt lommer i ryggen som er OK.
Du får da vekten fordelt utover hele ryggen og over meste parten av oppdriften
Du unngår da å bende ryggen så mye feil vei.
Problem solved for de fleste av oss.
Hilsen Kåre L
Comment
-
ok, interesantkanskje man prøver med litt luft i bcd'n. Samt bly i vesten, og kanskje flytte flasken litt mer opp en vanlig.(bruker og være litt vel baktung) . Bly på riggen? Noen greie løsninger på og feste på flaske kanskje? Evt hvor har du bly?
I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?
Comment
Comment