Hei, har et D12 232 sett, uten isokran på manifolden, hvor viktig er egentlig dette? Såfremt jeg kan rekke kranene kan jeg jo stenge av begge førstetrinnene separat, og hvor ofte ser man feil på en kran? Er det noen vits i å vurdere ISO-kran på manifolden?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
ISO-kran D12
Collapse
X
-
Sv: ISO-kran D12
Originally posted by Fiskssassin View PostHei, har et D12 232 sett, uten isokran på manifolden, hvor viktig er egentlig dette? Såfremt jeg kan rekke kranene kan jeg jo stenge av begge førstetrinnene separat, og hvor ofte ser man feil på en kran? Er det noen vits i å vurdere ISO-kran på manifolden?
- Lekkasje mellom flaske og kran
- Lekkasje i koblingene mellom kran og mellomstykke/manifolden
- Gir en second chance til å isolere bort problemet hvis du ikke kan manipulere høyre/venstre kranen pga skade.
Til fritidsdykking innenfor ikke-dekompresjonsgrenser ikke "tvingende nødvendig". Til dekompresjonsdykking og grottedykking synes jeg derimot mellomstykket bør ha isoleringskran.
De aller aller fleste D12 232bar flaskesett blir normalt solgt med isoleringskran, siden de er store nok til å holde en gassmengde som er praktisk på dekompresjonsdykk i intervallet 30-60'ish meter.
Fredrik
Comment