Announcement

Collapse
No announcement yet.

Våtdrakt til dykking i Rødehavet i oktober

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Våtdrakt til dykking i Rødehavet i oktober

Jeg tenkte å kjøpe en våtdrakt til bruk på liveaboard i Rødehavet i oktober. Kan jeg bruke hva som helst, eller trengs det en Super Special Scuba Diving Wet Suit™?

Vurderer f.eks Oneill WS Reactor Conv 3/2 til 500 spenn på XXL.

Sv: Våtdrakt til dykking

Hvis du vurderer 3mm så ville jeg tatt en titt på Thermocline-draktene til Fue. Jeg har ikke prøvd de selv, men det virker fristende fordi man bør kunne slippe unna med en god del bly.

En annen sak er om det er varmt nok med 3mm på båt i Rødehavet i oktober. Jeg tror kanskje jeg ville blitt kald etterhvert, men dette er jo veldig individuelt.

Comment

Er frysepinn og med 60 minutters rødehavsdykk ble jeg ganske kald.

Er du aktiv under vann og bruker mye muskler holder du lettere varmen enn om du bare driver med strømmen og vil ha lufta til å vare lengst mulig.

Ser det er mange fine "sydendrakter" til reduserte priser på scubastore.com
      Leder i Tønsberg Dykkeklubb
      Sjekk undervannsbildene mine på
      http://community.webshots.com/user/jonbruu

Comment

Så jeg burde egentlig ha 5mm drakt? Vanntempen skal være rundt 24 grader i oktober.

Brukte shorty på liveaboard der i fjor, og det fungerte fint. (Men aner ikke hvor tjukk den var)

Comment

Det avhenger av om du er glad i å fryse... ;D

Jeg har brukt 6,5mm semidry i 22-23 grader og synes igrunn det var akkurat passelig.

Comment

Egentlig burde man vel ha en DUI 30/30 :P Sånn hvis man har 20 tusen liggende som venter på å bli brukt for en tørrdrakt i småvarmt vann.

Men jeg har en følelse av at det kanskje ikke var akkurat det svaret du håpet på

Jeg har brukt 5 mm våtdrakt i Egypt i juni med 27-28 grader i vannet er ikke det for varmt. Det kan imidlertid bli altfor varmt på land. Ulempen med disse draktene er at oppdriftsegenskapene endrer seg ganske mye og at man dermed trenger en 2-4 kg ekstra, litt på samme måte som med neopren tøddrakter.

Comment

Originally posted by henrik242 View Post
              Så jeg burde egentlig ha 5mm drakt? Vanntempen skal være rundt 24 grader i oktober.

Brukte shorty på liveaboard der i fjor, og det fungerte fint. (Men aner ikke hvor tjukk den var)
              Begrenset utvalg med to turer i Rødehavet med dykking i vanntemp 24-27 grader på høsten, men jevnt over:
              - de som hadde tynnere enn 7mm (altså 5mm) synes det ble kaldt utover dagen når dykketemp'en falt under 26 grader.
              - ingen som dykket med 7mm klaget på at de var for varme lengst sør der tempen var nærmere 27 grader.

Rundt 24-26 grader ville jeg selv helst dykket:
              TLS'en min + Xerotherm topp og bukse
              5mm våtdrakt hvis den satt som et skudd og var like "tett"/smarte patenter som f.eks Fourth Element sin Proteus serie våtdrakter

Fredrik
              www.fue.no

Comment

Dykket selv 9 dykk i Rødehavet (Sharm) forrige uke 2-3 dykk om dagen. 27-28 grader i vannet og brukte en slitt 3mm uten å fryse. Siste dykket ble gjennomført i bare shortsen og det gikk også helt greit. Selv flere av guidene som dykker daglig brukte bare rashguards.
                Jeg ville tatt med 5 mm på liveaboard men er sikker på at 3mm også hadde gått bra.
                Noen som har prøvd/sammenliknet Thermocline serien til Fifth element med neopren drakter? Erfaringer i praksis?
                Jh

Comment

Sv: Våtdrakt til dykking i Rødehavet i oktober

Det er ikke så kaldt i vannet i oktober. Reiser selv ned i oktober og har 5mm liggende der som jeg bruker fast. Veldig greit. Fryser ikke da, synes 3mm er kaldt spesielt på våren.
                  Alt går, det umulige tar bare litt lengre tid!

Comment

Jeg var i El Gouna for et par uker siden, og dykket med F.E. Proteus 5mm, og det var helt perfekt i 26-29 graders vann.

Jeg har også erfaring med F.E. Thermocline, og det fungerer bra nå vannet er varmere enn 26grader. Er det litt kaldere, så blir jeg kald etter en halvtimes tid.
                    http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Nå har jeg kjøpt en Bare Velocity 5mm på Dykkersport (fikk 20% rødehavsrabatt!). Jeg kommer med tilbakemelding temperatur og komfort ca. 29. oktober

Comment

Dykker hele året i rødehavet med 5,5 mm. Helt ok. Bruker hette mellom desember og april.

Arne M

Comment

Men man får vel leie våtdrakt av dykkersenteret om man vil? Eller er disse ikke å anbefale? For tynne?
                          Nordhordland Dykkerklubb - www.nhdk.no
                          https://www.facebook.com/groups/459715234083407/

Comment

Originally posted by Linn Pinn Dykkeskinn View Post
                            Men man får vel leie våtdrakt av dykkersenteret om man vil? Eller er disse ikke å anbefale? For tynne?
                            De gangene jeg har leid drakt utenlands har som regel passformen vært så som så.. Drake blir brukt daglig og det skal mye til å finne en våtdrakt som faktisk passer og er tight i mansjettene.

Neste gang jeg skal utenlands for å dykke blir det med egen, medbrakt våtdrakt.....
                            Sitat fra Remi i spørsmål om luftsett og ventiler

Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.

Comment

Originally posted by Linn Pinn Dykkeskinn View Post
                              Det får man. Da jeg var på liveaboard i fjor leide jeg en shorty som passet ganske bra. Siden det er seinere på året denne gangen vil jeg ha en full våtdrakt, og da mistenker jeg at det ikke er fullt så lett å finne en med god passform (iallfall til sånne som meg som ikke er standardstørrelse).

Comment

Arbeider...
                              X