Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaring med Santi e.lite?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Erfaring med Santi e.lite?

Noen som har kjøpt eller testa den nye drakta til santi?
    vil gjerne høre både positivt og negativt om den

http://www.fue.no/fue_mambo/index.ph...oducts_id=1148
    Live and let dive...

http://www.dukk.no/

Sv: Erfaring med Santi e.lite?

Prøver og ta opp tråden igjen i håp om at noen har fått noen erfaringer
    siden sist
    Live and let dive...

http://www.dukk.no/

Comment

Sv: Erfaring med Santi e.lite?

Hvis du prøver på det andre forumet så er stort sett de fleste Fue gutta der.
      De kan helt sikkert hjelpe deg.
      Ser unektlig ut som ei fin drakt.
      Kanskje i drøyeste laget når man kommer til pris.

Comment

Re: Erfaring med Santi e.lite?

Er også intr i en slik en
        E.motion skal vist nok være den letteste drakta de lager, om den blir sydd med riktig mål kan dette bli en DUI killer,
        Sikkert ikke en drakt til å krype rundt i steinrøysa med...

Fue fører ikke disse lengre det er vel bare Dykkersport i Trondheim som selger Santi?
        Enklere å ta turen til Gdansk og bestille den på fabrikken,
        Form-sydd standard utgave kommer på 6990 PLN

Fant endel info på utenlanske forum, fant mest godord om drakta. (også godord fra DUI brukere!)
        The Difference Between Love And Lust Is That Lust Never Costs Over Two Hundred Dollars.

http://www.panoramio.com/user/100945

Comment

Da var min E-motion prøvd og bestilt, et besøk på fabrikken var verd turen, bestilte en standard XLLL ! Drakta er helt utrolig lett og deilig å ha på. Hadde egentlig tenkt på silikon mansjetter men de anbefalte ikke det da ringen som måtte limes på i halsen ville gjøre denne så ellers fleksible Drakta mere stiv. Fikk en kikk inn i fabrikken de lager jaggu alt sammen der. Kutter og syr limer og tester. Kort kjede fra brukere til produkt. Sjefen (e) og salgsavdelinga sitter vegg i vegg med de som produserer.

Nå er det bare å begynne nedtellinga :-)
          Sist endret av pellesmil; 21-08-2013, 16:46.
          The Difference Between Love And Lust Is That Lust Never Costs Over Two Hundred Dollars.

Comment

Når får du drakta? Du får gi en rapport når du har brukt den litt! Hva slags drakt har du dykket med til nå?

Comment

Jeg reiste ned til Gdansk med Norwegian og tok en taxi til fabrikken, pga av at det kun går ett fly opp og ned måtte jeg overnatte.
              Fant et rimelig hotell på Hotwire, hele pakka med transport og opphold satt meg tilbake ca1500kr.

Enough prat,
              Hadde avtalt pr mail at jeg skulle komme ned og det var topp service fra første stund,
              Jeg hadde med mine 192 cm og 90kg primært tenkt på skreddersøm,
              det kunne de levere og det kostet ikke allverdens ca 1000kr, men når jeg fikk prøve en LLL (de har 16 størrelser!) så satt den som et skudd
              Om de skulle ha endret på noe på den så måtte det være å ta inn litt over overkroppen men kun på framsiden,
              Ryggen var fin lengden var bra passe, stramme lår og armene var perfekt.
              Dessuten sa de at om de tok en målsøm ville de kun ta inn litt på framsiden over brystet og la de andre være.
              Er newbie med frotzip men det var ikke noe problem å få på drakta og lukke zippen alene
              Drakta har plast glidelås som de skryter fælt av og den var ekstremt lett å lukke.
              Når jeg bøyde meg var det kjente har overhode ikke at det var en glidelås der.

Med ca 3 ukers lengre leveringstid målsøm så tok jeg en standard LLL

Videre ble det tilpassing av mansjetter, type og størrelse, warmneck type støvler og størrelse, jeg valgte en ganske
              stor av de nye flexsolen deres http://santidiving.com/new-santi-flexsole-boots/.

Videre var det en mengde valg med farger ekstra padding (jeg tok ikke noe ekstra padding da drakta er bra som standard)
              navne tag ventiler +++

Utmerket service, betalte halve summen og avtalte å komme tilbake drakta når den var ferdig.
              Leveringstiden var normalt 4 uker men ofte var den kortere.

Comment

Klikk på bilde for større versjon

Navn:	2013-09-27 18.04.06_resize.jpg
Visninger:	1
Strl:	95.5 KB
ID:	517502

Comment

Akkurat 3 uker sener var drakta ferdig,

Torsdag var det klart for bading, tok en tur til Kjøvangen, standard oppsett: 200g vams samme vekt og rig,
                  Bruker 2 x 12 og ca tot 11kg med bly.
                  Min gamle drakt var en gammal Viking gummidrakt, den har jeg moddet med bukseseler og lengre ben som igrunnen funket bra
                  Når jeg byttet ut min Bare 4mm neoprendrakt til Vikingen var jeg i himmelen, endelig litt bevegelse, perfekt passform.
                  Lykke.

Nå er ikke lykken mindre, det er større forskjell på Vikingen -> Santien enn mellom Bare -> Vikingen.

Oppsummert:

-Nr 1 når jeg skal ha på meg riggen er den mye lettere å ta på, jeg bruker plate og harness.

-Nr 2 når jeg får på riggen er det mye lettere å gå rundt med, 2 x 12 + bly veier anseelig, nå er det helt
                  kurant å gå rundt med den på ryggen og ordne med maske mm, turen fra kaia og ut i vannet var bare gøy.

-Nr 3 Uti vannet er drakta mye varmere, selv med skvis er det ikke iskaldt, fyller jeg litt luft øker komforten

-Nr 4 Nå kan jeg plutselig se ting, før måtte jeg gjerne dra litt i manometeret får å se det, nå ser jeg lommene manometret og slangen manometer slangen

-Nr 5 Det viktigste: det er minimalt med luftvandring i drakta, det er bare å fylle luft i drakta for å unngå skvis
                  (det er faktisk lite skvis i drakta) så er det bare å stupe ut i det blå, vi lå på kanten på ca 6-7 meter og falt utfor kanten der den store stenen ligger, det er vel en vegg på ca 15-20m.
                  Utfor kanten med hode først reine stage divingen, det er bare å fylle luft i drakta for å unngå skvis, selv om beina er høyest er det ingen problem, lufta fordeler seg perfekt i drakta.
                  Samme skjer når jeg går opp, kjenner at lufta i drakta ekspanderer, stresser litt for at lufta skal begynne å vandre men den gan ei, det er bare å legge seg i horisontalen så furdeler lufta seg

Det er helt klart det nærmeste jeg har kommet våtdrakt-dykking uten å bli våt.

Okidoki:

Litt om drakta:
                  Det er en Santi Emotion, drakta er den nyeste, dyreste og mest fleksible de lager den koster ca 16500i Norge og 12000 Polen
                  jeg valgte å dra til Polen å kjøpe den kun pga av at jeg ønsket å se å prøve drakta og på fabrikken har de alle størrelser både på drakter og sko.
                  16500 i Norge for denne drakta er BILLIG, problemet er at en må få drakta skikkelig tilpasset.
                  Den er laget i et Ripstop Nylon/butylen/Polyester 260 g/sqm stoff,
                  Dette er ikke noe drakt for å krype i steiner med men jeg har allerede en en drakt til slikt bruk.

I skrittet og på armene er det et mere solid stoff og den har kevlar pads på knærne.
                  Som standard kommer den med 2 store lommer som er genialt praktiske, lett å åpne og med solide jumper cords
                  http://santidiving.com/product/e-motion/

Drakta re sydd og limt, og over sømmen på innsiden er det limt et gummi kantbånd (med kontaktlim IKKE aquasure)
                  Selv om drakta er ganske tight i beina så er det ingen problem å ta den på, mye letter enn f.eks Vikingen.

Drakta er lett 3,2 kg og blir liten når en bretter den sammen, plastglidelåsen tåler mere enn metall glidelås så den er ikke kresen på hvordan en bretter drakta
                  Det tynne stoffet er vann avisende og tørker lett, mens det tykke stoffet og kevlaen suger litt vann.

Kan anbefales på det varmeste,
                  trenger du en drakt som skal brukes litt mere i ura ville jeg ha valgt feks en Espace som har tykkere stoff
                  men med litt mindre bevegelse

Løp å kjøp

Ps ser at de selger drakta på Halden Dykkersenter AS i tillegg til Havsport i Trondheim
                  Sist endret av pellesmil; 05-10-2013, 15:27.

Comment

Anbefaler Halden Dykkersenter. Jeg kjøpte min e.motion derfra, fikk den for et par uker siden. Prisen kom på ca 13600 for målsydd, da det var en 10% rabatt kampanje på gang, ellers er vanlig pris på målsydd rett over 15000. Dette er vesentlig billigere enn Havsport.
                    Når det gjelder drakten er den helt fantastisk. Utrolig lett og bevegelig, og høy kvalitet på alt av sømmer, liming, finish osv.
                    Stig

Comment

Takk for godt og grundig svar. Det frister med en ny drakt nå. Polen eller Halden....

Comment

Originally posted by sly View Post
                        Anbefaler Halden Dykkersenter. Jeg kjøpte min e.motion derfra, fikk den for et par uker siden. Prisen kom på ca 13600 for målsydd, da det var en 10% rabatt kampanje på gang, ellers er vanlig pris på målsydd rett over 15000. Dette er vesentlig billigere enn Havsport.
                        Når det gjelder drakten er den helt fantastisk. Utrolig lett og bevegelig, og høy kvalitet på alt av sømmer, liming, finish osv.
                        Stig
                        Det var jaggu billig, når jeg dro nedover så var det bare Havsport som solgte drakta.
                        13600 over disk i Norge er jo ran for denne drakta,
                        Jeg har ikke dykket med en Dui 350 men jeg har tafset på et par av de og mener Emotion er vel så god og erfaringsmessig skal ha høy kvalitet.

Comment

Originally posted by pellesmil View Post
                          Det var jaggu billig, når jeg dro nedover så var det bare Havsport som solgte drakta.
                          13600 over disk i Norge er jo ran for denne drakta,
                          Jeg har ikke dykket med en Dui 350 men jeg har tafset på et par av de og mener Emotion er vel så god og erfaringsmessig skal ha høy kvalitet.
                          Ja prisen hos Halden er ikke noe å klage på. Knall service der også.
                          Drakten har mange fine detaljer, som plastglidelås, gode lommer, flex sole skoene osv. Jeg er kanon fornøyd med drakten og anbefaler den på det varmeste til alle som er ute etter en lett og fin drakt. Blir spennende å se hvordan den holder seg med tiden, må innrømme at jeg er litt redd for at den kan gå i stykker siden den er så lett og tynn.
                          Et tips hvis man skal ha den målsydd er å ikke legge på noe som helst på målene, det blir lagt til nok fra fabrikk når de syr den. Det er også mulig å spesifisere at det ikke skal legges til noe. Men da skal man ha tungen rett i munnen og være sikker på at målene blir riktig med undertøy og alt.

Comment

Arbeider...
                          X