Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva bør jeg tenke på når jeg kjøper dykkerutstyr?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

Sv: Hva bør jeg tenke på når jeg kjøper dykkerutstyr?

Originally posted by boltit View Post
    Kos deg på kurs! Du kommer til å få det kjempegøy!

Definitivt ;D

Comment

Originally posted by OKOverrein View Post
      Originally posted by Tor87 View Post
      Når man har knapt med penger anbefaler jeg å ikke kjøpe computer. Dybdemåler med tid, max dybde og gjerne snittdybde holder lenge... Også trenger man ikke bytte batteri så ofte. Masse penger spart.
      Kan ikke skjønne at du sparer så mye penger. Klart det koster litt ekstra for en computer. Batteri holder nå lenge. Ikke koster det så mye å heller. Jeg byttet batteri i min Vyper2 nå som har vært brukt på 3-400 dykk iløpet av litt over 2 år. Det kostet 25 kroner for batteriet. Byttet det selv så da er det ikke dyrt å få det gjort. Veldig lett var det også. Har ikke sett på bottomtimeren min (Uwatec 330) om hvordan man bytter batteri, eller om det er mulig å gjøre det selv...
      Vel jeg må bytte batteri i min computer flere ganger årlig og det koster 100 spenn hver gang, om jeg gjør det selv eller ikke. Brukte noe sånt som 3000,- kr på den og foretrekker for tiden å bruke bottomtimeren som kostet mye mindre.
      Poenget mitt er at her kan man spare penger uten at det går utover sikkerheten (faktisk ville jeg argumentere for et det er tryggere uten computer, men det er en annen diskusjon), folk har dykka fint etter tabeller og dybdemålere lenge uten behov for computer.
      Blindern Akademiske UndervannsSelskap
      Oslo FridykkerKlubb

Comment

Originally posted by Rakkelfant View Post
        Keep it simple, and keep it klean

Penger spart er penger tjent! Noen ganger!

Det jeg mener du skal legge vekt på er de tingene du mest sansynlig skal ha lenge, og som faktisk er livsviktige. Om drakta de er rosa med fiolette elefanter på så overlever du fint flere hundre dykk. Om vesten eller vingen ser helt for j..... ut, men funker, so what?
        Men når du begynner se rosa elefanter under vann har bæsjen så definitivt truffet vifta!!
        Derfor,,, kjøper du brukt ventilsett med tilhørende flasker, vær sikker på at det er trykkprøvd og godkjent. Kan ikke selger levere med dokumentasjon på dette, prut ned prisen og gjør det selv! Det er din sikkerhet som gjelder!
        Har sett eksempler, da heldig vis ikke alvorlige, på at folk har kjøpt ventilsett og flasker som knapt holder mål i indre Bratislava. Litt usikker på om de dykker så mye der, men...!

Mange maser om vinge eller jakke, dobbeltsett eller singel, 300 eller 200 og gud vet ikke hva!! Finn deg det DU føler deg konfortabel med å, gi f... i hva alle vi andre mener er super viktig. De fleste av oss gir stort sett bare bort våre egne solskinshistorier 8)

Når det gjelder computeren er det greit å være på den sikre siden. Her er ikke alltid penger spart det beste. Om du sparer en høvding på å kjøpe lillebroren i serien kontra storebroren kan du være sikker på at du etter all sansynlighet angrer. Ikke sikkert, men mest sansynlig.

Men bottom line, du blir mange erfaringer rikere etter at du har kommet deg i vannet ;D

Det du bør tenke på anår du kjøper dykkerutstyr er at det enkle veldig ofte er det beste, og at hvis du kjøper kvalitetsutstyr med en gang, så kan du ha det meste av det resten av din dykkerkarriere uavhengig av hvor lang den blir. Nye gimmicker kommer hvert eneste år, men det finnes ikke en eneste grunn i hele verden til å følge de fleste av de.

Det fine med dykking som hobby i motsetning til mange andre sporter er at det ofte (men ikke alltid) ikke nødvendigvis er det dyreste som er det beste, og enda oftere trenger du ikke det dyreste selv om det pr definisjon skal være det "beste".

Kvalitetsutstyr kan du helt fint kjøpe brukt. Mye av det er i praksis uslitelig, og hvis det skulle være noe som er modent for utskiftning, så er det som regel bare en liten del.

Flasker blir stemplet når de trykkprøves, så dokumentasjon på det er ikke så vanskelig å finne

Ventilsett kan med fordel være nyservet, men det er nesten like greit å få de uservet, og så sende de på service selv. Så lenge kvalitetsventiler (ikke nødvendigvis de dyreste) vedlikeholdes har de nærmest ubegrenset "holdbarhet", men det er viktig at de vedlikeholdes.

Drakt er noe av det viktigste du kjøper. Om deet er rosa elefanter på den eller ikke har ikke så mye å si (annet enn at du nok ville fått noen litt forundrede blikk), men at det er en god drakt er viktig. og at den passer skikkelig er det aller viktigste. Lite er mer irriterende enn en for stor eller for liten drakt. Du skal ikke "ha litt å gå på". den skal passe når du har på deg det tykkeste du skal bruke under. den skal selvsagt heller ikke være for trang. Pass på at skoene passer

Computer trenger du ikke. Kjøp en bottomtimer og lær deg tabellene. Det er veldig lite vanskelig, og du skjønner mer av hvordan ting fungerer enn om du bare stoler på computeren. Her er det masse gimmicker, og det er kjempelett å bruke masse unødvendige penger.

Konkrete tips til billig og bra utstyr som du trygt kan kjøpe brukt (få noen som kan litt om det til å se over utstyret for deg):

Drakt: Skalldrakt som passer, helst med frontzip
        Ventiler: Apeks DS4
        BCD: Vinge, bakplate, seletøy for enkelflaske. F. eks Halcyon, Agir, OMS... Ikke kjøp vinge og flaske/r som ikke passer sammen, og ikke kjøp noe med masse dill på.
        Flaske: 12liter 232bar er fin
        Svømmeføtter: Tunge, stive gummiføtter uten splitt eller andre kreative gimmicker. (F. eks jetfins)
        Maske: En som passer ansiktet ditt, har lavt volum, stort synsfelt og ser kul ut 8) Ikke bruk 1500,- på maske...
        Bottomtimer: Uwatec 330 har alt du noen gang kommer til å trenge.
        Kniv: en liten skarp en til å feste på magebeltet.

Lykke til, og kjør hardt på kurset

Bjørn

Comment

Tusen takk for god info folkens

Comment

Arbeider...
          X