Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speilreflekskamera til dykking

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Speilreflekskamera til dykking

Hei
    Overveier å skaffe meg et speilreflekskamera til dykking for best mulig bilder. Et av de kameraene jeg har sett på et Nikon D5000, noen som har noen erfaringer med det?

Da kameraet vil primært bli brukt til dykking er jeg avhengig av displayet bakpå kamerat kan fungere som et linsevindu, det vil si at man er istand til å se bildet på skermen før bildet et tatt (noe som vet hva det heter på fagtermologien?) Vet at ikke alle speilreflekskameraer kan dette, noen som vet om Nikon D5000 kan? Eller hvilke andre speilreflekskameraer som kan?

Dive Safe, Dive Forever

Sv: Speilreflekskamera til dykking

Det du bør sjekke ut er hvor godt kameraet ditt takler fotografering i dårlig lys. De fleste vil jo ha litt ok bilder av dykkere i vannet med landskap og vrak etc. Personlig ville jeg nok ha gått litt opp i kvalitet da resten av utstyret er såpass dyrt at det ikke har så mye hensikt å kjøpe et "for enkelt" kamera. Tror også det kan være litt vanskelig å få tak i undervannshus til D5000 (Såvidt jeg ser så er det bare Ikelite og Easydive Leo som leverer til denne, så detrsom du vil ha et vanlig aluminiumshus så er det dårlig uvalg). For 1500 mer får du et D90 som vil være mer solid. For undervannsfoto vil det uansett være greit å holde seg til nikon ellercanon da det finnes mest utstyr til disse merkene.

Det andre du kanskje kan tenke på er om du har noen venner som har et merke og som har mye optikk. Ved å byttelåne litt utstyr med hverandre kan man spare relativt mye penger. Har du mange venner med Nikon, så velger du det. Har de canon så er det like bra.
    En oversikt over utvalg av undervannshus finnes på www.digideep.com

Rune
    Rune Edvin Haldorsen
    https://runehaldor.foto.no/

Comment

Originally posted by Mikkelsen View Post
      Hei
      Overveier å skaffe meg et speilreflekskamera til dykking for best mulig bilder. Et av de kameraene jeg har sett på et Nikon D5000, noen som har noen erfaringer med det?

Da kameraet vil primært bli brukt til dykking er jeg avhengig av displayet bakpå kamerat kan fungere som et linsevindu, det vil si at man er istand til å se bildet på skermen før bildet et tatt (noe som vet hva det heter på fagtermologien?) Vet at ikke alle speilreflekskameraer kan dette, noen som vet om Nikon D5000 kan? Eller hvilke andre speilreflekskameraer som kan?

live view eller `Direkte visning` som noen uttaler på norsk.

Live view er en funksjon noen kameraer har. Det vil si at man kan bruke LCD-skjermen på kameraet som søker. dette finnes på d5000. husk mye lys for gode bilder

Lambi
      Dykking er ingen hobby!
      Dykking er en livstil!

Comment

en gøy ting er jo at den kan filme i HD.
        ( bra du tenker Nikon )

Comment

Kanskje bedre å spørre om dette på akam forumet?

Comment

Originally posted by Kliss View Post
            Hm neppe så mange som driver med undervannsfoto der.

Hør på Rune. Sjekk først hvilke kamerahus som de fleste produsentene lager undervannshus til. Da har du flest valgmuligheter. Kjøp også hus fra produsenter som er populære, da er det mest faglig støtte å få på forumer og annet samt at det gir best andrehåndsverdi.

De mest populære nå er: Canon 550,og 7D, Nikon D300s, D90

Lasse
            www.coldwaterphoto.com

Comment

Originally posted by Leo View Post
              Trudde ikke det var så mange som bruker speilrefleks til uv foto her?

Er det ikke også en norsk nettsiden som kun driver med å selge uv fotoutstyr, mener jeg fant det når jeg lette etter hus til mitt?

Inspirasjon til trådstarter: http://www.espenrekdal.com/

Comment

www.aquaphoto.no

Originally posted by Leo View Post
                Trudde ikke det var så mange som bruker speilrefleks til uv foto her?

Er det ikke også en norsk nettsiden som kun driver med å selge uv fotoutstyr, mener jeg fant det når jeg lette etter hus til mitt?

Inspirasjon til trådstarter: http://www.espenrekdal.com/
                www.coldwaterphoto.com

Comment

Forumet på dykkesiden er genialt:P

Takket være mange gode svar, er jeg nå et langt steg nærmere et UV kamera. Blir en dyr opplevelse, men det overskygger gleden med kameraet .

Gleder meg! ;D

Takk igjen
                  Dive Safe, Dive Forever

Comment

Arbeider...
                  X