Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bytte av latex halsmansjett på neoprendrakt....

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Bytte av latex halsmansjett på neoprendrakt....

Vurderer og prøve å bytte halsmansjett på min northern diver drakt fra aqualung.
    er det noen som har prøvd å gjøre det selv på overnevnte drakt og har noen gode tips og trix?

eller er det noen som kan komme med en oppskrift på mansjettbytte som funker uansett..
    hvilket lim osv........

Er helt grønn på området, men har lyst til og teste dette selv.
    soda pop machines kill more people than sharks do.
    medlem av:
    ranasportsdykkere(www.sportsdykkere.no)

Sv: Bytte av latex halsmansjett på neoprendrakt....

Bruk søk funksjonen. Du vil finne en haug med tråder som omhandler dette emnet.

Rune

Comment

Mener jeg så noen steg for steg videoer på youtube en gang. Har søkt litt, men er litt usikker på om jeg har funnet riktig for jeg har ikke sjans til å sjekke det her jeg sitter med et mobilt bredbånd her på hytta : Men her er i hvert fall en link så kan du jo prøve å søke litt mer rundt selv hvis det ikke er bra.

http://www.youtube.com/watch?v=T7ar5...eature=related

Comment

jepp har selvfølgelig søkt her på forumet, men det er vell kansje flere og flere som har fått kompetansen til og gjøre dette.
        så da kan man få en tråd med noen nye innspill og nye tips og triks

Det meste er diskutert før, skader vell ikke å gjenta et par ting
        medlem av:

Comment

Lurt å bruke en basketball ved montering/liming av mansjetten i halsområdet for å få en fin og jevn kontaktflate, ellers ganske likt lapping av drakt.

Comment

vrenger du drakten da? og putter ballen inni?
            limer vell den nye mansjetten på innsida av drakt etter at den gamle er tatt helt bort?
            medlem av:

Comment

En del nyttig informasjon om tørrdraktreperasjoner: http://www.frogkick.nl/files/drysuit_repair_outline.pdf

Comment

Ballen som støtte så du kan bruke begge hender til å justere og trykke med, se hvordan den gamle mansjetten sitter når du tar den av, da vet du om du trenger å vrenge drakta, hårføner/varmluftpistol hjelper til å løsne gammel lim lettere.

Comment

Beste forklaringen.......se innlegg av Busdiver
                  http://www.dykkesiden.com/forum/inde...html#msg147107
                  Hvis det ikke er gøy så gidder jeg ikke
                  www.dykkerklubben.com/
                  www.aegir.no/

Comment

Jeg pleier å:

- Tre halsen på drakta, vrengt med innsiden ut, over en bøtte e.l. etter hva som passer best.
                    - Tre mansjetten over samme bøtte, med innsiden ut slik at det blir riktig når drakten vrenges etterpå, slik at mansjetten ligger slik den skal etter den er limt, dvs. med ca. 1,5 - 2 cm overlapp på drakten.
                    - Brett den delen av mansjetten som ligger i overlapp på drakten tilbake, uten å flytte mansjetten.
                    - Påfør 2 komp lim på drakten og den delen av mansjetten som du brettet opp (2 lag på gummi / latex / nylon og 3 - 4 på neopren, la limen tørke 10 min mellom hver påføring og 15 - 20 etter siste)
                    - Brett / rull mansjetten tilbake over drakten slik at flatene med lim møter hverandre rundt hele drakten, uten rynker.
                    - Press / rull rundt på mansjetten for å få god kontakt mellom limflatene.
                    (- Legg på kantbånd hvis du ønsker, og eventuelt aquaseal hvis det er lekkasje i limfugen)
                    - Strø over talkum for at eventuell overskuddslim ikke skal lime ved kontakt med noe.

Det høres kanskje litt vanskelig ut, men det er egentlig veldig lett. Når drakten og mansjetten er spent opp på denne måten unngår du folder og har full kontroll på hvor limflatene vil møtes.
                    Bjarte

Comment

Originally posted by Bjarte H View Post
                      Jeg pleier å:

- Tre halsen på drakta, vrengt med innsiden ut, over en bøtte e.l. etter hva som passer best.
                      - Tre mansjetten over samme bøtte, med innsiden ut slik at det blir riktig når drakten vrenges etterpå, slik at mansjetten ligger slik den skal etter den er limt, dvs. med ca. 1,5 - 2 cm overlapp på drakten.
                      - Brett den delen av mansjetten som ligger i overlapp på drakten tilbake, uten å flytte mansjetten.
                      - Påfør 2 komp lim på drakten og den delen av mansjetten som du brettet opp (2 lag på gummi / latex / nylon og 3 - 4 på neopren, la limen tørke 10 min mellom hver påføring og 15 - 20 etter siste)
                      - Brett / rull mansjetten tilbake over drakten slik at flatene med lim møter hverandre rundt hele drakten, uten rynker.
                      - Press / rull rundt på mansjetten for å få god kontakt mellom limflatene.
                      (- Legg på kantbånd hvis du ønsker, og eventuelt aquaseal hvis det er lekkasje i limfugen)
                      - Strø over talkum for at eventuell overskuddslim ikke skal lime ved kontakt med noe.

Det høres kanskje litt vanskelig ut, men det er egentlig veldig lett. Når drakten og mansjetten er spent opp på denne måten unngår du folder og har full kontroll på hvor limflatene vil møtes.
                      Bjarte
                      Detta va en knallfin og enkel forklaring...tnx

Comment

tipp topp tommel opp
                        medlem av:

Comment

Arbeider...
                        X