Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regulator delte seg under vann!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Regulator delte seg under vann!

Vi hadde ankra opp og fått på oss alt utstyr og hoppa uti utenfor larvik 17 juli. Som en vane tester jeg alltid at pusting fungerer som den skal både på blekkspruten og den vanlige regulatoren. Jeg hadde akkurat tømt vesten for luft og var på vei nedover. Men bare etter et par meter, så skjedde en dykkers verste mareritt. Jeg fikk ikke puste! Hvertfall ikke luft, men et realt magadrag med saltvann fylte lungene mine. Før jeg i det hele tatt klarte å tenke, sugde jeg tak i blekkspruten og holdt knappen inne, jeg hostet og harket litt mens jeg fylte vesten, og kom meg til overflaten. Til ettertanke, burde jeg droppa blyet med en gang, men når ting først skjer så... Nå må det også sies at jeg er veldig uerfaren, har vel kun 10 dykk under beltet. Når jeg tok en titt på regulatoren etterpå, så hadde gjengene skrudd seg ut, og innholdet hadde bare detti ut, og da blir det fri passasje av vann rett i munnen. Jeg fikk vite etterpå at denne typen hadde meget korte gjenger, men det ble sagt at sånne ting skal ikke skje. Hvertfall ikke med et utstyr som var på det tredje dykket...

Men det var en tankevekker på hvor fort ting kan skje, og hvor viktig en nøye kontroll av utstyret er før hvert eneste dykk. (men nå visste ikke jeg at den kunne skrues opp heller da). : Men det skremte meg ikke bort fra det, jeg håper på mange år med flotte opplevelser.

Sv: Regulator delte seg under vann!

Da hadde det vært av interesse å høre merket på denne regulatoren :-[

Comment

Merket er Coltri Sub frostsikker type, og skulle være av veldig god kvalitet, menmen...

Comment

visste ikke engang at dem laga regulatorer! gammel?
        Dykking er ingen hobby!
        Dykking er en livstil!

Comment

Kjøpte utstyret i november tenker jeg, helt nytt.. Må legge til at resten av utstyret har fungert utmerket, forhåpentligvis en produksjonsfeil bare Denne er den jeg hadde, helt lik.

http://www.coltrisub.it/EQUIPMENT/IM.../xtreme110.jpg

Comment

Skummelt! Godt det skjedde så tidlig i dykket da.
            Her lukter det reklamasjon ja.
            Medlem av Tønsberg Dykkeklubb. www.tbgdykk.no .................. UV-videoer: https://vimeo.com/user4995046/videos
            dykking - starter med en nedtur og slutter med en opptur -alltid :-) Ant.dykk: 460+

Comment

Jada, fikk en ny og bedre sak, problue.. Enda godt det skjedde så tidlig ja, fysj... Menmen en erfaring rikere

Comment

Godt er ble til en "positiv" erfaring

Comment

Ligner veldig på en kopi av en gammel Scubapro G500 ventil dette her, selve annet trinnet altså.

Comment

Kast hele dritten og kjøp noe som funker

Comment

Originally posted by Royvidar123 View Post

....snip..... Når jeg tok en titt på regulatoren etterpå, så hadde gjengene skrudd seg ut, og innholdet hadde bare detti ut, og da blir det fri passasje av vann rett i munnen.......
                      Bare for å rekapitulere for oss som har litt tregt for det; det høres ut som det var andretrinnet på primæfventilen der deksel, membran, evt utventil mm løsnet/skrudde seg ut ? Var ingen rapporter om mye bobler, så ventilen satt fortsatt fast i slangen?

Hvis det er tilfelle høres det ut som en dårlig service, eller dårlig montering av settet. Ikke nødvendigvis en produksjonsfeil.

Har også opplevt at ting har skrudd seg fra hverandre under vann. Var et andretrinn som løsnet fra slangen etter service.

-- mrr
                      -- mrr

Comment

Originally posted by mrr View Post

Har også opplevt at ting har skrudd seg fra hverandre under vann. Var et andretrinn som løsnet fra slangen etter service.

-- mrr
                        Var det den gangen "alle" skulle ha ventilene "fingertight"?

Comment

Originally posted by opperud View Post
                          Originally posted by mrr View Post

-- mrr
                          Var det den gangen "alle" skulle ha ventilene "fingertight"?
                          Nei, det var lenge før DIR var mere enn en dude i florida som pumpet jern.

Ventilsettet var en Poseidon Cyclon. Hadde akkurat skaffet ponyflaske, og den hadde en Dacor Fury venil. Ponyflasken var av stål. Dette bør fortelle om hvor lenge siden dette er.

Hendelsen det er referert til her kan imidlertid være en ventil som er strammet litt mindre enn fingertight.

-- mrr
                          -- mrr

Comment

Mrr, du har helt rett beklager feil info :-[

Comment

Working...
                            X