Announcement

Collapse
No announcement yet.

Harpun til flaskedykking...?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Harpun til flaskedykking...?

Hei!
    Jeg har en lang jæ*el av en slynge som jeg bruker til flaskedykking. Den er vel ca 2 meter, og funker bra til å fange fisk som f.eks. torsk, breiflabb, rødspette og av og til lyren, om du får komme nærmt nok.
    Men alt for ofte er det stor lyr og sei som kommer seg unna slyngen Så derfor vil jeg skaffe meg en harpun.

Men hvilken harpun egner seg til flaskedykking?

-Trykkluft eller strikk?
    -Med snelle, eller uten snelle? Hva er enklest å betjene/lade på nytt under vann?
    -Hvilken størrelse er greit til flaskdykking?

Alle tips/råd/erfaringer er hjertlig velkommen

Sv: Harpun til flaskedykking...?

Det er omtrent like lett med begge deler.
    Har brukt harpun noen ganger, men finner det lite effektivt, på grunn av at du skremmer fisken veldig mye og bare får en eller to fisk per dykk.
    Jeg ville ha kjøpt en relativt liten harpun ( eks 75 cm) da disse er forholdsvis letthånterlige og enkle å spenne.
    Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

Comment

Originally posted by Erlend Remøy View Post
      Har brukt harpun noen ganger, men finner det lite effektivt, på grunn av at du skremmer fisken veldig mye og bare får en eller to fisk per dykk.
      Jeg ville ha kjøpt en relativt liten harpun ( eks 75 cm) da disse er forholdsvis letthånterlige og enkle å spenne.
      Skjønner ikke helt hva du mener med at man skremmer fisken med harpun. Man skremmer vel fisken mer når man skal prøve å komme helt innpå med en slynge..?

Comment

Skjønner du ikke det?
        Hadde jeg blitt pekt på med en pistol, hadde jeg blitt mer bekymret enn om det var en gaffel inn i bildet... :lol:
        ;D

Comment

Originally posted by Münsterjeger View Post
          Skjønner du ikke det?
          Hadde jeg blitt pekt på med en pistol, hadde jeg blitt mer bekymret enn om det var en gaffel inn i bildet... :lol:
          ;D
          Seriøst?
          Assumption is the mother of all fuck up`s

Comment

Originally posted by MindViruz View Post
            Originally posted by Erlend Remøy View Post
            Skjønner ikke helt hva du mener med at man skremmer fisken med harpun. Man skremmer vel fisken mer når man skal prøve å komme helt innpå med en slynge..?
            Ikke harpunen, men pustingen, alle boblene skremmer fisken. Det blir omtrent som å gå på elgjakt med hornorkester...
            Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

Comment

Man skremmer sikkert noen fisk hvis man dykker med flaske og harpun, men det kommer nå litt an på hvilken fisk man er ute etter, og hvor man dykker. Jeg dykker i strøm med harpun, og hvis jeg skal skyte så er det etter rødspette, kveite og steinbit. Torsk og sei er jo heller ikke så vanskelig å komme nært nok til å skyte...

Comment

Der jeg dykker kommer jeg ofte tett innpå stor sei, og spesielt mye stor lyr. Men den ca 2 meter lange slyngen min rekker akkurat ikke fram til fisken vanligvis. Har fått noen store lyr med den, men hadde jeg hatt ett par meter lenger rekkevidde kunne jeg fått tak i mange flotte fisker på ett dykk

Så derfor lurer jeg fremdeles på om noen har noen flere tips til harpun som egner seg til flaskedykking.

1. Trykkluft eller strikk?
                2. Med snelle, eller uten snelle? Hva er enklest å betjene/lade på nytt under vann?
                3. Hvilken størrelse er greit til flaskdykking?

Comment

Originally posted by MindViruz View Post
                  1. Trykkluft eller strikk?
                  2. Med snelle, eller uten snelle? Hva er enklest å betjene/lade på nytt under vann?
                  3. Hvilken størrelse er greit til flaskdykking?
                  Jeg har strikk, og er fornøyd med det. Ingen problem å lade under vann når man lærer seg teknikken.
                  Jeg har ikke snelle, det kunne kanskje ha vært greit hvis man fridykker/skyter stor kveite som svømmer fort og langt.
                  Jeg har en 95 cm Beuchat harpun og er fornøyd med den.

Comment

Arbeider...
                  X