Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ca. pris på billig dykkersett.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Ca. pris på billig dykkersett.

Hei. Jeg er en gutt på 17 som ikke har en alverdens god økonomi. Lurer på hvor billig det er mulig å få et helt ok dykkerutstyr.

Tenker på:
    Tørrdrakt (1,74 cm høy, skostr 42)
    BCD
    Ventilsett
    Flaske (Kommenter også en ok str på flaske for nybegynnere)
    Kanskje en dykkercomputer (men lurer på om jeg skal kjøpe den på ebay)

ABC-utstyr kjøper jeg bare et sted i nærheten.

Har ikke startet på Open water kurset enda da min økonomi ikke er klar for dykkerutstyr og kurs samtidig..
    Planlegger å komme igang med en gang etter kurset og vil derfor ha økonomien til det.
    Takk for svar

Sv: Ca. pris på billig dykkersett.

Spørs hvor god du er til å prute

Du burde klare å få skaffet OK komplett utstyr til ca 10høvdinger, så må du husker på å ta service på ventilsettet og flaska hvis den må trykktestes(tre år etter produksjonsdato, deretter hvert andre år).

Uten å starte en ny popcorn-diskusjon så vil jeg si at en 10L 300bar er en fin nybegynnerflaske; 15L 232/200bar og 12L 300 bar flasker skal visstnok være gode nybegynnerflasker.

Men ta deg god tid og vent til du finner deg en tørrdrakt som passer deg og kjøp gjerne komplett fordi da er det lettere å få prisen enda litt ned.

-Mathias
    Følger av DIN-standarden.

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Comment

Hei

Det aller rimeligste er å kjøpe et komplett brukt sett. Det bør inneholde tørrdrakt, ikke våtdrakt, og den bør passe deg godt. Fordel hvis utstyret må inn på service og du leverer det inn selv. Da får du utstyret rimeligere og vet at det er nyservet når du tar det i bruk. Et slikt service koster ca. 1000-1500 kr, at etter hva som må gjøres.

Hvis budsjettet er veldig knapt, så får du "greit" brukt utstyr for 10-12K på Finn.no. Ligg unna utstyr hvor gummien på slanger og mansjetter er morkent, sprukket og dårlig. Det er dyre deler å erstatte og tyder på gammelt/slitt utstyr.

Generelt er neoprendrakt rimeligere enn skalldrakt og vams, men etter min mening dårligere.

Hva som er bra og dårlig kan du lese deg syk på det som tidligere er skrevet her i forumet. Ser ingen grunn til å starte en ny diskusjon på dette.

Liker innstillingen din med komme deg i gang med dykkingen fortest mulig etter kurset. Det er det som skal til for å kickstarte dykkekærierren.

Lykke til!

Comment

Generelt er neoprendrakt rimeligere enn skalldrakt og vams, men etter min mening dårligere.
        Ikke tenk så mye på dette. Personlig syntes jeg skalldrakt er mer behagelig, men jeg begynte selv med en 8mm neoprene
        drakt, helt ypperlig for nybegynnere!

Comment

Takk for svar folkens jeg får bare spare og spare og se hva jeg ender opp med...

I mitt område finnes det to tilbud som jeg til nå har funnet til når jeg skal ta open water kurset..
          Prisene er
          3000,- (krever at du kun har abc-utstyr... resten er inkludert)
          1750, (krever at man kjøper ABC-utstyr i klubben og dette er i tillegg til at man enten kan bringe eget utstyr eller betale 800,- for å leie et set en mnd. )
          Hva syntes dere ser best ut?
          Bør jeg kjøpe utstyr før eller etterpå?

Comment

Kjøp det etterpå!
            Det er så utrolig mange som gjør tabben å kjøpe masse utstyr først, for så
            å finne ut at dykking ikke var noe for dem, eller at det har problemer under vann generelt.
            Utlikning og klaustrofobi osv...

På den annen side nyter jeg og andre dykkere som kjøper brukt utstyr godt av slike! 8)
            Lars

Comment

Originally posted by Folkman5 View Post

På den annen side nyter jeg og andre dykkere som kjøper brukt utstyr godt av slike! 8)
              Lars
              Helt klart så moralen er; kjøp masse utstyr ;p hehe fint hvis du kjøper en halcyon 21watt cannister, for det trenger jeg til en billig penge
              http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

haha genialt ^^ fant en ok side sånn bare for gøy ^^
                sånn at jeg kjøper det som er på bildet
                og deretter pruter ned ei flaske og en tørrdrakt
                Blir nok billigere en 10k og bedre enn å kjøpe brukt som trenger milevis med service :P
                Attached Files

Comment

Noen som helst :P? Så det bra ut ?

Comment

Tipper det er Scubastore....
                    Det kommer frakt og moms til prisene.
                    Enkelte ting er billig på Scubastore, men du kan finne det billigere her hjemme.
                    De er greie å handle med og ting går kjapt
                    Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

Comment

du har riktig der ja :P det der shipinggreiene da? er det kun til norge ? :P

Comment

Som Erlend skriver må du legge på frakt (of DHL er ikke enormt billig) og 25% moms på den prisen. I tillegg tar DHL et høvelig gebyr for å legge ut tollavgift/moms.
                        Men for all del en bra nettbutikk med kjapp service.

Jeg ville forresten ikke kjøpt computer, fordi det er ikke nødvendig (dog nyttig) og ganske dyrt. Når du spinker og sparer på alt annet så gå for en billig bottom timer i stedet.
                        Hilsen Tor som ikke bruker computeren sin til scuba-dykking.
                        Blindern Akademiske UndervannsSelskap
                        Oslo FridykkerKlubb

Comment

Originally posted by martsord View Post
                          du har riktig der ja :P det der shipinggreiene da? er det kun til norge ? :P
                          Nei, du må betale frakt alle steder...

Jeg har handlet endel på Scubastore, men bare ting jeg sliter med å få tak i her hjemme.
                          Prisene er som tidligere sagt varierende, noe er billig, noe er direkte dyrt (vesentlig dyrere enn her) og det meste lite å hente på.
                          Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

Comment

Originally posted by martsord View Post
                            3000,- (krever at du kun har abc-utstyr... resten er inkludert)
                            1750, (krever at man kjøper ABC-utstyr i klubben og dette er i tillegg til at man enten kan bringe eget utstyr eller betale 800,- for å leie et set en mnd. )
                            Hva syntes dere ser best ut?
                            Alternativ 2 er best hvis det lar deg bruke det leide utstyret en stund etter kurset. Så kan du dykke videre (gjerne med folk du møter under kurs) mens du kjøper inn ditt eget. Aktiv dykking er alfa og omega!
                            Blindern Akademiske UndervannsSelskap
                            Oslo FridykkerKlubb

Comment

Tusen takk for svar folkens setter pris på hjelp

Men en ting jeg også lurer på er hvor stor er sjangsen for at jeg får klaustrofobi eller problemer med trykk ved dykking? :P jeg er sinnsykt gira og håper ikke jeg møter den veggen :P

Jeg er en person som elsker vannet og i basseng og sjø når jeg bader er jeg mer over enn under vann... er da mulighetene for at den klaustrofobigreia skal være noe problem for meg? :P

Comment

Arbeider...
                              X