Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dykkerflagg

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Dykkerflagg

Er det påbudt å ha dykkerflagg på båten, når man har dykkere under vann?
    Don't Drink And Dive

Sv: Dykkerflagg

Det er helt klart en fordel. Usikker men jeg tror ikke du blir straffet hvis flagget ikke er på plass.

Comment

http://www.scubastore.com/scuba-divi...alfa-flag/36/p

Billig forsikring. Det er kjipt å oppleve uaktsom båttrafikk og enda kjipere når du ikke har noe flagg å vise til.
      Dessuten vil flere lære hva alfa-flagget betyr hvis det blir mere brukt, som er positivt for alle dykkere olice:
      Blindern Akademiske UndervannsSelskap
      Oslo FridykkerKlubb

Comment

Jeg synes dette er en stor fordel, om det er påbudt vet jeg ikke. Siden jeg har vært meget aktiv i båtmiljøet så har jeg sett flere skumle tilfeller, ved uerfarne og uvitende båtførere. Tro det eller ei, men det er noen som tror at hvis man har heist opp flagget, så: "kanskje dem trenger hjelp? Stikker bortom og spør".
        Eller at man rett og slett ikke bryr seg om flagget og holder samme kurs og nesten stryker inntil dykkerbåten.

Så hvis fler får opp flagget og gjerne sier ifra hvis det er noen som "kommer bortom", opplyse om at dette er et "dykkerflagg" og at det bes om at det holdes god avstand og vises hensyn. + at flere og fler tar båtførersertifikatet(gudskjelov) så vil det forhåpentligvis bli færre skumle situasjoner om uvitende båtførere. olice: Så det er en stor fordel å ha en ombord som kan passe på andre båter i tillegg til andre oppgaver.

-Mathias
        Følger av DIN-standarden.

Diving
        In
        Narvik
        -Standard

Comment

Jeg og skjønner at det er en fordel, men jeg var interessert i å vite om det var påbudt.

Mest sannsynlig er det nok ikke det når det ikke er påbudt med dykkersertifikat for å dykke en gang.

JN
          Don't Drink And Dive

Comment

Forskrift om dykking inneholder et påbud om dykkeflagg, men denne forskriften gjelder kun for virksomheter som dekkes av arbeidsmiljøloven. Forskrift om tryggleiken ved sportsdykking nevner ikke dykkeflagg overhodet.

Comment

Til kapittel XIII Operasjonelle krav
              Til § 106 - Generelt
              Når dykker er nede må dette markeres med det internasjonale signalflagg «A». (Bokstavsignalet «Jeg har en dykker nede». «Hold godt klar og gå med sakte fart»).

Flagget skal vises som en skjerm og skal være minst en meter bredt ved stangen. Om natten skal flagget være opplyst.

Velges bredden ved stanga lik 100 cm, blir målene:

http://www.arbeidstilsynet.no/artikkel.html?tid=78641
              PADI IDC Staff Instructor hos http://wedivepattaya.com/

Comment

`Forskriften gjelder dykking som utføres av virksomhet som går innunder arbeidsmiljøloven, bortsett fra dykking i forbindelse med petroleumsvirksomheten`

men bør bruke det ja!
                Dykking er ingen hobby!
                Dykking er en livstil!

Comment

Sjøveisreglene, Regel 42, Hvis man ønsker å gjøre andre fartøy oppmerksom på at man har dykker nede, ooog vil at de skal holde avstand, ja da heiser man "A":

Det er jo i egen interesse og sikkerhet at man flyr flagget, påbudt iflg sjøveisreglene er det ikke så vidt jeg skjønner

Regel 42. Passering av dykkerfartøy Når et fartøy markerer med det internasjonale signalflagg « A » eller tilsvarende merket skjerm (« Jeg har en dykker nede. Hold godt klar og gå med sakte fart »), at dykker eller froskemann er nede, skal andre fartøy passere med forsiktighet, og maskindrevne fartøy skal om mulig stoppe maskinen.

Comment

...hadde engang alle visst hva dette flagget står for!

Comment

Ja, når til og med kystvakta kjører rett over boblene selv om du har flagget oppe så er det en lang vei og gå
                      Don't Drink And Dive

Comment

Originally posted by vsw View Post
                        ...hadde engang alle visst hva dette flagget står for!
                        I disse "måha båtførersertifikat" tider, blir det nok ikke noe problem....

Comment

Originally posted by Tor87 View Post
                          http://www.scubastore.com/scuba-divi...alfa-flag/36/p

Billig forsikring. Det er kjipt å oppleve uaktsom båttrafikk og enda kjipere når du ikke har noe flagg å vise til.
                          Dessuten vil flere lære hva alfa-flagget betyr hvis det blir mere brukt, som er positivt for alle dykkere olice:
                          Fornuftig sagt. Er vel greit å rydde i eget rede først. Den dagen alle dykkere bruker dette vil kunnskapen og forhåpentligvis holdningen komme hos båtførere
                          PADI IDC Staff Instructor hos http://wedivepattaya.com/

Comment

Nå som alle må ta båtfører prøven om de er 30 eller yngre er jo et godt pluss. Her får de spørsmål om dykkerflagget. Men jeg mener at alle dykkere bør ha flagget oppe hver gang de dykker på steder med risiko for at båter kan komme forbi eller over.

Remi

Comment

Problemet er at selv mange av dem som har tatt sertfikatet ikke har peiling på hva Alpha- flagget er...

Comment

Arbeider...
                              X