Announcement

Collapse
No announcement yet.

apex ventiler til viking tørrdrakt?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• noxius
    replied
    Sv: apex ventiler til viking tørrdrakt?

har bestillt SITech ventiler =) ser frem til å få nye =)

Legg inn en kommentar:

• articfree
    replied

Liker sitech sin høyprofil utventil, veldig liten sjans å få vamsen til å blokkere den

Legg inn en kommentar:

• skjelviken
    replied

Jeg har en Viking X-treme selv. Bruker vikingventiler, men har skiftet ut nippelen på inn-ventilen til standard inflatornippel. Kostet meg 60 kr. Som sagt så løser et par runder gaffateip rundt armen problemene med at vamsen roter seg inn i ut-ventilen.

Legg inn en kommentar:

• Rakkelfant
    replied

Originally posted by noxius View Post
    Takker for svar =)

ut-ventilen på viking er litt dum, da vamsen går inni hullet lufta skal ut.
    kommer sikkert litt ann på hva slags vams du bruker, men mitt første dykk med drakta, så brukte jeg en 200g vams å jeg sleit med å få ut lufta av drakta, å syntes dette er et såpass viktig moment at jeg vill gjerne bytte ut den ventilen til noe jeg føler meg litt tryggere med.

har ikke lyst på no heisatur fra 30m

en annen minus med standard ut-ventilen er at den er i "høy" profil, blir fort litt mer kronglete å ta på bcd osv.

men alt er en vanesak
    Det problemet kan du få uansett ventil! Jeg har dykket med tre forskjellige typer ventiler, og standard ventilen på X-treme drakta var den som funket best for meg! Gaffa eller maljer burde gjøre jobben før du tar skrittet til å justere ventiltypen! Jeg har lært den veien du beskriver med heisatur! Anbefales ikke!! :thumbdown:

Viking ventilene fines i flere varianter fra den sivile versjonen til den militære, så det er fritt frem å velge. Skulle du velge en annen type anbefaler jeg at du kjøper nye ventiltalerkener (hvis diameteren er feil) og monterer på drakta. Hva disse koster vet jeg ikke, men er himmla enkelt å montere! 8)

Legg inn en kommentar:

• navigas
    replied

Originally posted by noxius View Post
    en annen minus med standard ut-ventilen er at den er i "høy" profil, blir fort litt mer kronglete å ta på bcd osv.
    Noen sverger til "høy" utventil, fordi at noen mener visstnok at den "lave" utventilen kan låse seg. Send en mail til FUE, de gutta har peiling på det.

-Mathias

Legg inn en kommentar:

• noxius
    replied

Takker for svar =) da blir det sitech ventiler på meg
    jeg tenkte ikke på sånn sikkerhet som du du over her tenkte på.
    tenkte mer på at jeg har et par draktslanger ekstra, å hvis det skulle skje noe med slangen eller noe, så slipper dykket å bli ødelagt av den grunn.
    kjekt å ha en slange ekstra, enda kjekkere om den passer =)

ut-ventilen på viking er litt dum, da vamsen går inni hullet lufta skal ut.
    kommer sikkert litt ann på hva slags vams du bruker, men mitt første dykk med drakta, så brukte jeg en 200g vams å jeg sleit med å få ut lufta av drakta, å syntes dette er et såpass viktig moment at jeg vill gjerne bytte ut den ventilen til noe jeg føler meg litt tryggere med.

har ikke lyst på no heisatur fra 30m

men alt er en vanesak

Legg inn en kommentar:

• god.på.bunn
    replied

Både si tech og apex draktventiler finnes på lager hos Fue, dem har også løse nipler så du kan få brukt andre slanger .

Legg inn en kommentar:

• god.på.bunn
    replied

hei!
    Viking bruker si tech ventiler på sine drakter denne har mindre diameter en apex så apex ventilen passer ikke direkte inn uten å måtte lage større hull i drakta.

G

Legg inn en kommentar:

• articfree
    replied

Beste er jo å ha samme dimensjon på koblingen på både bcd/vinge og tørrdrakt inn ventilen

Legg inn en kommentar:

• orion
    replied

har selv viking xtreme drakt, utventilen er ikke treg hos meg. utventiler og draktinflator fås kjøpt i de fleste dykkesjapper..
    Det å ha lik nippel på vestinflator og drakt er jo forsåvidt greit, men ser ikke det sikkerhetsgreia... hvis du ikke dykker teknisk da.

Legg inn en kommentar:

• noxius
    replied

det er det som står på, men syntes ut-ventilen er altfor treg og inn-ventilen lekker + at jeg har noen draktslanger til apeks ventlier liggende, så hvis jeg bytter til apeks, så har jeg en ekstra sikkerhet

Legg inn en kommentar:

• orion
    replied

hvorfor ikke bytte til orginal viking ventil??

Legg inn en kommentar:

• noxius
    startet et emne apex ventiler til viking tørrdrakt?

apex ventiler til viking tørrdrakt?

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe apexventil som passer til viking xtream drakta?

tror jeg vill bytte inn-ventilen på brystet også, for tror den lekker litt, noen som har forslag til hva jeg burde velge her?
Arbeider...
X