Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dykkecomputer for nybegynner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

Sv: Dykkecomputer for nybegynner

Originally posted by Marulk View Post
    Da har ting ordnet seg, det ble en Suunto Zoop - bruker heller det overskytende en D9 ville kosta meg til å ta flere kurs, hehe
    Takker for alle gode råd.
    Hvor kjøpte du den? Jeg ser at dykkersport har den til 2095. Vil det egentlig lønne seg å bestille den fra utlandet, når moms og toll og frakt blir lagt på?

Comment

Originally posted by henrik242 View Post
      Originally posted by Marulk View Post
      Da har ting ordnet seg, det ble en Suunto Zoop - bruker heller det overskytende en D9 ville kosta meg til å ta flere kurs, hehe
      Takker for alle gode råd.
      Hvor kjøpte du den? Jeg ser at dykkersport har den til 2095. Vil det egentlig lønne seg å bestille den fra utlandet, når moms og toll og frakt blir lagt på?
      Lønner seg neppe i noen stor grad. Scubastore har denne til 1946,- inkl frakt og norsk mva.
      PADI IDC Staff Instructor hos http://wedivepattaya.com/

Comment

Handla rubbel og bit hos Strømsholmen, tror Zoop'en kom på ca 1700-1800 i tilbudet jeg fikk der, hva det hadde blitt uten rabatt vet jeg ikke...
        Fikk 11 gratisturer med på kjøpet etter kursing og utstyrshandel så jeg skal ikke klage
        What is asserted without evidence can be refuted without evidence...

Comment

Jeg prøver å bestemme meg for hvilken computer jeg skal velge.
          Jeg har sett på tre varianter av Suuno: Zoop, Vyper og Air, men blir ikke helt klok på hvilken jeg har mest nytte av..

Hva er hovedforskjellen på Zoop og Vyper?

Kan man få overføre data til PC på begge disse? Men da må man kjøpe en kabel i tillegg, som ikke følger med, ikke sant?

Air er jo den dyreste. Ser denne kommer i to utgaver; med og uten transmitter. Hva vil det si? Dersom jeg hadde kjøpt en Air uten transmitter, vil det si at jeg ikke kan se luftmengden på den da? Da er det jo strengt tatt ikke mye vits i.. Den med transmitter blir uansett for dyr for meg.
          Nordhordland Dykkerklubb - www.nhdk.no
          https://www.facebook.com/groups/459715234083407/

Comment

Vet ikke mye om forskjellen. Vet bare at jeg er veldig fornøyd med min Vyper. Kabel må kjøpes i tillegg ja.

Comment

Jeg har jo et åpenbart digert bias her da, men Zoop'en fungerer fint for min del.
              Kabel for overføring av data må kjøpes i tillegg også her.

Konklusjonen jeg dro etter å ha postet her, søkt etter tester på nett, snakket med erfarne dykkere og instruktører var at Zoop var riktig for meg. - Jeg er muligens en smule pedantisk av meg, hehe :P

Finner du en brukt billig Vyper så er jeg sikker på at du blir fornøyd med den også.
              Prøv om du kan få sett på aktuelle modeller ett eller annet sted, det kan sikkert hjelpe for å se hva du vil trives med.

Transmittere og slikt er sikkert et tema som de lærde strides om så det holder jeg meg unna, hehe

Comment

Er en av forskjellene at Zoop ikke har lys?

Comment

Jepp, Zoop har ikke lys, men er fluorescerende, har ikke hatt problemer med å se hva som står og har dykka i alt fra grautgrumsvann i mai til klar sjø nå i juli. Reagerte på dette selv, men etter å ha lest etpar tester så jeg at dette ikke var allverden til faktor. Selv etter å ha ligget i et mørkt skap en liten uke før etpar dykk har jeg ikke hatt videre problemer med å lese displayet.

Kjøpte forresten kabelen min her.

Comment

Det er flere forskjeller på disse computerene.
                    Her ser dere forskjellene
                    http://suunto.com/en/Products/Compar...ducts=1742;480

Comment

Originally posted by Linn Pinn Dykkeskinn View Post
                      Air er jo den dyreste. Ser denne kommer i to utgaver; med og uten transmitter. Hva vil det si? Dersom jeg hadde kjøpt en Air uten transmitter, vil det si at jeg ikke kan se luftmengden på den da? Da er det jo strengt tatt ikke mye vits i.. Den med transmitter blir uansett for dyr for meg.
                      Transmitter fungerer bl.a. som et manometer, slik at du får flaketrykket i displayet. I tillegg regner den på luftforbruk ol. på de forskjellige dybdene du er på. Mener at den forteller hvor LENGE den resterende luften du har i flaska varer med respektivt forbruk du har dar og da. Fungerer altså som en vanlig luftintegrert computer som f.eks. suunto cobra. Du bestemmer selv om du vil kjøpe vyper air med eller uten transmitter. Du kan kjøpe transmitter i ettertid hvis du har lyst til det. Transmitteren monteres på førstetrinnet(HP-utgang) som en vanlig slange, men fungerer altså trådløst. Uansett må/bør du ha et manometer i tillegg. Derfor er det viktig at 1. trinnet ditt har 2 HP utganger. Personlig synes jeg transmitter er unødvendig.

Air har som sagt i tillegg et elektonisk kompass. Dette kompasset fungerer etter min mening veldig bra og kan tiltes mye mer enn et vanlig kompass(45 grader). Et kompass bør du ha uansett, så du bestemmer selv om du vil ha ett eller to instrumenter på armen/konsoll. Jeg synes konsoll er veldig klumpete og har derfor kunn et enkelt manometer hengende på venstre side. Prismessig vil eksempelvis vanlig vyper og sk7 kompass komme på omtrent samme prisen som air. Nesten ;D

Bruker air selv og kan ikke annet enn å anbefalle denne. Hvis du vurderer vanlig vyper og et godt kompass i tillegg, ville jeg heller gått for zoop+kompass eller air. Zoop virker som en veldig grei og snop computer. Bortsett fra kompasset så har den de funksjonene du behøver.

Computer vs. bottomtimer orker jeg ikke å begi meg utpå, men det finnes gode argumenter for begge. Sikkert tatt opp tidligere på internettfora.

Comment

Et annet alternativ er Uwatec Tec 2G til 2295. Det eneste denne mangler i forhold til Vyper Air er trådløs overføring av lufttrykk, men det er få som bruker det.

http://www.fue.no/fue_mambo/index.ph...roducts_id=680

En fordel med denne er at den bruker en standard løsning for å overføre data til PC som heter Irda. Noen laptoper har dette innebygget, evt. kan man kjøpe en Irda dongle fra Clas Ohlson eller en nettbutikk. Jeg betalte vel litt over 100 kr for min dongle. Suunto kabelen er mye dyrere.
                        http://www.dykkepedia.com

Comment

Uwatecen er en fin computer, men har inntrykk at de flester buker den i BT modus. Men har ingen erfaring med den selv.

Kan ikke se at den har kompass?

Når sant skal sies, så er de fleste computere med nyere algoritmer "god nok". Derfor vil et eventuelt valg uansett kunne forsvares. Går litt mer på smak og behag.

Hadde en cobra før, som jeg byttet til fordel for air. Grunnen var at jeg ville ha en comp på armen som jeg synes var litt lettere å sjekke. Fant ut ettehvert at jeg heller ikke hadde behov for luftintegrering. I tillegg ville jeg ikke ha flere indtrumenter på armene, derfor var kompasset i air med på utfallet av avgjørelsen.

Noen har en comp/bt på hver arm(backup). Med et kompass i tillegg blir det mange instrumenter på armene. Men som sagt, smak og behag.

Comment

Originally posted by soltman View Post
                            Uwatecen er en fin computer, men har inntrykk at de flester buker den i BT modus. Men har ingen erfaring med den selv.
                            Jeg har brukt den i computer modus, fungerer utmerket. Stemmer at mange bruker den i BT modus.

Kan ikke se at den har kompass?
                            Riktig, det glemte jeg. Personlig liker jeg å ha et eget kompass.

Når sant skal sies, så er de fleste computere med nyere algoritmer "god nok". Derfor vil et eventuelt valg uansett kunne forsvares. Går litt mer på smak og behag.

Hadde en cobra før, som jeg byttet til fordel for air. Grunnen var at jeg ville ha en comp på armen som jeg synes var litt lettere å sjekke. Fant ut ettehvert at jeg heller ikke hadde behov for luftintegrering. I tillegg ville jeg ikke ha flere indtrumenter på armene, derfor var kompasset i air med på utfallet av avgjørelsen.

Noen har en comp/bt på hver arm(backup). Med et kompass i tillegg blir det mange instrumenter på armene. Men som sagt, smak og behag.
                            Jeg er nok en av de. Grunnen til to stk. er at jeg har erfart feil på dybdemålingen på Suuntoen jeg har. Veldig irriterende
                            http://www.dykkepedia.com

Comment

Har akkurat fått meg computer selv etter å ha dykket med bare BT i ca halvannet år.

For meg var det viktig å finne den enkleste mulig computeren som gjorde den jobben den skulle. Dvs. for meg så skulle den fungere greit med luft og Nitrox. At den kan laste ned loggen til PC er en kjekk bonus, men ikke noe krav. Utover dette skal den være enklest mulig når jeg dykker.

Jeg endte opp på Uwatec Tec2g. Men jeg regner med det er mange andre computere som sikkert kunne gjøre samme jobben like bra. Utslaget for meg var at min bedre halvdel hadde samme og at jeg hadde prøvd den på et dykk.

Jeg kan ikke helt se at jeg har behov for luftintegrering (har da et stort fint og meget lettlest manometer), pulsbelte (why?) eller fargeskjerm (why^2?).

Kompass på computere er vel ikke så effektivt? Har aldri prøvd selv. Men mitt Suunto SK7 kompass er meget lettlest og stødig. Ingen knapper å trykke på, enkelt og driftsikkert.

Dykka med en som virkelig ikke hadde kontroll på hva han drev med (dårlig oppdriftskontroll, høyt luftforbruk, rota med hvem han skulle dykke med osv.). Han hadde den største dykkercomputeren jeg har sett. Mista litt respekten for store og avansert computere etter det. Om han hadde brukt mere fokus på selve dykkingen og mindre på hva computeren drev med så tror jeg han hadde hatt en mye bedre dykkeopplevelse. Og kanskje hadde hatt litt bedre oversikt over det som skjedde rundt ham.

Computeren har en eneste oppgave når den er med på dykk. Den skal gjøre det enklere for meg å dykke sikkert.

Mvh
                              Bernt

Comment

Arbeider...
                              X