Announcement

Collapse
No announcement yet.

AGIR Lugh9 - 24w HID

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• AGIR Lugh9 - 24w HID

Argumenter gjerne også hvorfor/hvorfor ikke.

Edit: Endret navn på avstemmingen for å lette forståelsen fra venstrekolonna på DS. Satte også opp alternativ for "Jeg har INGEN formening" og med mulighet for å endre sin stemme. mvh Dag Deberitz, global moderator
    1,163
    JA!!!! Løp å kjøp!
    46.86%
    545
    NEI!!! Kast heller pengene dine ut vinduet....
    29.32%
    341
    Har INGEN formening!
    23.82%
    277

SV: AGIR Lugh9 - 24w HID

Ser ut som ei framifrå lykt, men med en pris på borti 10K så er det kanskje en annen løsning jeg hadde gått for, siden jeg hverken heter Gates, Trumph, Hilton, Røkke, Thon, Reitan, Trescow, Hagen eller no' sånt no' til etternavn!

Men NABO til Trescow/Hagen er jeg nå en gang. Venter nå bare på at penger skal bli smittsomt.

Noe som var mer i min prisgate var å få bygget om en defekt "#ONE-lykt" og sette på en resin-propp i enden på den der reflektoren satt og få kjøpt inn et =7cm Dragonsub lyktehode imontert 100W halogenlampe med videoreflektor. Batteriene er 10x1,2V nikkelmetallhybrid fra Yuasa (Automax AS, Oslo) på 9Ah. Dette lyser i bøtter og spann i lange 2 dykk med kontinuerlig 100W. Siden #ONE-lykta har 3-trinnsbryter kan jeg velge mellom 100W, 66W og 33W med 100W pære i! Dermed kan man spare strøm når man ikke trenger full guffe.

Siden jeg fikk tuska til meg gratis den gamle ubrukelige lykta jeg bygde om til cannister, kom det hele meg på ca 3,2K inkludert intelligent lader og mekking av batteripakka hos gutta på Automax!

Gjett hvorfor Oslofjorden ikke har fryst til de siste vintrene!
    Jo da, - Busdiver har vinterdykka mye med full effekt på lykta si!! :action5
    mvh
    Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Comment

har hatt en salvo 24w hid i 1,5 år nå, den er relativt lik agir sin lykt, og kan trygt anbefale denne!
      When Chuck Norris puts on his YBOD, everyone else dies.

Comment

Jeg brukte denne lykt når jeg var hjemme på Åland sist sommer. Hade 14 dykke med den på dybder mellom 18-50m og den virket meget bra.

Dette er en lykt som er mye brukt i Östersjön der det er totalt mörk så fort du kommer under ca 15m og sikten sjelden er bedre enn 10-15m. :action3

Det er en robust lykt som jeg deg nok med lys til å kose deg i de fleste miljöer.. med en smal spot så penetrerer lysestrålen vannet meget bra slik at den er god å kommunisere med og med en bred spot så ser du det meste du har lyst å se på.. 8)

Det er en god lykt og en god investering! Skal ta å kjöpe den selv så fort jeg finner 10 000,- noe sted...hmm... ;D
        Født og hjemme fra finsk/svenska Åland ( http://www.divealand.com ) men bosatt i Bergen!..=)

Comment

Ingen erfaring med denne lykta annet enn at jeg har sett på den. Det hele er jo bare snakk om prioritering og hvor mye du vil legge i ei skikkelig lykt. Lykta har stort sett det samme som Halcyon og Salvo sine lykter med Agir sine løsninger på enkelte ting (bryter, goodman og sikkert et par ting til) Dette er jo ting som funker for Halcyon og Salvo og det funker sikkert i Agir lykta og. Jeg har ikke sett inni lykta og vet ikke hva slags løsning de har på lokket. Om de har "dry-lid" alá Salvo eller Halcyon. Det lokket som er på den gamle Lugh lykta minner mest om Salvo sin løsning. De er sikkert tette nok om man skulle få kabelbrudd, men setter en knapp på at Halcyon sin løsning er "tettest".
          Lykta er jo ikke akkurat billig, men om man kjøper en slik lykt har du helt sikkert ei bra lykt som vil vare lenge. Man burde vel også kunne regne med gode garantier på et så dyrt produkt. Selv har jeg en Halcyon explorer og er veldig godt fornøyd med den. Kanskje ikke mest lys i 18w hid i forhold til pris, men det lyser godt nok i lange tider. Man kan helt sikkert finne lykter med mer lys til en billigere penge, men for min del var jeg lei av mer eller mindre gode løsninger og ting som gikk i stykker. Jeg er også av den mening at det er tre hovedting en bør legge penger i til dykking i mørke, kalde Norge. Tørrdrakt som passer, skikkelig lykt, og gode ventiler. Snakk med en forhandler av lykta og finn ut hva slags løsninger de har på de forskjellige tingene og gjør deg opp en mening om hva du mener er viktig. Les gjerne om erfaringer andre steder i verden også, da det sikkert er noe begrenset hvor mange det er som har dyre lykter av forskjellig fabrikat i Norge.

Comment

jeg har denne lykten selv og er strålende fornøyd! hadde den med til 70m i puddefjorden (bergen "sentrum") for noen helger siden. mørkt og j*vlig, men var lys i massevis! eneste negative med lykten er at den ikke har drylid, ihvertfall ikke det lokket jeg har. kjøpte min i sommer, så jeg har 24w pære men med gammelt lokk. fordelen med denne lykten kontra halcyon og salvo er at den har to o-ringer i lokket i stedet for bare 1 som de to andre kjører.

Comment

Originally posted by Oolon View Post
              jeg har denne lykten selv og er strålende fornøyd! hadde den med til 70m i puddefjorden (bergen "sentrum") for noen helger siden. mørkt og j*vlig, men var lys i massevis! eneste negative med lykten er at den ikke har drylid, ihvertfall ikke det lokket jeg har. kjøpte min i sommer, så jeg har 24w pære men med gammelt lokk. fordelen med denne lykten kontra halcyon og salvo er at den har to o-ringer i lokket i stedet for bare 1 som de to andre kjører.

Elisabeth Bornhofen? :firedevil:
              Født og hjemme fra finsk/svenska Åland ( http://www.divealand.com ) men bosatt i Bergen!..=)

Comment

Originally posted by Hägglund View Post
                Originally posted by Oolon View Post

Elisabeth Bornhofen? :firedevil:

Comment

Jeg har den tidligere modellen til Agir. Flott lykt Lykten har som sagt ikke drylid men prisen er også ganske mye lavere en andre lykter med samme karakteristika. Du bør også undersøke hvordan spennene på lykten kan motstå rust. Jeg synes jeg fikk rust på dem for kjapt iom at jeg alltid fersker lykta godt etter dykk.

Vis målet er en HID lykt med over 20w og bra brenntid er dette et godt kjøp. Det var i allefall lykten jeg selv ente på i januar.

Etter å ha dykket med denne lykten i 1/2 skjønner jeg mindre og mindre av dem som har kraftigere lykt. Siden jeg ønsker meg aldri mer lys, men 210min blir litt knapt til en helg med dykking. Så laderen er med. Kommer selvsagt ann på dykkeaktiviteten din, men for meg kan det bli kapt på en helg.
                  www.dykkepedia.com
                  Diving Is Required

Comment

Originally posted by AndreasR View Post
                    Du bør også undersøke hvordan spennene på lykten kan motstå rust. Jeg synes jeg fikk rust på dem for kjapt iom at jeg alltid fersker lykta godt etter dykk.
                    Leste annet sted at det er produsenten av spennene som har vært problemet, da det var en serie med klemmer som ikke var rustfrie selv om de skulle være det. både halcyon og salvo har sendt ut nye spenner til de som var berørt (siden de bruker de samme) så vidt jeg fikk med meg, tror agir gjorde det samme siden oolon fikk nye ivertfall.

Comment

Arbeider...
                    X