Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blymengde

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Blymengde

Har lest en del om emnet her på forumet, men spør likevel:

Jeg har en Nemoforce10 - 4mm neopren drakt og bruker bcd med 15liters / 200bars flaske. Bruker blybelte med skulderstropper hvor jeg har 18kg.
    På kroppen bruker jeg vanligvis ull undertøy, og foret genser.
    Jeg er 188 høy og veier rundt 92-94 kg.

Lurer litt på om jeg kan droppe litt av blyet mitt? Bruker idag alle 18 kg...
    Har ingen problemer med oppdrift egentlig, men følger jeg bruker mye luft i drakten for å justere nøytral oppdrift...

Har dere noen tips til hva jeg bør bruke?

SV: Blymengde

Det er mye snakk om å kvitte seg med bly, men poenget må da være å ha akkurat nok bly. Det betyr for meg at jeg skal kunne ta en sikkerhetsstopp uten problemer.

Det man bruker å si er at om man i overflaten tømmer BCD'en og puster normalt skal vannoverflaten ligge på nivå med masken din. Puster du ut går du da ned. Og så bruker man å si at man skal legge på 2 kg for å kompensere for luften du bruker under dykket.

Jeg har kvittet meg med bly en stund og fant tilslutt at hvis jeg på 14m hadde tømt alt, så klarte jeg meg også på sikkerhetsstoppen greit (ved å tømme de restene som ekspanderer og puste rolig/slappe av på sikkerhetsstoppen). Jeg bruker skalldrakt - vet ikke hvordan det er med oppdriften i en neoprendrakt - øker den på når man stiger?

Det er greit å erfare at det går selv med lite bly også. På Gulenturen startet jeg med samme blymengde som her i Oslofjorden (som da var trimmet ned til minimum), tross mer salt i vannet (det hadde ikke jeg tenkt på) og litt lettere flaske. Det gikk det og, men det var ikke så avslappende akkurat.

Poenget med å kvitte seg med bly er jo å slippe å kompensere med så mye luft, som så ekspanderer på vei opp. Du er mer balansert med mindre luft å håndtere. Min beskjedne erfaring er at hvis man går greit ned med full flaske, så er det også nok til sikkerhetsstoppen. Men det er ikke moro å føle at man ikke klarer å holde seg nede, så jeg synes man skal sørge for nok til at man er comfy.

Ta av to kilo av gangen og se hva som skjer, da får du ingen store overraskelser

A.
    DKTV, Hot Rod Underwater Exploders (HRUEx) og æresmedlem i "vi som ikke lukker drakta klubben", og første dykker av gullbamseordenen

Comment

Avvei deg med så tomme flasker som mulig, gjerne ned mot ti bar så får du optimal avveiing, da trenger du ikke å legge på "litt" for å kompensere for vekta av gassen.
      BlenderMid: Nitrox/Trimix blenderprogram til alle mobiler
      Sveinung K. B.

Comment

bruker en 4,5mm neoprendrakt og i tillegg noen kilo mer flesk enn deg og dykker med 10kg, og det er en del mer enn jeg trenger, så om du hopper ned til 12 så skulle du være safe, og så teste forsiktig derifra
        mvh
        Georg Kristiansen

Comment

høres trygt ut til at jeg kan gå ned noen kilo.
          tror jeg skal legge meg på 14-16 kilo forløpig. blir spennende å se hvordan dette vil påvirke dykkingen.

Comment

Originally posted by Audiophil View Post
            Avvei deg med så tomme flasker som mulig, gjerne ned mot ti bar så får du optimal avveiing, da trenger du ikke å legge på "litt" for å kompensere for vekta av gassen.
            Helt enig, best å avveie seg med så tomme flasker som mulig.

Originally posted by McGregory View Post
            bruker en 4,5mm neoprendrakt og i tillegg noen kilo mer flesk enn deg og dykker med 10kg, og det er en del mer enn jeg trenger, så om du hopper ned til 12 så skulle du være safe, og så teste forsiktig derifra
            Hvor mye bly man bruker kan ikke overføres fra person til person, der er så mange faktorer som spiller inn,
            kropsbygning
            vekt
            drakt
            vams / tøy i drakta
            annet utstyr
            nødvendig / ønsket luftmengde i drakta
            så har må nok hver enkelt person avveise seg selv, husk også at man etter noen dykk gjerne kan gå ned noen kilo

Originally posted by goddis View Post
            høres trygt ut til at jeg kan gå ned noen kilo.
            tror jeg skal legge meg på 14-16 kilo forløpig. blir spennende å se hvordan dette vil påvirke dykkingen.
            Jeg ville tatt en blyavveining selv og fortsatt derfra.

Lykke til

--

Jan H

Comment

Arbeider...
            X