Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinge/Bakplate paa PADI OW kurs

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

Re:Vinge/Bakplate paa PADI OW kurs

Takk til FUE som faktisk holder seg til emne ! Grundig svar paa PADI vs DIR utstyr. Men jeg maa nevne at vi i Norge ogsaa har norske forskrifter som sier:

Sakted fra www.lovdata.no, FOR 1994-11-10 nr 1134: Forskrift om tryggleiken ved sportsdykking:
    § 4. Sportsdykkarutstyr

Sportsdykkarutstyr skal vere konstruert og utforma slik at det ikkje fører til fare for helseskade for dykkar eller meddykkar. Dette kravet vil normalt vere oppfylt når utstyret er i samsvar med hevdvunne normer. Dersom utstyret ikkje samsvarar med hevdvunne normer, må det kunne dokumenterast at bruk av utstyret ikkje fører til fare for helseskade.

Dersom noko utstyr har risikoaspekt som ikkje er inkluderte i hevdvunne normer, skal desse vurderast særskilt.

Ein skal unngå å kombinere delar av hevdvunne normer, med mindre det kan dokumenterast at bruk av slikt utstyr ikkje fører til fare for helseskade.
    og videre
    § 9. Kandidatens utstyr

Kandidatane skal under sjødykk vere utstyrte med følgjande utstyr: dykkemaske, snorkel, symjeføter, kniv, system for oppdriftskontroll, system for flytekontroll, system for nødoppstiging, varmeisolerande drakt, pusteventil(ar), ballastvekt med hurtiglås, reservegassystem/varslingssystem, djupnemålar, manometer, kompass eller utstyr med tilsvarande funksjonar.
    Jeg tror §4 ikke er noe prob, men §9 er litt verre.
    *Ballastvekt med hurtiglaas=blybelte. Er det greit paa en OW DIR rigg?
    *[diverse] synes aa vaere tatt fra NDFs maual per 1970... Tror dette kan overstyres med §4s 'dokumentasjon'

Men altsaa: Er det noen der ute som faktisk har proevd eller har lyst til/planer om aa proeve DIR-oppsett paa grunnkurs? Spesielt Halcyon bedyrer at en riktig DIR rig vil vaere perfekt ogsaa for nybegynnere, men er dette bevist?

Jeg vil paastaa at bruk av en OW DIR rig i seg selv overhode ikke kan klassifiseres som 'teknisk' dykking. Det er tross alt bare snakk om konfigurasjon (slangefoering, valg av 'oppdriftskontroll' osv)!

Og til slutt: Kan vi vaere saa snille aa holde oss til Emnet? ??? Dette er ikke en diskusjon pro/con splitfin/forcefin og heller ikke om PADIs eksamener (som alle skal bestaas 100%! 75% er OK etter 'perscriptive teaching' paa de punktene man tok feil. Dermed faar man 100%. Men dersom man i utgangspunktet scoret <75% maa man gjoere hele om igjen, etter lesning. Men nok om det naa.)
    -Spiralis
    Plan your dive, dive your plan!

Comment

Originally posted by Fjords Uw Explorers
      Originally posted by cmas_dykker
      Hva med force fins da, funker ikke det heller...?
      Samme problemene.
      På listen til Lars kan du også legge til at sånne type føtter ikke lar deg orientere i vannet på så mange forskjelle måter og så effektivt som med mer egnete føtter. (maneuverabillity på godt norsk )
      Holder meg til split fins jeg..fornøyd med dem ;D
      Holy shit! A new day! It's a miracle!

-DIR orientert-

CMAS**og EANx + Fridykker instruktør!

Comment

Ligger ikke å krabber på bånn så jeg virvler ikke opp no særlig.....tror jeg... 8)
        Holy shit! A new day! It's a miracle!

-DIR orientert-

CMAS**og EANx + Fridykker instruktør!

Comment

Når splitfins i tillegg til disse manglende bruksmulighetene har høy pris gjenstår det kun en grunn til å kjøpe seg splitfins; trend.
          Å veie ingen fordeler mot flere ulemper er ganske enkelt.
          Knallbra! Scubapro Typhoon funker greit for meg, selv om de er eldgamle og slitne
          www.scubapixel.com

Comment

Arbeider...
          X