Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slangeføring på dobbelsett.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Slangeføring på dobbelsett.

Trenger noen tips til hvordan dere legger slangene fra 1.trinnene.
    Har kikket rundt og sett mye forskjellig, og tenkte å sjekke med dere her inne.
    Sliter litt med å få det slik at kranene er frie, og at ingen slanger kommer i klem med full vinge.

Ett par andre punkter jeg lurer litt på er:

-Hvilket 1.trinn bruker dere? (Har hørt at Apeks DS4 skal være et godt valg.)
    -Hvor høyt står flaskene? (Avst. mellom toppen av det øverste spennbåndet og overgang mellom krana og flaska)

Hvis noen har noen bilder liggende så hadde det vært fint.

Mvh Ørjan.
    Dykkefrelst Nordlænning fra Fauske (Tidligere kjent som Ørjan26) www.fauskedykk.com

SV: Slangeføring på dobbelsett.

Se her f.eks: http://dir-diver.com/en/equipment/re...g_doubles.html

Apeks DS4 er et populært valg. Gode 1. trinn til en god pris.

Mange velger å sette flaskebåndene så høyt opp som mulig på dobbeltsettet. Man får på denne måten skyvet tyngdepunktet på settet bakover. I tillegg blir det lettere å nå kranene med henda når man har på seg dobbeltsettet.

Comment

Sjekket den linken, og den var fin. Bare ser for meg problemstillingen med knekk på slangene (Merket området) når man fyller vingen. Men det er mulig jeg tar feil. Noen synspunkter?<br /><br />Ø
      Attached Files
      Dykkefrelst Nordlænning fra Fauske (Tidligere kjent som Ørjan26) www.fauskedykk.com

Comment

SV: Slangef&#248;ring p&#229; dobbelsett.

Originally posted by &#216;rjan26 View Post
        Sjekket den linken, og den var fin. Bare ser for meg problemstillingen med knekk p&#229; slangene (Merket omr&#229;det) n&#229;r man fyller vingen. Men det er mulig jeg tar feil. Noen synspunkter?

&#216;
        slangef&#248;ringen min er veldig lik den p&#229; bildet... og ja, det blir litt knekk p&#229; slangene.. spes. p&#229; inflatorslangen til vingen..&#160; p&#229; mitt utstyr blir dette den beste m&#229;te &#229; route slangen uten &#229; se ut som et juletre..

dykker med 2x7 og 2x15 med DS4 1.trinn..
        When Chuck Norris puts on his YBOD, everyone else dies.

Comment

Bruker DS4 og samme routing som du ser på, har ikke hatt noen problemer. Det er egentlig bare inflatorslangen som er litt knapp "sving" på, men har du rett lengde på slangen iforhold til inflatoren på vingen så er det ikke noe problem.

Roy

Comment

Ok, så det er hovedsakelig lp slangen til vingen som kan være litt umedgjørlig.

Fant dette bildet på Apeks sine sider. Litt vanskelig å se detaljer, men det ser strøkent ut.
            Attached Files

Comment

Bruker Apeks XTX FST førstetrinn selv, og har rutet min slik:

Slangeruting m/beskrivelse

Slangeruting med vinge montert, slanger "foran" vinge på venstre post, "bak" vinge på høyre post

Detaljer - venstre post

Detaljer - høyre post

Håper det hjalp litt.

- h
              -- Hallvard | Northsea Explorers

Comment

Originally posted by Opheim View Post
                Bruker Apeks XTX FST førstetrinn selv, og har rutet min slik:
                Mulig bildene lyger litt men kommer ikke 1 trinnene i veien for flaskekranene slik de står?

Roy

Comment

Originally posted by Kristo View Post
                  Mange velger å sette flaskebåndene så høyt opp som mulig på dobbeltsettet. Man får på denne måten skyvet tyngdepunktet på settet bakover. I tillegg blir det lettere å nå kranene med henda når man har på seg dobbeltsettet.
                  Meg som tenker feil eller ble det der litt galt? Hvis du flytter flaskebåndene opp, så flytter du tyngdepunktet ned, men kranene blir stående lavere på ryggen, og blir dermed vanskeligere å nå. Flytter du spennbåndene nedover så kommer flaskene lenger opp, det samme gjelder tyngdepunktet, men du kan kanskje teoretisk nå kranene litt enklere... Skal innrømme at jeg prøvde det selv, men flyttet dem tilbake igjen til punktet der flaskene begynner å kurve inn mot kranen (se bilde over), siden jeg fikk så mye sandsmak i munnen av førstnevnte løsning. :-)

- h

Comment

Originally posted by lon View Post
                    Mulig bildene lyger litt men kommer ikke 1 trinnene i veien for flaskekranene slik de står?
                    Nei, bildene lyger nok litt i så måte, det er ikke noe stort problem. Når jeg får masse tid til overs så hadde jeg tenkt å prøve å snu dem innover i stedet, men det får en del konsekvenser for slangerutingen (siden HP-uttakene da kommer "innerst", men eksperimentering er jo aldri feil..., så jeg er ikke helt sikker på om det ville være en bedre løsning.

- h

Comment

Det går fint a vingen "bak" begge postene.

Har man flaskebåndene helt øverst får man dytta hodet "mellom" 1.trinnene, og kranene sitter nesten rett bak øra dine
                      Attached Files

Comment

Det ser ut som om jeg får sette fastnøkkelen i sving igjen. Her er det mange bilder, og mye å prøve ut.

Må innrømme at jeg lurte litt på den der med at kranene blir enklere å nå hvis du setter flaskene lavere... Men jeg har ikke prøvd det, så der skal jeg ikke uttale meg.
                        Jeg flyttet dem 1 cm høyere, og syntes det ble bedre.

Comment

Originally posted by Kristo View Post
                          Det går fint a vingen "bak" begge postene.

Har man flaskebåndene helt øverst får man dytte hodet mellom 1.trinnene, og kranene sitter nesten rett bak øra dine
                          eni med deg i det oppsette med slanger . bruker samme oppsette selv :P

Comment

Slik ser iallefall mitt ut etter diverse diskusjoner i samme fase som du

Arnt Eirik
                            [center]IshavetsDykkerklubb
                            Berlevågnytt

Comment

Hei Arnt. Jeg var innom tråden din og kikket. Det ser bra ut

Comment

Arbeider...
                              X