Announcement

Collapse
No announcement yet.

Greit nybegynner utstyr?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Greit nybegynner utstyr?

Hallo

Kan noen si meg om dette er et greit utstyr til en grei pris for en nybegynner?
    Tenkte å dykke litt sommer/ vår /høst.
    http://www.finn.no/finn/bap/object?f...&tot=67&page=2

Hilsen carl F

SV: Greit nybegynner utstyr?

Det er ikke noe å si på dette utstyret til denne prisen. Det du evt mangler vil være en dybde måler / en enkel computer for å holde rede på tid og dybde.

Ta en titt på utstryet og evt ta det med deg på en dykkebutikk og få dem til å gå over det. Da alt utstyret er trykktestet i 2005 så må du regne med å måtte trykkteste det i år. dvs trykktesting av flasken og jeg vil anbefale deg en servic på ventilsettet. Her må du nesten sjekke litt priser hos din lokale dykker butikk. men du må iregne kostnaddene etter at du har handlet utstyret.

mvh Ouda

Comment

Tror den største bekymringen er om det er varmt nok på våren. Etter bildene å dømme har jeg selv samme Scandinavian Model Semidry. Den er i så fall ikke 3 mm som det står i annonsen men 6 mm (med 3 mm kan jeg ikke forestille meg hvor kaldt det ville vært).

Har dykket med denne drakten i 4/5 grader varmt(kaldt) vann og oppover, Det blir da fort slik at det ikke er luft eller bunntid, men temperatur som avgjør lengden på dykket, men det går an - litt avhengig av hvor lett du fryser. Her er det også viktig å huske at vannet i Norge varmes saktere enn land om våren (som du skriver at du ønsker å dykke) dykket men slik drakt i juni i fjor, m/syv grader temp var det fortsatt ikke fare for heteslag...

Jeg har ikke noe problem med å være enig med selger i at drakten fint kan brukes også på kalde høstdager, vanntempen i oktober kan fortsatt være godt over tolv grader selv om det er kaldt i været (sikkert avhengig av hvor i landet du dykker). Ellers fin drakt som jeg regner med å finne frem igjen fra skapet når tempen i sjøen bikker 14/15 grader til sommeren

mvh Nico

Comment

Finnes massee rundt om kring, så her er eit bedre forslag etter min meining

http://www.finn.no/finn/bap/object?f...7&pos=5&tot=67
        Alltid dykkeklar !

WEb cam 18 m dyp www.dykkarklubben.no

Comment

Så det er ikke en 3mm drakt men 6 altså?
          Hva koster en enkel dybdemåler da, må jo i tilfelle koble den til manometere da eller?

Comment

Hei
            Kjøp deg en bottom timer som denne, har det du trenger til enklere dykk og du kan ha den med som backup hvis du går for computer senere.
            Kan også monteres i konsoll.

http://fue.no/fue_mambo/index.php?op...products_id=85

Comment

Originally posted by mattis View Post

???
              Det er da gammelt utstyr! Flasken har reservesjalte osv.
              Neida! Det utstyret som han fant selv ser bra ut etter min mening. Finner han ut at han liker dykking etter sommeren kan man da altid få tak i en billig tørrdrakt

Hilsen Maarten (som selv skifter til semidry når vannet er varmt nok)

Comment

Vil vel ikke være noe problem å ta service på dette utstyret som jeg ser på?

hehe, luerer fælt se

Hilsen carl

Comment

Originally posted by carl21 View Post
                  Vil vel ikke være noe problem å ta service på dette utstyret som jeg ser på?

hehe, luerer fælt se

Hilsen carl
                  Nei da. Bare du betaler, så går det nok fint an å få service på dette.

Har du spurt selgere hvor gammel utstyret er?

Hilsen Maarten

Comment

Det er 6 år gammelt..

Comment

Originally posted by mrobben View Post
                      Originally posted by mattis View Post

???
                      Det er da gammelt utstyr! Flasken har reservesjalte osv.
                      Neida! Det utstyret som han fant selv ser bra ut etter min mening. Finner han ut at han liker dykking etter sommeren kan man da altid få tak i en billig tørrdrakt

Hilsen Maarten (som selv skifter til semidry når vannet er varmt nok)

Reservesjalteren er ingen problem å fjerne, og skal han ha tørrdrakt i tillegg... då blir det fort så dyrt totaltsett at vitsen er vekke med billig løysing.

Tanken min var at han burde få seg eit utstyr som han kan dykke heile året uten at vær og temperatur er med i betraktningen når han vil dykke.

Ein anna ting er om han kun vil dykke sommer så er det ok med semi dry

Ein som kun dykker sommerdykk er ein dykker som eg ville unngått å dykke med.Då er det tryggere å dykke solo....
                      Alltid dykkeklar !

Comment

Det er ingen problemer å dykke med en semidry ned til 8-10 gr i vannet.
                        Det er temp på land når du skal skifte som er problemet. (min mening)
                        Dykker helst med semi selv, men dykker tørt når det blir for kaldt i lufta.
                        Ta på en tørrdrakt når temp i luft er 15-20+ ? nei takk.

Comment

Originally posted by Rune J View Post
                          Det er ingen problemer å dykke med en semidry ned til 8-10 gr i vannet.
                          Det er temp på land når du skal skifte som er problemet. (min mening)
                          Dykker helst med semi selv, men dykker tørt når det blir for kaldt i lufta.
                          Ta på en tørrdrakt når temp i luft er 15-20+ ? nei takk.
                          Så viss ein då har begrenset med midler til å invistere i utstyr, så er det kanskje bedre å ta på ei tørrdrakt i 20 - 25 grader + :hot: enn ei semidry i 10 grader minus På/Av :kalddykker: :drukner
                          Alltid dykkeklar !

Comment

Originally posted by carl21 View Post
                            Så det er ikke en 3mm drakt men 6 altså?
                            Rimelig sikker på den avbildede drakten er 6mm. 3mm vil jeg helst ikke bruke andre steder enn i tropene når det er minst 25 i vannet 8) Shortyen som en har inne i semidry drakten er etter hva jeg husker også 6 mm, altså får en samlet 12 mm på brystet.

mvh Nico

Comment

Arbeider...
                            X