Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suunto Vytec DS

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Suunto Vytec DS

Har tenkt å handle ny computer, men lurer litt på hva dere som har kjennskap til Suunto Vytec DS har å si om denne. Fordeler og ulemper..
    AKMH Diving

SV: Suunto Vytec DS

Dette er en bra computer for vanlig sportsdykking.
    For meg gir den meg den informasjonen jeg trenger inkl integrert luft på et lite, men oversiktelig display.

Fordeler:
    - Liten og hendig
    - Batteriskift gjør du selv
    - Lett å lære, oversiktelig
    - Kan kobles til pc - logg på pc.

Ulemper:
    - kan bare ha 1 sender. Altså ikke sender på stage eller pony.

Ut på tur, aldri sur!

Comment

Driver og vurderer denne selv, og har fundert litt på akkurat det der, ja. Hvordan oppfører computeren seg da når du bytter gass på deco, i og med at det er en av feature'ne på computeren? Vil den da fortsatt oppgi rest-trykk i hovedflaskene selv om du har gitt beskjed om at du har byttet gass, eller vil den gå ned til 0 i stedet, eller på annen måte "koble ut" luft-integrasjonen? Vil jo uansett ha konsekvenser for SAC-grafen når du overfører loggen til pc'en, antar jeg?

- h
      -- Hallvard | Northsea Explorers

Comment

Har hatt Vytec en liten stund nå og virker som en grei comp. Min var en mandagsmodell så den er for øyeblikket levert inn igjen til produsent for gjennomgang av programvaren, så regner med dette blir fikset.

Et ting jeg ikke synes om, som gjerne er bagateller for noen, er at når du bruker den i nitrox modus så plusser den på 1% på blandingen automatisk. For din sikkerhet som det står i bruksanvisningen. Det er flere alternative måter å øke sikkerhetsfaktoren når du bruker nitrox, disse kan du stille manuelt selv, mener dette er mer en nok uten at comp begynner å justere sikkerhetsfaktorene på egen hånd.

mvh Roy

Comment

Originally posted by lon View Post
          Et ting jeg ikke synes om, som gjerne er bagateller for noen, er at når du bruker den i nitrox modus så plusser den på 1% på blandingen automatisk.
          Huh?? Alvorlig? Med andre ord vil den, for å sette det veldig på spissen, la deg få lenger no-deco bunntid enn gassen din egentlig skulle tilsi (blir veldig teoretisk, men dog), og ikke la deg gå så dypt som gassen skulle tilsi? Helt sikker på at dette ikke er fingertrøbbel eller en innstillings-feil? Virker usannsynlig snodig, sånn rent logisk...

- h
          -- Hallvard | Northsea Explorers

Comment

Et ting jeg ikke synes om, som gjerne er bagateller for noen, er at når du bruker den i nitrox modus så plusser den på 1% på blandingen automatisk. For din sikkerhet som det står i bruksanvisningen.
            mvh Roy
            Hæ? Dette har jeg ikke vært borti med min computer. [s]Sikker på at det står i bruksanvisningen[/s]?

Da har jeg lest det selv. Ingen problemer det, bare å taste inn 31% når en bruker 32% osv. Synes dette var et meget merkelig trekk fra suunto's side.
            Ut på tur, aldri sur!

Comment

Originally posted by tomviktor View Post
              Et ting jeg ikke synes om, som gjerne er bagateller for noen, er at når du bruker den i nitrox modus så plusser den på 1% på blandingen automatisk. For din sikkerhet som det står i bruksanvisningen.
              mvh Roy
              Hæ? Dette har jeg ikke vært borti med min computer. [s]Sikker på at det står i bruksanvisningen[/s]?

Da har jeg lest det selv. Ingen problemer det, bare å taste inn 31% når en bruker 32% osv. Synes dette var et meget merkelig trekk fra suunto's side.
              Synes også dette er merkelig og ganske irriterende. Planlegger du et dykk med beste mix og en gitt po2 så er det jo greit om du og comp er enig før, under og etter dykket. Mener det blir feil å mate feil info inn på comp for at det skal "passe" med dine egen utregninger. Er ikke dypt nok inne i deco beregningene som Suunto bruker for å si hvilke resultat dette vil gi deg. Er vel i beste fall forvirrende, og en klar feil som venter på å skje. Et annet problem jeg hadde var at MOD beregningene til Vytec ikke stemte, den ga deg alltid mindre MOD uansett om du bruke faktisk mix eller trakk fra 1% som Vytec plusset på selv. Dette var grunnen jeg sendte den i retur til produsent. Har fått over tlf at dette måtte være en feil ang MOD, så regner med at dette blir rettet opp.

Mvh Roy

Comment

hmm.. Blir spennende å se om Suunto Vyper2 får samme sikkerhets funksjon som Vytech DS..
                -Hans Fredrik-

Comment

Bra på mange måter, men, hvordan kan en egentlig planlegge dykk med forskjellige mixer på forhånd på Vytecen? Jeg har iallfall ikke funnet ut hvordan. Men så er jo bruksanvisningen for pyser også da :hot:
                  Har dykket siden før du ble født ("since the good old days when sex was safe and diving  was dangerous")

Comment

Originally posted by EANx View Post
                    Bra på mange måter, men, hvordan kan en egentlig planlegge dykk med forskjellige mixer på forhånd på Vytecen? Jeg har iallfall ikke funnet ut hvordan. Men så er jo bruksanvisningen for pyser også da :hot:
                    Bare og configurere computeren med alle mixene du har tenkt og bruke, når du da planlegger, vil den automatisk i planen skifte gass når du rammler innenfor riktig ppO2 for den gitte mixen. (skifte til 50% ved 21m f.eks, og 100 ved 6m).

Ihvertfall det jeg mener og huske da jeg lekte med planleggings funksjonen for lenge siden
                    mvh
                    Thomas H.

It's possible to defeat gravity; the only problem is all the paperwork involved.

Comment

Originally posted by Mardraum View Post
                      Originally posted by EANx View Post
                      Bare og configurere computeren med alle mixene du har tenkt og bruke, når du da planlegger, vil den automatisk i planen skifte gass når du rammler innenfor riktig ppO2 for den gitte mixen. (skifte til 50% ved 21m f.eks, og 100 ved 6m).

Ihvertfall det jeg mener og huske da jeg lekte med planleggings funksjonen for lenge siden
                      funker bra, men på et virkelig dykk bytter den ikke automatisk. det gjør den bare når du sitter og simulerer. når du har lyst til å bytte til en av de andre gassene som er lagt inn, trykker du bare på en knapp og så kan du velge hvilke hvilken gass du vil bytte til. den viser bare gasser som er innenfor ppO2.

Comment

Originally posted by mezzo View Post
                        Har tenkt å handle ny computer, men lurer litt på hva dere som har kjennskap til Suunto Vytec DS har å si om denne. Fordeler og ulemper..
                        Vytecen er av de bedre computerne til vanlig sportsdykking. Den gir gode muligheter til nitroxdykking og er av de få som tillater to decogasser med 02 opp til 99 prosent. Hvorvidt man har bruk for det er en annen historie. Den gir all informasjon man behøver og litt til. For lett decodykking funker det også greit, men i praksis tror jeg aldri du kommer til å bruke denne computeren med to decogasser hvis du noen gang begynner med denne typen dykking. Den har også mulighet for trådløs sender så er du opptatt av ekstrautstyr er det jo mulig.
                        Jeg har den selv og er svært fornøyd, men til mixdykk brukes den kun som bottomtimer.

Steinbiten
                        Julekalenderkonge

Comment

Arbeider...
                        X