Announcement

Collapse
No announcement yet.

10L 300bar vs 15L 300bar

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

SV: 10L 300bar vs 15L 300bar

Jeg har hatt 15/300 en stund og er veldig fornøyd. Rimelig løsning for mye luft.

I forhold til 15/200 sparer jeg ca 7 kg bly, så jeg tror ikke det er særlig stor endring på den totale vekten, flyttes bare fra belte til flaske.

Litt mer nøye med å feste flasken skikkelig... den er tung og jeg har en gang opplevd at den løsnet litt...

Comment

http://www.subaqua.co.uk/cgi-bin/cyl...i?units=metric

Her er iallefall et program som regner ut alt man vil vite om flasker.

Selv så gikk jeg fra 10-12 kg bly med 15:200, til 4-5 med 15:300. så at den er ganske mye mer negativ er negativ er det vel ingen tvil om.

Det at man blir topptung kan vel til dels reguleres ved å senke flasken en tanke. Fikk bedre trim men da kom flasken såpass langt ned at foten hvilte på kors-ryggen / øvre del av rumpa. Noe som kan bli ubehagelig etterhvert.
      Dykking er gøy! Synd at man ikke har tid til å gjøre det mer.....

Comment

15/300 er tung som et udyr, flaska veier 24,7kg TOM, pluss på ca 6kg med luft så er du på ca 30kg, før du begynner med bly.

Jeg har en og kommer nok ikke til å bytte med det første, jeg er en stor kar på 193cm, og 110kg, og bruker en del luft.....

15/300 har du masse luft, men er nok enig i at en 15/232 er mer Luft pr kg flaske.
        Men jeg klarer nesten alltid 2 dykk på 45-50 minutter på flaska mi. Greit om en skal på båttur uten kompressor......

Så jeg sier, finner du en flaske til en hyggelig pris, GO for it.

Vet det står en på drammen dykkesenter, var der og leverte min for trykktestng i dag. Sto broren der gitt.....

2mas

Comment

Jeg begynte å dykke med 15x232, så ble jeg overtalt av noen kompiser til å være med å kjøpe 15x300 for å få lengre dykk, evt. 2 dykk på en flaske! Var en del skeptisk til å begynne med, fordi jeg hadde hørt så forskjellig om den store og tunge flasken. Etter å fått justert blymengden riktig, så syntes jeg det er helt grei og fin flaske! Men jeg tok ikke å solgte den gamle flasken før jeg var sikker på at det var 15x300 flasken jeg ville dykke med! Så min erfaring angående 15x300 så må det prøves, fordi alle har så forskjellig mening om den er bra eller ikke. Så lån deg en og prøv, før du bestemmer deg.

-Arve
          Tilfeldig sideDykkepedia.
          ...alt om dykking.

Comment

Arbeider...
          X