Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva synes dere om integrert bly i BCD?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

SV: Hva synes dere om integrert bly i BCD?

Originally posted by tomviktor View Post

Forresten så har DUI et bly-belte med seler som fungerer, ville vurdert dette beltet!
    Snakker vi alternative løsninger som belte, ville jeg absolutt sett på
    Hydrotech sine belter, med eller uten seler(de med seler har selvsagt utløsningmekanisme).

Arnt
    [center]IshavetsDykkerklubb
    Berlevågnytt

Comment

Takk for all input!
      Det har aldri vært et problem at blyet ramler ut, snarere at det er umulig å få ut, særlig i vannet. Litt av poenget er jo at man i enkelte situasjoner skal kunne dumpe blyet. Løsningen blir nok å halvere blyet i posene, noe som nok gjør de lettere å ta ut, samt supplere med et vanlig belte. Gjerne feste noen kg på riggen også, men jeg er av den formening at på land vil jeg ha så lett rigg som mulig, så jeg er ikke så sikker på den. 2x10 er tungt nok som det er, men 2x7'en kan sikkert romme noen kilo. Vi får se!

Comment

Originally posted by Fossdal View Post
        Takk for all input!
        Det har aldri vært et problem at blyet ramler ut, snarere at det er umulig å få ut, særlig i vannet. Litt av poenget er jo at man i enkelte situasjoner skal kunne dumpe blyet. Løsningen blir nok å halvere blyet i posene, noe som nok gjør de lettere å ta ut, samt supplere med et vanlig belte.
        Jeg forstår ikke helt hva du mener her.
        Under vann skal man da ikke "ta ut" blyet på samme måten som man legger den i lommen. Det er vel bare å dra i en strop, så detter blyet ut? Har det da noe å si hvor mye bly du har med?

Gjerne feste noen kg på riggen også, men jeg er av den formening at på land vil jeg ha så lett rigg som mulig, så jeg er ikke så sikker på den. 2x10 er tungt nok som det er, men 2x7'en kan sikkert romme noen kilo. Vi får se!
        Du må da ha med en bestemt mengde bly for å komme ned uansett. Hvor du da fester blyet har vel lite å si?

Hilsen Maarten

Comment

Klarer ikke å holde meg unna denne diskusjonen. Så da så....
          Vel etter å ha dykket en del år med integrert bly så er jeg på tilbake til en løsning som inkluderer blybelte. Hvorfor?
          Dersom du må av med flaskesettet under dykket, hvor påkldening forøvrig er vams og en 3-5 mm tykk neopren drakt......Da er du rimelig belastet med oppdrift uten bly innåt kroppen. Ergo min filosofi er et blybelte som gir meg tilstrekkelig kontroll undervann, samt mindre bly i vesten.
          Klart! Det blir en ekstra sak det å få kvittet seg med alt blyet. Uansett så vil du ved å dumpe belte eller integrert vestblyet få en tilstrekkelig oppdrift og event. dumpe videre på opptur dersom nødvendig.

Vel vel, det var mine tanker........blir vel nedsablet nå...........men dette er ihvertfall mine erfaringer.

TAH
          DIM/DIY

Comment

Originally posted by mrobben View Post
            Takk for all input!
            Det har aldri vært et problem at blyet ramler ut, snarere at det er umulig å få ut, særlig i vannet. Litt av poenget er jo at man i enkelte situasjoner skal kunne dumpe blyet. Løsningen blir nok å halvere blyet i posene, noe som nok gjør de lettere å ta ut, samt supplere med et vanlig belte.
            Jeg forstår ikke helt hva du mener her.
            Under vann skal man da ikke "ta ut" blyet på samme måten som man legger den i lommen. Det er vel bare å dra i en strop, så detter blyet ut? Har det da noe å si hvor mye bly du har med?

Gjerne feste noen kg på riggen også, men jeg er av den formening at på land vil jeg ha så lett rigg som mulig, så jeg er ikke så sikker på den. 2x10 er tungt nok som det er, men 2x7'en kan sikkert romme noen kilo. Vi får se!
            Du må da ha med en bestemt mengde bly for å komme ned uansett. Hvor du da fester blyet har vel lite å si?

Hilsen Maarten
            Jeg har kansje vært uklar...
            Problemet er at med denne BCD'en sjer det ikke så mye når man drar i stroppen. Dette er nok et resultat av at det er for mye bly i lommen.

Som jeg sa, så spiller det ingen rolle hvor man har blyet under vann, men på land vil jeg ha så lett utstyr som mulig, da blir det vel litt feil å feste 10 kg på flaske settet, som veier 30 kg fra før?

Så jeg har vel komt fram til samme løsing som Catfish m/flere!

Comment

Originally posted by tomviktor View Post
              Originally posted by rune5 View Post

Mer behaglig er det også
              Mer behagelig enn hva? Det er IKKE mer behagelig enn f.eks en stor kile i riggen og 2 kg i et belte!
              Jeg har 6 kiklo på beltet, og et 3,6 kilo negativt cannister på magebeltet, og kunne ikke tenke meg å bytte tilbake til integrert bly som jeg hadde før jeg bytta til stål og harness.
              Integrert bly er det bare træl med.
              Life is a Beach
              and Then You Dive

Comment

Har prøvd begge deler, men jeg føler meg mest komfortabel med tradisjonelt blybelte som jeg har 10 kg i.
                Leaving only bubbles and taking away only memories - en smart person sa dette.

Comment

Jeg har akkurat begynt med integrert bly, og anser dette som bedre for meg, da jeg brukte 16-18 kg i belte før. Dette kunne av og til gi ryggsmerter ved flere dykk etter hverandre. Når det nå ikke ligger direkte på hofter eller rygg, merker jeg ingenting
                  Men vær nøye med å finne en vest som er komfortabel nok,
                  som har en god låse/slippe mekanisme og som er lett å ta på.

Håper dere finner en løsning som passer dere!

Liss-M

Møtes på bunnen Og tar det derfra!

Comment

Originally posted by catfish View Post
                    Klarer ikke å holde meg unna denne diskusjonen. Så da så....
                    Vel etter å ha dykket en del år med integrert bly så er jeg på tilbake til en løsning som inkluderer blybelte. Hvorfor?
                    Dersom du må av med flaskesettet under dykket, hvor påkldening forøvrig er vams og en 3-5 mm tykk neopren drakt......Da er du rimelig belastet med oppdrift uten bly innåt kroppen. Ergo min filosofi er et blybelte som gir meg tilstrekkelig kontroll undervann, samt mindre bly i vesten.
                    Klart! Det blir en ekstra sak det å få kvittet seg med alt blyet. Uansett så vil du ved å dumpe belte eller integrert vestblyet få en tilstrekkelig oppdrift og event. dumpe videre på opptur dersom nødvendig.

Vel vel, det var mine tanker........blir vel nedsablet nå...........men dette er ihvertfall mine erfaringer.

TAH
                    Er en slik løsning jeg skal prøve ut, litt i belte for å avlaste riggen i overflaten. Og litt i droppbare blylommer for å integrere bly i riggen.
                    Silt er for uvitere!

Comment

Arbeider...
                    X