Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva synes dere om integrert bly i BCD?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Hva synes dere om integrert bly i BCD?

Siden min samboer er gravid, har jeg nå tilgang til hennes dykkerutstyr, og siden det er noe mer moderne enn mitt, var jo dette stas. Men de integrerte blyposene imponerte lite. De var så vanskelige å dra ut at jeg tror det skulle blitt problemer med å få de ut i en krisesituasjon. Jeg tok på mitt eget blybelte og dykket med det. Min samboer kommenterte at hun også synes det var "krøkkete" å få ut blyet. Har vi da for mye bly i lommene? er vesten i så fall for lite? Den kjennes veldig behagelig på, borsett fra at blyet er vanskelig å få ut. Hadde tenkt å bare kjøpe belte og bly til henne, men hva mener dere? Er dette vanlig?
    Tanker om integrert bly kontra blybelte?

SV: Hva synes dere om integrert bly i BCD?

her er det veldig store forskjeller fra vest til vest, jeg for min del, bruker begge deler selv om bly lommene er veldig enkle å greie å bruke
    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid

Comment

Hadde du vesten på når du tok de ut?

Hvilken vest er det?

Vanlig borrelås feste på de eller?

Comment

Har dykket flere år med integrert bly, først i en Uwatech Hercules vingevest så i en
        Black Diamond vingevest. Den første hadde en tendens til å få fort utslitte borrelås,
        så de ble festet med to sting hos meg.. ramlet forøvrig aldri ut, hverken før eller etter.

Black Diamond'n funket også fint flott med int. bly, og inntil jeg faset den helt ut
        ble det alltid dykket med int. bly. Kan tenke meg ca. 350+ dykk uten å miste lommer.

Har kun brukt blybelte på kurset og etter det alltid brukt integrert, eller som nå, fastmontert bly på riggene.

Arnt Eirik
        [center]IshavetsDykkerklubb
        Berlevågnytt

Comment

Hadde en liten opplevelse på dette tidligere i vinter.

Den jeg dykket med hadde et "klikk" og skinne system på vesten (Mares?),

på vei ned ankerkjettingen suser den ene blylomma forbi meg og lander i mudderet ti meter lenger ned.

Buddy kommer seg ned, og vi starter arbeidet med å få inn blylomma igjen.

DET VAR IKKE LETT.

Altså, man måtte da få den først inn i et spor, deretter måtte man trykke inn to knapper, for til slutt feste det hele til en knott. Uten å vite dette på forhånd var det umulig å få festet lomma på ny, og vi endte med å legge blyet i lomma.

Det viser seg da når vi kommer opp at det er tilnærmet umulig å få blylomma i vesten når han har den på kroppen, mens en "slapp" vest gjorde det mulig å feste blyet.

Vedkommende byttet til blybelte etter denne hendelsen.

Selv har jeg borrelåslommer, og det er bare en ting å si. Keep it simple stupid...

Comment

Det er nå kjekt å slippe å ha alt blyet i belte når man dykker tørt med tykk vams osv. Det fordeler vekten bedre rundt. Jeg har fire kilo i belte, resten i Maresvesten. Man må være nøye med å feste disse lommene riktig i sporet (skinnen) inni vesten, men så sitter de godt. Jeg har aldri mistet blylommene, men vet om en annen med samme vest som mistet to. Jeg mistenker'n for å ikke å fått lommene godt på plass i vestsporet.

Jeg synes ikke "klikk" mekanismen er komplisert, men hvis man ikke er kjent med den skjønner jeg at det kan bli plundrete.

A.
            DKTV, Hot Rod Underwater Exploders (HRUEx) og æresmedlem i "vi som ikke lukker drakta klubben", og første dykker av gullbamseordenen

Comment

Jeg har akkurat kjøpt blylommer for integrert blt til vingen min. (Så det svarer vel på min generelle instilling til problemstillingen)

Jeg tror det er veldig forskjell på systemene som brukes for integrert bly. Jeg var veldig fornøyd med blylommene jeg hadde på den gamle jakkevesten min, så lenge jeg hadde mine egne blyplater inni. Det jeg ikke likte var at lommene hadde problemer med å holde på små blyklosser (i syden). Rett som det var hang blylommen en halv meter under meg i en stropp. (Vridde seg ut av ytterlommen selv om festeklipset hele tiden var lukket)

Tror derfor svarene du får på dette er veldig avhengig av sysemet folk bruker, og blyet som er inni. For Scandinavian Model jakkevester vil blyplater med samme form som lommen, og bøyd for å ligge inntil kroppen, gjøre stor forskjell.
              http://www.flickr.com/photos/haraldr...7600000795849/

Comment

Can't stand it. Får for mye svai (og dermed smerter) i ryggen ved dette systemet. Litt bly i et belte, samt litt i riggen så er jeg fornøyd

Forresten så har DUI et bly-belte med seler som fungerer, ville vurdert dette beltet!
                Ut på tur, aldri sur!

Comment

Originally posted by Danke View Post
                  Hadde en liten opplevelse på dette tidligere i vinter.

Den jeg dykket med hadde et "klikk" og skinne system på vesten (Mares?),

på vei ned ankerkjettingen suser den ene blylomma forbi meg og lander i mudderet ti meter lenger ned.

Buddy kommer seg ned, og vi starter arbeidet med å få inn blylomma igjen.

DET VAR IKKE LETT.

Altså, man måtte da få den først inn i et spor, deretter måtte man trykke inn to knapper, for til slutt feste det hele til en knott. Uten å vite dette på forhånd var det umulig å få festet lomma på ny, og vi endte med å legge blyet i lomma.

Det viser seg da når vi kommer opp at det er tilnærmet umulig å få blylomma i vesten når han har den på kroppen, mens en "slapp" vest gjorde det mulig å feste blyet.

Vedkommende byttet til blybelte etter denne hendelsen.

Selv har jeg borrelåslommer, og det er bare en ting å si. Keep it simple stupid...

En VIKTIG ting med dykkerutstyr er jo akkurat å sette seg inn i hvordan det funker. Mares sin patent ser enkel og grei ut når du lærer trikset. Men det krever en viss innsats for å lære seg dette..... > >
                  Sitat fra Remi i spørsmål om luftsett og ventiler

Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.

Comment

Hadde int. bly i mine første to vester, men kan ikke si at jeg likte løsningene noe videre.. hørtes knall ut å slippe beltet, men i praksis ble det en del knot. blyet holdt seg på plass i lommene (duct-tape) og kunne lett dumpes, men plasseringen av blyet var heller knotete, og jeg måtte ofte kjempe litt dersom jeg ville være rettoppogned i vannet.
                    "Dont worry about what anybody else is going to do; the best way to predict the future is to invent it"
                    -Alan kay 1979

Comment

Aldri hatt problemer med integrert bly.
                      Mer behaglig er det også

Rune

Comment

Jeg hater det...
                        -Bly som "henger og slenger" under magan på meg, og som endog dytter meg på trynet i overflaten fordi alt sammen havner foran (Spes. med 15L/200 bar).

Det er klart at en som absolutt må ha 16-18 kilo bly for å komme seg under vil slite en del om han skal ha alt dette i et belte. Men med utgangspunkt i en mer fornuftig (trening gjør mester) blymengde så foretrekker jeg vanlig blybelte 5 til 1 framfor integrert.

Det beste er jo å dele det opp, feks med litt fast og resten i vanlig belte. Jeg har kun 4 kilo i mitt belte. Dét er helt prima å dykke med!

Comment

Originally posted by rune5 View Post

Mer behaglig er det også
                          Mer behagelig enn hva? Det er IKKE mer behagelig enn f.eks en stor kile i riggen og 2 kg i et belte!
                          Ut på tur, aldri sur!

Comment

Originally posted by Kompressor View Post
                            Det er klart at en som absolutt må ha 16-18 kilo bly for å komme seg under vil slite en del om han skal ha alt dette i et belte. Men med utgangspunkt i en mer fornuftig (trening gjør mester) blymengde så foretrekker jeg vanlig blybelte 5 til 1 framfor integrert.
                            OT VARSEL - OT START:
                            Det med "fornuftig" blymengde kan nå slå feil andre veien også. Jeg har lest så mye om å redusere blymengden her, at når jeg gikk opp i volum i vinter (mer klær + noe ekstra julepadding), så la jeg ikke til bly (til de tretten kiloene jeg bruker å ha). Det gjorde at jeg sleit fælt på slutten av dykkene, rundt 10-5 meter. Med ny tykk vams valgte jeg nå å legge på to kilo - og plutselig falt alt til ro.
                            OT SLUTT

Gitt at man ikke snakker om vinge vs vest, og bla-bla-bla om det, men om vest med eller uten integrert bly, så synes jeg løsningen med litt (4kg) i belte og resten i blylommer er optimal. Men det sa jeg kanskje allerede?

A.
                            DKTV, Hot Rod Underwater Exploders (HRUEx) og æresmedlem i "vi som ikke lukker drakta klubben", og første dykker av gullbamseordenen

Comment

Jeg har brukt alt bly'et i vesten min (Zeagle Tech) og er veldig fornøyd med det. Dvs 2 * 4 kg bak ved flasken og 2 * 2 kg foran. Det gir en mye bedre flytestilling for meg enn å ha alt på beltet.

Har gått over til vinge + bakplate i det siste og da er beltet tatt fram, skulle gjerne hatt noe fastmontert på dobbeltsettet også...

Comment

Arbeider...
                              X