Announcement

Collapse
No announcement yet.

tørr-våtdrakt?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• tørr-våtdrakt?

Hallo

Skal gå til innkjøp av dykkerutstyr, og lurer på om jeg skal kjøpe tørrdrakt eller våtdrakt, 7mm.
    Leste i kursboka at ved under 18 grader var det tørr-drakt som man måtte bruke.
    Men har hørt om mange som dykker med våtdrakt på våren og høst. Er jo en ganske stor differeanse i pris på tørr og våt og.
    Jeg selv kommer nok til å dykke litt på våren men blir vel mest sommer...

Hva bør jeg kjøpe?

Mvh carl

SV: tørr-våtdrakt?

Jeg ville ha gått for tørr. Ingen grunn til å fryse når man kan være tørr og varm.

Det kan jo være fint å ha muligheten til å dykke hele året. Vinteren er høysesong for de fleste, da er sikten best. Det er ikke spesielt varmt i vannet om våren. Kaldest er vel mars-april. Med våtdrakt blir det ganske begrenset når du kan dykke. Og hvis du er med på lange båtturer kan det nok bli kaldt å sitte i en våtdrakt.

Men spørs jo om du er frysepinn eller ikke. Noen dykker vått om vinteren uten å fryse.

En annen ting å tenke på er hva slags dykking du kommer til å drive med. Hvis du blir fristet til å ta noen videre kurs i retning dyp og vrak så bør du absolutt gå for tørrdrakt.

Comment

Er jo bare en fattig student så hadde ikke tenkt å legge mer enn 12-13000 i utstyr da.. Får vel ikke noe pakke som er så billig me tørr-drakt?

hilsen carl

Comment

Du kan jo evt. vurdrere brukt utstyr. Selv kjøpte jeg komplett, nesten ubrukt utstyr for 10.000 kr. En tørrdrakt i god stand bør du kunne få for 3000.

Eller gå for våtdraktpakke hvis det passer best for økonomien nå og heller skaffe tørrdrakt senere

Comment

Tørr!!! Ikke noe å diskutere. Kjøp en skalldrakt med frontzip (glidelås foran). Det ligger til enhver tid flere til salgs her på siden. Bruk litt penger på en ordentlig drakt og en ok vams. Bruk også litt på noen ordentlige ventiler. Tenk på servicekostnader når du kjøper disse.

Ellers enig med Caro over. Mye fint utstyr til salgs på bruktmarkedet hvis pengene er begrenset. På generelt grunnlag vil jeg råde deg til å være jævelig skeptisk til utstyrspakkene som tilbys fra forskjellige dykkesentere. Her er det utrolig mye ræl som pakkes inn og tilbys som "det beste som er laget". Hvis noen forteller deg at dette er det beste utstyret som finnes, er det sannsynlig at det er feil. Det bra utstyret selger seg selv.

Comment

Hei. Jeg kjøpte brukt utstyr, med semi-tørr drakt denne holder i vann som ikke er mye under 7-8 grader. men når du skal opp og skifte eller sitte i båt så er det ikke veldig behagelig akkurat. derfor sonderer jeg terrenget får å kjøpe meg en tørrdrakt.
            Det frister ikke noe særlig å hoppe uti på vinteren uten tørrdrakt, så var jeg deg så ville jeg gått for det, hvis du har muligheten økonomisk.

Comment

Kjøp tørrdrakt, selv om det er litt dyrere. Du kommer IKE til å angre! Det gjør du derimot når du prøver å selge en pent brukt våtdrakt om et år, fordi du har oppdaget av du MÅ har tørrdrakt...

Mvh Christian
              www.scubapixel.com

Comment

Ja det er jo ingen tvil om at du bør kjøpe tørrdrakt..finner jo billige brukte på f.eks finn.no og her på dykkesiden

Comment

Jeg har begge deler, og dykker vått om lufttemperaturen tillater det, fordi våtdrakt gir mindre vannmotstand, og enklere oppdriftskontroll.

Ja, jeg mente lufttemperaturen. Det er nemlig usansynlig kaldt å skrelle av seg en våtdrakt etter dykk, hvis det ikke er bra vær. Å dykke to dykk i våtdrakt er bare aktuelt for meg om det er 20 grader ute.

Kjøp begge deler :P det er helt klart det beste.

Hvis du må velge: Selvsagt tørrdrakt.
                  http://www.flickr.com/photos/haraldr...7600000795849/

Comment

som uv-jæger dykker jeg jo altid med våtdrakt så jeg vet jo ikke bedre, i helgen har jeg haft to dykk, lørdag ca. en time og søndag ca 1.20min begge i 5grader, min drakt er en omer mimetic 6,5mm open cell, drakten er egentlig "varm" nok, det er mine fingerhandsker som blir kalde, det du vinder på med en våtdrakt er bevægelighet og muligheten for at bruke den til annet end flaskedykking, jeg tror dog at du bør låne deg en drakt og hoppe en tur i sjøen, den er vel på sit kaldeste nu så du kommer til at få en ide om det er noe.
                    du skal huske at tage ind i din betrakning at neoprenen komprimeres under tryk og du mister derved et par millimeter og derfor noget af isolasjonsevnen, som fridykker/uv-jæger er der her snak om kortere perioder i dybden, men hvis du skal klare længere tid blir det fort kaldt, vi har den luksus at vi ikke skal vente på dekomprimering hvilket kan bli ganske pyton hvis du fryser.

hc

Comment

Arbeider...
                    X