Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fylling av dobbeltsett

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Fylling av dobbeltsett

Hei!

Er ganske ny innen dykking og lurte på hvordan en fyller på et dobbeltsett. Fyller man hver enkelt flaske og har isomanifolden stengt eller kobler man f.eks kun til høyre post og har isomanifolden åpen slik at luften også vil komme over i den andre flasken?

Når en dykker med dobbeltsett og følger med på manometeret så hvis en måtte hatt stengt av isomanifolden ville vel trykket vært det samme? På enkeltflaske har jeg som regel at jeg avslutter dukket når flasken er på rundt 40-50 bar. På en 10 l flaske vil jeg da ha 400 l luft igjen men hvis jeg da gjør dette på et D12 sett så vil jeg jo ha nærmere 1000 l luft igjen så sant begge flaskene er i bruk slik de er så sant en ikke har vært uheldig å måtte stengt av isomanifolden. Kan dykket da avsluttes med rundt en 20-25 bar igjen?

SV: Fylling av dobbeltsett

Jeg ville gjort det s¨lenge man er innafor tabellgrensene.
    Grunnen at menn tenner på kvinner i lakk og lær:
    Det lukter ny bil.

Comment

Til ditt første spørsmål ikke noe problem å fylle med iso'en oppe.

Til ditt andre spørsmål så kommer det selvsagt ann på hvor dypt du er. Er du på 20m så er 20-25 bar for lite. men er du på 3-4m så er det kanskje greit om alle andre forhold ligger til rette for det.
      www.dykkepedia.com
      Diving Is Required

Comment

Originally posted by spetznaz View Post
        Til ditt første spørsmål ikke noe problem å fylle med iso'en oppe.

Til ditt andre spørsmål så kommer det selvsagt ann på hvor dypt du er. Er du på 20m så er 20-25 bar for lite. men er du på 3-4m så er det kanskje greit om alle andre forhold ligger til rette for det.
        Det kan by på større problemer å fylle med isoen lukket... Spesielt om du fyller nitrox eller trimix...

Alltid ha isoen åpen, både under og over vann, med mindre du får lekkasje i ene kranen eller lignende.

Sørg for å være på sikkerhetsstoppet med tilstrekkelig luft.

Det minste du bør ha (etter min personlige mening) på et 2x12 er 20 bar. Husk at manometeret ditt ikke nødvendigvis trenger å være riktig, og at 20 bar dermed kan være for lite.
        http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Originally posted by Johan View Post

Det minste du bør ha (etter min personlige mening) på et 2x12 er 20 bar. Husk at manometeret ditt ikke nødvendigvis trenger å være riktig, og at 20 bar dermed kan være for lite.
          Nemlig !

Eg hadde ein morsom opplevelse under bassengtrening, der eg trudde eg hadde 20 bar igjen.
          Plutselig var det tomt! -heldigvis hadde eg ein evildiver nært
          Eller så måtte eg svømt opp dei tre metera....

Uansett, eg lærte plutselig at alle manometer ikkje er like nøyaktige, og ca 10-20 bar +/- kan vere litt kritisk, om dette hadde skjedd i sjøen, på større djup, lenger unna buddy etc.

jon o
          --

Jon Ottar Runde
          http://ribdykking.no - Dykking fra RIB i Oslofjorden

Comment

Jepp, og derfor kan det være en ide å gå tom med vilje. Jeg har flere ganger etter sikkerhetstopp rotet rundt på 1-2m for å bruke opp all luft,og for å sjekke om manometerene viser likt hver gang. Dette har vært på sandbunn uten mulighet til å sitte fast i noe o.l Greit å vite hvordan det kjennes ut å gå tom for luft. Jeg har aldri opplevd å ha mindre enn 40 bar etter endt sikkerhetstopp. Og jeg pleier å ha med niste hjem også!

Comment

Er vel ikke helt bra å suge flaskene helt tomme når du er under vann (bør vel ha trykk i tanken med tanken på fuktighet)

Comment

Originally posted by JonORunde View Post

Eg hadde ein morsom opplevelse under bassengtrening, der eg trudde eg hadde 20 bar igjen.
                Plutselig var det tomt! -heldigvis hadde eg ein evildiver nært
                Eller så måtte eg svømt opp dei tre metera....
                Hehe - berre hyggelig! (Men ikkje sikkert at eg spanderar luft på deg neste gong det skjer...moahahah)>

Lill "Evildiver" Haugen

Comment

Originally posted by Kristian-stavanger View Post
                  Er vel ikke helt bra å suge flaskene helt tomme når du er under vann (bør vel ha trykk i tanken med tanken på fuktighet)
                  tror du skal få problemer med å få ut de siste barene på flaskene så lenge du har montert førstetrinn og puste gjennom andretrinnet

husk første trinnet leverer ut mellom 8-11 bar til andre trinnet

blir vel bestandig 4-5 bar igjen på flaska med første trinnet på montert

mvh toppskarv
                  e kan svømm ! trur eg.
                  var leder for klubben

Comment

Originally posted by Kristian-stavanger View Post
                    Du klarer ikke å suge dem helt tomme - det er alltid 15 liter igjen! Bare spør Ørjan på Gulen ;D

Ja, avhengig av flaskestørrelse dah...

Men jo, du har rett - normalt bør det være litt trykk igjen på flaskene for å hindre fuktighet i å slippe inn. Men en gang i mellom er det lov å puste dem tomme for f.eks. å sjekke at manometeret viser riktig. Husk bare på å fylle dem med én gang, slik at de ikke blir stående uten trykk.

Mvh Christian
                    www.scubapixel.com

Comment

hehe... ok så for flaskene sin del er ikke dette noe problem i det hele tatt?

Comment

Så da hvis jeg har forstått det riktig så under fylling kobler man til kompressoren på en av postene og lar isoman. være open slik at luften også strømmer nedi den andre.

Takker for svar.

Comment

Det stemmer. Bare pass på å stenge den andre krana ;D
                          Han som bruker mest luft i hele verden.

Comment

Bare reagerer på at mange konsekvent tenker antall bar igjen på flasken og ikke liter luft. Det er antall liter luft du har igjen som er det viktige, og hvor stor reserve man bør ha varierer selvfølgelig ut i fra type dykk.

Hvis du har 30 bar igjen og du får et problem som gjør at du må stenge iso-kranen så er sikkert de 30 barene borte ganske fort. Hvis du stenger iso-kranen så har du jo stengt av halvparten av luften din.

Har du regnet på hvor lang tid det vil ta å puste tom en 12-liter med 15 bar igjen hvis du ligger på 20 m med panikk?

Dykk heller konservativt og følg f.eks. tredjedelsregelen. 1/3 luft ned, 1/3 luft på tilbakeveien og 1/3 i reserve (tilfelle du må dele luft med buddy hele tilbakeveien). Burde ikke være noe problem å ha 70 bar igjen på et D12 hvis du gjør vanlige tabelldykk.

Comment

Originally posted by Caro View Post
                              Bare reagerer på at mange konsekvent tenker antall bar igjen på flasken og ikke liter luft. Det er antall liter luft du har igjen som er det viktige, og hvor stor reserve man bør ha varierer selvfølgelig ut i fra type dykk.

Hvis du har 30 bar igjen og du får et problem som gjør at du må stenge iso-kranen så er sikkert de 30 barene borte ganske fort. Hvis du stenger iso-kranen så har du jo stengt av halvparten av luften din.

Har du regnet på hvor lang tid det vil ta å puste tom en 12-liter med 15 bar igjen hvis du ligger på 20 m med panikk?

Dykk heller konservativt og følg f.eks. tredjedelsregelen. 1/3 luft ned, 1/3 luft på tilbakeveien og 1/3 i reserve (tilfelle du må dele luft med buddy hele tilbakeveien). Burde ikke være noe problem å ha 70 bar igjen på et D12 hvis du gjør vanlige tabelldykk.
                              Har du 30 bar igjen, og får et problem, så går du direkte til overflaten, fordi du sannsynligvis ligger på et forlenget sikkerhetsstopp allerede.
                              http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Arbeider...
                              X