Announcement

Collapse
No announcement yet.

AGA MK II og BLY.?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• AGA MK II og BLY.?

Nå har jeg gått til anskaffelse av en AGA helmaske. Ser på forumet at det er forskjellige syn på det å bruke bly på en slik overtrykksmaske. Jeg har ikke dykket med en slik tidligere, derfor lurer jeg på om det er noen som kan dele litt erfaring ang dykk med og uten bly på en slik maske.
    Bør jeg starte med å bruke bly? : Eller er det like greit å venne seg på å dykke uten.?

(har ikke bly) 8)

SV: AGA MK II og BLY.?

Originally posted by Jendor View Post
    Nå har jeg gått til anskaffelse av en AGA helmaske. Ser på forumet at det er forskjellige syn på det å bruke bly på en slik overtrykksmaske. Jeg har ikke dykket med en slik tidligere, derfor lurer jeg på om det er noen som kan dele litt erfaring ang dykk med og uten bly på en slik maske.
    Bør jeg starte med å bruke bly? : Eller er det like greit å venne seg på å dykke uten.?

(har ikke bly) 8)
    når du setter på bly vil du synes at det er behageligere å dykke med dem fordi du reduserer oppdriften i masken og dermed pkjenningene på nakken.

når du så tar dem av igjen vil du synes at det er behagelig å dykke uten fordi det letter vekten av masken en del......

remi
    "den som går ned i sjøen uten å komme opp med dyp forståelse og beundring for det han har sett, har ikke annet igjen i livet enn å vente på døden, for

Comment

Trodde ikke oppdriften var så merkbar på masken.
      Får vel kjøpe et sett me bly da.

Comment

Trodde ikke oppdriften var så merkbar på masken.
        Får vel kjøpe et sett me bly da.
        oppdriften er såpass merkbar at du vil merke forskjell med og uten bly.

svømmestillinge vil også påvirke noe, hvis du ligger vannrett og ser ned vil du merke mindre enn hvis du ser fremover.

remi
        "den som går ned i sjøen uten å komme opp med dyp forståelse og beundring for det han har sett, har ikke annet igjen i livet enn å vente på døden, for

Comment

hvor mye bly er i så fall vanlig å bruke?

Comment

Originally posted by oyvinst View Post
            hvor mye bly er i så fall vanlig å bruke?
            nå er det vel messinglodd det er snakk om, tror de veier ca 500 g pr stk.

remi

Comment

Originally posted by Finnmarkingen
              Vil ikke dykke helt uten lodd, da jeg synes det blir for mye oppdrift i maska. Trur 2 standar lodd veier noe sånt som 800-850 gram.

Er jo greit å bruke en mellomting. F-eks 2 lodd å 200-250 gram pr stk. Har selv to agamasker med forskjellige konfiger. Til den ene skal jeg støype blylodd og lime det fast med sikaflex eller lignend. Da kommer jeg til å lage loddene slik at de veier 400-500 gram til sammens.

Svenn

De loddene som selges,fins de i ulike tyngder? eller er det en standar størrelse?

Steffen

Comment

Originally posted by Finnmarkingen
                Vil ikke dykke helt uten lodd, da jeg synes det blir for mye oppdrift i maska. Trur 2 standar lodd veier noe sånt som 800-850 gram.

Er jo greit å bruke en mellomting. F-eks 2 lodd å 200-250 gram pr stk. Har selv to agamasker med forskjellige konfiger. Til den ene skal jeg støype blylodd og lime det fast med sikaflex eller lignend. Da kommer jeg til å lage loddene slik at de veier 400-500 gram til sammens.

Svenn

De loddene som selges,fins de i ulike tyngder? eller er det en standar størrelse?

Steffen

har bare sett dem i en størrelse, men har også sett dykkere som bruker balanseringslodd til bilhjul, da av den typen man limer fast, sikkert en del billigere enn de vanlige 750 kronene et par butikklodd koster.

remi

Comment

har faktisk tenkt på avbalanserings lodd selv til aga mk2. Hvor bør man plasere lodenne og har noen et triks for en måte å feste di på som man lett kan fjerne di igjen?

Comment

Originally posted by oyvinst View Post
                    har faktisk tenkt på avbalanserings lodd selv til aga mk2. Hvor bør man plasere lodenne og har noen et triks for en måte å feste di på som man lett kan fjerne di igjen?
                    de loddene som har dobbelsidig tape er fine å lime på siden av maskeglasset.

remi

Comment

Har sjekket ut litt ang avbalangseringsbly som brukes på bildekk, disse fannt jeg bare i størrelser på 15 gram, å hvis man bør bruke rundt 800gram på maska så kan en jo tenke seg hvordan det vil bli seende ut :lol: Å støpe om er vel det beste alternativet til å erstatte de `orginale` vektene..?

Noen som har støpt selv? olice:

Comment

Arbeider...
                      X