Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utstyrs krav GUE kurs (Tarjeiv)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Utstyrs krav GUE kurs (Tarjeiv)

Originally posted by tarjeiv

Men for sånne som meg, som har flere dobble flaskesett, hvor disse ikke møter DIR-standarden, så blir det fort litt kroner.

Er litt nyskjerrig på GUE-kursene, har kjøpt et par av bøkene, men vet liksom ikke helt hvordan det blir med utstyret.
    Hvilke dobbelsett og kraner ?

Re:Utstyrs krav GUE kurs (Tarjeiv)

Originally posted by Fjords Uw Explorers

Men for sånne som meg, som har flere dobble flaskesett, hvor disse ikke møter DIR-standarden, så blir det fort litt kroner.

Er litt nyskjerrig på GUE-kursene, har kjøpt et par av bøkene, men vet liksom ikke helt hvordan det blir med utstyret.
    Hvilke dobbelsett og kraner ?
    Tja, si det du.

Jeg har to primære dobbel-flaskesett som er brukandes (har ett til, men ...)..

Begge er 2 x 6 l 300 bar uten ISO-manifold.
    Det ene settet har to uttak og to kraner (Faber), det andre har et uttak og to kraner (Dräeger - gamle røykdykkerflaske).

Mer enn det vet jeg ikke om kraner/flaskene.

- Tarjeiv

Comment

Med Rock bottom gasplanlegging ville "standard verdien" mellom 30-51 meter lagt beslag på ca 2150 av de tilgjengelige litrene i flaskesettet.
      Om de ikke kan fylle mer enn 232bar nitrox/mix der du dykker blir det lite luft til overs for dykking...

Noe særlig mer enn 232-250bar er det forholdsvis få som fyller nitrox/mix.
      På den andre side. Du kan jo bytte settene i et som er litt større. Uten at det koster deg noe sikkert (?)
      Ja, det er jo fullt mulig. Så jo de settene du skulle bestille. Det var jammen ikke værst pris.
      Har de 2 x 10 liter også ? Og hva er prisen da ?

- Tarjeiv

Comment

Med Rock bottom gasplanlegging ville "standard verdien" mellom 30-51 meter lagt beslag på ca 2150 av de tilgjengelige litrene i flaskesettet.
        Om de ikke kan fylle mer enn 232bar nitrox/mix der du dykker blir det lite luft til overs for dykking...

Noe særlig mer enn 232-250bar er det forholdsvis få som fyller nitrox/mix.
        På den andre side. Du kan jo bytte settene i et som er litt større. Uten at det koster deg noe sikkert (?)
        Ja, det er jo fullt mulig. Så jo de settene du skulle bestille. Det var jammen ikke værst pris.
        Har de 2 x 10 liter også ? Og hva er prisen da ?

- Tarjeiv
        2*10 liter ?
        Sikker på at du vil det ?

Se her:
        2*10 liter 232 bar = 4640 liter
        Rock bottom 30-51m = +/- 2150 liter
        Tilgjengelig gas ca 2500 liter

45 meter - 5,5 ATA med 20 l/min SAC = 110 liter i minutter
        2500 / 110 l/min gir max 22 min dykketid hvis alt kan brukes.

Rule of 1/2 (når det er greit, men ikke påkrevd å komme tilbake der du startet): 10 minutter ut - 10 minutter tilbake

Rule of 1/3 (når det er påkrevd å komme tilbake der du startet)
        7 minutter ut - 7 minutter tilbake - 7 minutter til "problem løsing".

At du har 232bar starttrykk når du ligger i vannet hører vel også heller til sjeldenhetene, så da har du enda mindre tid.

Sa du at du var interessert i 2*12 232bar eller større ?
        Tja... Det spørs jo hvilken dykking man vil bedrive. Er det cave eller penetrering og 1/3 gjelder blir det fort smått med 2 x 10. Jeg er foreløpig ikke i den kategorien.

Det er _skjelden_ jeg er over 30 meter.
        Jeg bruker også mellom 15 og 18 SL/M. Selv i stressede situasjoner ligger dette på maks 25 SL/M.

Hvor mye veier de 2*12 232 (både OW og UW) ?

- Tarjeiv

Comment

På Recreational Triox kurset deres hvis det var det du tenkte på kan du fint bruke 2*10l (og enkel flaske).
          Til Tech 1 kurset blir det for lite volum.
          (http://www.gue.com/classroom/standards/2/2.shtml)

Litt dumt å kjøpe 2*10 nytt og så få lyst å dykke 30-51m to år etterpå. :-\

Vekten på 2*12 232bar flaskene. To stykker som veier 13,1 kg/stk (+ kraner og manifold) som går for rundt 5750,- +frakt og ellers blir det flasker med tomvekt 14,4kg som vil ligge på 6000,- + frakt.

Jeg brukte selv 2 kg bly med C4 vams og skalldrakt med tilsvarende vekt som de flaskene på 13,1 kg (cannisteren gav 1kg til med negativ oppdrift og platen ca 2kg).
          OK! Det er slett ikke så værst. mitt ene 2 x 6 300 veier ca. 29 kg med luft.

(Når du regner SAC er det greit å være konservativ og/eller bruke en standard verdi.)
          Enig i det. En verdi på 20 L/m tror jeg vil være konservativt nok for min del.

- Tarjeiv

Comment

Arbeider...
          X