Er det greit å smøre glidelåsen på drakten med syrefri vaselin? Er så stress å lokke av og til.. smører den sånn generelt med talg altså.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Smøring av glidelås
Collapse
X
-
SV: Smøring av glidelås
Originally posted by Torry View PostIkke helt svar på spørsmål, men jeg bruker beeswax etter hvert dykk, dette kan anbefales. Veldig enkelt uten søl og ting som fester seg til glidlåsen. I tillegg hører jeg kun vellyder når buddy skal lukke drakten
Ang. smøring av glidelåsen så tror eg faktisk at beeswax er beste alternativ"bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort."
Skipsdykker 05, Kl S arb. dykker, CMAS**, Røykdykker inst. SSS
Comment
-
Ikke bruk vaselin til glidelåsen din. Det funker som fluepapir på smuss og dritt.
Parafinvoks er et billig å bra alternativ.www.dykkepedia.com
Diving Is Required
Comment
-
Takker for svar. Jeg smører som sagt drakten med talg, eller beeswax.. men den kan ofte være ganske vanskeligt å lukke igjen selv om jeg har smørt den med dette (buddy sitt problem, men allikevel). Smørte den en gang og to med vaselin, og den gikk som vaselin i *****
Men så fikk jeg beskjed om at dette ikke var lurt (av en eller annen, cant remember who).. men forstår ikke helt hvorfor siden den er syrefri (bortsett fra smuss faren da).
Takker for svar, får holde meg til talg videre da..
Comment
-
Bruker en voks som brukes som kapsel rundt "Babybell" oster. De små røde i kjøledisken på REMA. Billig og absolutt ett godt alternativ.
Du mykgjør den mellom fingrene, og på føres etter alle kunstens regler. Så går jeg noen ganger over glidelåsen med fruens hårføner, og åpener og lukker glidelåsen gjenntatte ganger.
Har ikke smurt glidelåsen på over et halvt år, og den glir fortsatt som varm kniv i smør.
Fido
Det er ingenting som er umulig, det umulige tar bare mye lengere tid, og er dobbelt så dyrt. http://www.isdykk.no
Comment
-
Originally posted by Fido View PostBruker en voks som brukes som kapsel rundt "Babybell" oster. De små røde i kjøledisken på REMA. Billig og absolutt ett godt alternativ.;D
Er vel ikke så billig pr.gram med tanke på pris vs. beeswax. Men man får absolutt et lite kinderegg... to ting i en"bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort."
Comment
-
Hmmm...
Er ikke dette litt merkelig?
Vi kjøper drakter til 8-10-12-15-17 tusen kroner, og så skal vi spare inne dette på voksen?
Hva koster en en klump med ordentlig voks?
25-50 kroner...
Og denne varer hvor lenge?
Min bestemor hadde et uttrykk som sa; "Sparer på shillingen, og lar Daleren gå...."
Lykke til gutter og jenter.
Heldigvis er dykking kun en engangsinvestering... :
Bjørn
EDIT: Det burde selvfølglig være en :etter siste setning...
Comment
-
Originally posted by bjornhi View PostHmmm...
Vi kjøper drakter til 8-10-12-15-17 tusen kroner, og så skal vi spare inne dette på voksen?
25-50 kroner...
Min bestemor hadde et uttrykk som sa; "Sparer på shillingen, og lar Daleren gå...."
Heldigvis er dykking kun en engangsinvestering...
Bjørn
Godt sagt egentlig
Selv smører jeg glidelåsen med BEESWAX , etter å ha brukt ca 10 min med hårføna og voks glir det mye bedre enn da drakta var ny!
Comment
-
Originally posted by bjornhi View PostHmmm...
25-50 kroner...
Heldigvis er dykking kun en engangsinvestering...
Hva angår engangsinvestering, så kan eg si at det har det definitivt ikke vært for min del, men det er en helt annen diskusjon ;D"bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort."
Comment
-
Originally posted by Fido View PostBruker en voks som brukes som kapsel rundt "Babybell" oster. De små røde i kjøledisken på REMA. Billig og absolutt ett godt alternativ.
Du mykgjør den mellom fingrene, og på føres etter alle kunstens regler. Så går jeg noen ganger over glidelåsen med fruens hårføner, og åpener og lukker glidelåsen gjenntatte ganger.
Har ikke smurt glidelåsen på over et halvt år, og den glir fortsatt som varm kniv i smør.
Fido
Sitat fra Remi i spørsmål om luftsett og ventiler
Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.
Comment
Comment