Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinterdykking - forhåndsregler

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

SV: Vinterdykking - forhåndsregler

Originally posted by Andreas Duck View Post
    Får bare legge til at ved vinterdykking anbefaler PADI at man planlegger dykket 4m dypere enn det man gjennomfører.
    Vet at noen her inne har mye i mot PADI men det er bare anbefalig og ikke et krav.
    Det er vel ikke akkurat det PADI sier, men om du blir nedkjølt eller om du anstrenger deg mye under et dykk så skal du planlegge dykket 4m dypere enn det virkelig er.

Så lenge jeg dykker i tørrdrakt og med justert innertøy i forhold til vanntemperaturen så planlegger jeg ikke med den ekstra justeringen da forskjellen er liten på 4 og 10 graders vann. Da er det mer sannsynlig jeg gjør det under våtdraktsdykking på sommeren med kaldt vann 8-10 grader...

Comment

Originally posted by OKOverrein View Post
      Originally posted by Andreas Duck View Post
      Får bare legge til at ved vinterdykking anbefaler PADI at man planlegger dykket 4m dypere enn det man gjennomfører.
      Vet at noen her inne har mye i mot PADI men det er bare anbefalig og ikke et krav.
      Det er vel ikke akkurat det PADI sier, men om du blir nedkjølt eller om du anstrenger deg mye under et dykk så skal du planlegge dykket 4m dypere enn det virkelig er.
      Du blandar to setningar i Go Diving Open Water-boka.
      Den du startar med å sitera les "Om du blir nedkjølt eller om du anstrenger deg mye under et dykk, kan du ende opp med mer nitrogen i kroppen enn dykkertabellen eller computeren har kalkulert med"(s 222, Padi, 1999).

Vidare:
      "Når du bruker RDP for å planlegge et dykk i kaldt vann eller et dykk som kan bli mer anstrengende enn vanlig, skal du planlegge for 4 meter/10 fot dypere enn det virkelig er" (s. 222, Padi, 1999).

Comment

Slik ser en Poseidon Extream ut etter et dykk i nullgraders ferskvann:

http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Bisselkroker er heller ikke alltid like praktisk sammen med kaldt vær. De funker fint så lenge du er i vannet, men de er ikke særlig praktiske når du kommer opp og alt utstyret fryser til is. Ha med varmt vann til å tine dem. Ikke noe kult å ikke få demontert utstyret når en selv vil. Litt det samme med DIN tilkoblinger de fryser fast lettere en yoke. Men så lenge du har tilgang varmt vann er det ikke noe problem.

Har faktisk hatt noen erfaringer med det denne uka iom at vi har hugd hull i isen og dykker der

Kort sagt problemet med kaldtvannsdykking er ofte relatert til overflate ting. Selv om risikoen for frysing i ventilene øker så er de ikke så vanlige. Kjekt å vite tho.
          www.dykkepedia.com
          Diving Is Required

Comment

Originally posted by spetznaz View Post
            Bisselkroker er heller ikke alltid like praktisk sammen med kaldt vær. De funker fint så lenge du er i vannet, men de er ikke særlig praktiske når du kommer opp og alt utstyret fryser til is. Ha med varmt vann til å tine dem. Ikke noe kult å ikke få demontert utstyret når en selv vil. Litt det samme med DIN tilkoblinger de fryser fast lettere en yoke. Men så lenge du har tilgang varmt vann er det ikke noe problem.

Har faktisk hatt noen erfaringer med det denne uka iom at vi har hugd hull i isen og dykker der

Kort sagt problemet med kaldtvannsdykking er ofte relatert til overflate ting. Selv om risikoen for frysing i ventilene øker så er de ikke så vanlige. Kjekt å vite tho.
            Det er vel i teorien lite som er praktisk å ha ute i kulden når det er fuktig eller våt. kan ikke si at jeg har hatt noe problem med DIN koblinger, men da har jeg heller ikke dykket i kaldere enn -7 grader. :-X Mener du at DIN koblinger fryser til i gjengene til krana? dette burde vel ikke kunne skje ???

Problemet eg pleier å få når eg når overflaten er enkelt nok forbundet med frosne fingre...
            "bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort."

Skipsdykker 05, Kl S arb. dykker, CMAS**, Røykdykker inst. SSS

Comment

Hei
              Mange gode råd for vinterdykking her!!!

Men som en skrev tidligere i denne tråden "forsøk å ta av maska.....".

Da, synes jeg vi er inne på noe SVÆRT viktig, nemlig det å avklimatisere ansiktet FØR man går ned. Dvs. ta av maska og legg ansiktet noen sekunder i vannet. (Noe som jeg lærte av min gamle instruktør)

Skulle du være uheldig å miste/forskyve maska vi det kaldte vanne komme som et sjokk mot ansiktet og øynene. I værste fall kan du få "hikke" (pustebesvær). Har du da på forhånd ha avklimatisert ansiktet vil problemet kunne bli vesentlig mindre.
              Personlig synes også det hjelper å lukke øynene et øyelikk når kaldt vann treffer ansiktet.

Neste gang du er ute og vinterdykker, ta en masketømming på sikkerhetsstoppen

Mvh
              Tommy
              Mvh
              Tommy

Comment

Originally posted by jeto View Post
                Hei
                Mange gode råd for vinterdykking her!!!

Men som en skrev tidligere i denne tråden "forsøk å ta av maska.....".

Da, synes jeg vi er inne på noe SVÆRT viktig, nemlig det å avklimatisere ansiktet FØR man går ned. Dvs. ta av maska og legg ansiktet noen sekunder i vannet. (Noe som jeg lærte av min gamle instruktør)

Skulle du være uheldig å miste/forskyve maska vi det kaldte vanne komme som et sjokk mot ansiktet og øynene. I værste fall kan du få "hikke" (pustebesvær). Har du da på forhånd ha avklimatisert ansiktet vil problemet kunne bli vesentlig mindre.
                Personlig synes også det hjelper å lukke øynene et øyelikk når kaldt vann treffer ansiktet.

Neste gang du er ute og vinterdykker, ta en masketømming på sikkerhetsstoppen

Mvh
                Tommy
                Har selv gjort dette noen ganger, men har ennå ikke opplevd noe problem med å gjøre dette. Området masken dekker er ikke store biten, så sjokket er ikke akkurat det største jeg har vært med på

For å holde oss til maske, så ser jeg hva du mener men mener selv at det er veldig viktig å øve seg på å "miste" masken under dykk (at strikket ryker) f.eks. kan du øve på det ved en grei dybde med buddyen din hvor du kan prøve å finne tilbake til masken din på bunn (ikke dypt under øvelse ) manøvrere litt rundt og lese av dybde og evt. computer for å sikre en riktig og trygg oppstigelse sammen med kontroll over luft i vinge og drakt som må dumpes for ikke å stige for kjapt.

Comment

Synes det med å ta av maska er et godt råd. Opplever personlig følelsen av isvannet i området rundt øynene og neseryggen både smertefullt og ubehagelig, spesielt når utåndinglufta treffer ansiktet. Pleier å legge hånden over øynene hvis det føles for ille, til det verste har gitt seg , og pusten går normalt igjen.

Og pass opp for sjøisen.......den flytter seg raskere enn man tror av og til.

Comment

Originally posted by K.E.N View Post
                    Originally posted by spetznaz View Post

Det er vel i teorien lite som er praktisk å ha ute i kulden når det er fuktig eller våt. kan ikke si at jeg har hatt noe problem med DIN koblinger, men da har jeg heller ikke dykket i kaldere enn -7 grader. :-X Mener du at DIN koblinger fryser til i gjengene til krana? dette burde vel ikke kunne skje ???

Problemet eg pleier å få når eg når overflaten er enkelt nok forbundet med frosne fingre...
                    Som du sier så er det lite som er praktisk å ha ute i kulden når det er fuktig å vått, derfor må man ta noen forhåndsregler uansett utstyr. Varmt vann er en av disse forbredelsene du kan gjøre. DIN/yoke problematikken er derfor ikke særlig relevant annet en at du oftere trenger varmt vann til DIN koblingene en til yoke. Men siden man uansett har varmt vann så er det ikke noe du trenger tenke på.

DIN koblingene kan fryse til i gjengene ja. Mulig du kan greie å få de opp med kraft, men jeg foretrekke å ikke prøve og heller bruke varmt vann og lite kraft.
                    www.dykkepedia.com
                    Diving Is Required

Comment

Ingen planer om å bruke kraft for å få ut DIN koblingen. Som sagt så har jeg ennå ikke opplevd dette problemet, så venter i "spenning" :P Men det er jo i så fall minimalt med vann som kan fryse mellom gjengene, så mye motstand kan det ikke være... Men naturligvis ikke verdt å ofre verken 1trinn eller kran på

Comment

her er et bilde av en kammerat i dag som måtte ta av maska under vann! he he kaldt ja ;D 3grader i vannet på 8,7meter..

NEI han er ikke dø!

Attached Files
                        Noen sier jeg er lyktofil, noe jeg ikke skammes over.

Man er ikke ekte DIY før du har en dreibenk på soverommet og loddbolt på nattbordet.

www.diy-ski.dyrstad.nu

Ikke skyld på en dyslektiker!

Comment

Det meste er vel synset om. Jeg har ikke oppled at koblingen min fryser, den løsner lett ette dykket. Jeg opplever imidlertid at vannet ofte ikke rekker å tørke helt ut mellom dykkene og at inflator på vesten innimelom blir litt treig de første minuttene under vann uten at det gjør så mye.

Jeg tar alltid sjekken under vann (2-3 meter) for at ikke ting og tang skal fryse. Har imidlertid ett tips om jeg synes virker helt topp.

Når jeg dykker har jeg med varmtvann og latekshansker. På med hanskene rikelig med varmtvann i våthanskene og på med disse. Utrolig stor forskjell med og uten latekshanskene, mye varmere.

Godt dykk.

Hans Erling
                          Dykk sikkert, ha det morsomt, lytt til andre uten å tro at ditt utstyr og dine meninger alltid er de rette...

Comment

Arbeider...
                          X